Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca
28% KORTING
Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca
Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca

Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca

MERK: Seneca

Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca (AUTM-00098).


Artikelnummer:AUTM-00098 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:7423652871843

Adviesprijs € 20,00
14,50 incl. BTW *
€ 11,98 excl. BTW
Voorraad: 6 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca (AUTM-00098).

Een luxe bougie sleutel met knik arm van 21 mm , gloei bougie sleutel, bougie sleutel, gloeiplug, gloei plug. De bougiesleutel is voorzien van een t-handgreep waarmee u extra veel kracht zet tijdens het losdraaien. De 21 mm bougiesleutel is een van de meest gebruikte bougiesleutels. Ga nu zelf aan de slag en vervang de bougies in uw motorblok! Deze luxe bougiesleutel van Seneca heeft een magnetische kop om je bougie niet kwijt te raken.

Specificaties:
 
  • Maat: 21 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Deze luxe bougiesleutel van Seneca heeft een magnitische kop om je bougie niet kwijt te raken.
  • Door de ergonomische handgreep zeer gebruiksvriendelijk.
 
Bougiesleutels hebben een zeskante opening met een sleutelwijdte van 14, 16, 18 of 21 mm, deze laatste is het meest gangbaar bij bougies voor auto's. De eenvoudige modellen zijn vaak uitgevoerd als pijpsleutel, al dan niet voorzien van een hefboom. Een veelgebruikte bougiesleutel met dop is er een die voorzien is van een T-greep en dubbel kniegewricht. De dop is vaak inwendig bekleed met rubber om de bougies niet te beschadigen. Met dit type sleutel is het mogelijk te werken op moeilijk bereikbare plaatsen met een beperkte bewegingsruimte. Daarnaast zijn er ook losse bougiedoppen voor de ratel verkrijgbaar, veelal worden deze bij de standaard setjes geleverd.

In principe zou bij het terugplaatsen van de bougie een momentsleutel moeten worden gebruikt om het aanhaalmoment niet te overschrijden. In de praktijk is dit voor de hobbyist niet haalbaar omdat een momentsleutel een kostbaar stuk gereedschap is.
 

Zie bron hieronder: 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bougiesleutel


  •  



 

Wat is een bougie?

De bougie is onderdeel van het ontstekingssysteem van een benzinemotor. Hij ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de benzinemotor door middel van een elektrische vonk. Bougies worden toegepast in benzinemotoren en hebben een constante functie in het ontsteken van het verbrandingsproces. In dieselmotoren bevinden zich gloeibougies die alleen bij de start van de koude dieselmotor een functie hebben.


Hoe werkt een bougie?

Bougie  moeten bestand zijn tegen temperaturen in de verbrandingskamer die kunnen oplopen tot 3.000 °C en een druk tot 100 bar. Ze worden blootgesteld aan ontsteekspanningen tot 40.000 volt, met kortstondige stroompieken tot 300 A. Ook chemische invloeden stellen hoge eisen aan de kwaliteit. Het is dus extreem zwaar werk dat de bougie vele duizenden kilometers lang moeten leveren. De bougie dient om net voor het einde van de compressieslag het aangezogen gasmengsel in de cilinder door een elektrische vonk tot ontbranding te brengen. Op het juiste ogenblik, wanneer de zuiger van de desbetreffende cilinder bijna aan het einde van de compressieslag staat, wordt een stroomstoot van zeer hoge spanning door de bougie gevoerd, zodat tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode een vonk overslaat. De overspringende vonk ontsteekt de brandbare gasdeeltjes in het vonkgebied, waarbij een grote warmte wordt ontwikkeld en de inhoud van de verbrandingsruimte binnen zeer korte tijd door de voortplanting van het vlammenfront tot ontbranding wordt gebracht.


Hoe is een bougie opgebouwd?

Een bougie bestaat uit een metalen bougiehuls met metrische schroefdraad en een zeskant met één of meer massa-elektroden en twee metalen contactjes, die heel dicht bij elkaar zitten; ze zijn nog geen millimeter van elkaar verwijderd. Deze contacten worden ook wel de midden elektrode en de massa elektrode genoemd. Tussen deze twee elektroden zit een keramische isolator. Op de bougie wordt, door de bobine, een enorm hoog voltage gezet waardoor deze gaat vonken. Hierdoor vindt er verbranding plaats van de brandstof (vermengd met lucht), bijvoorbeeld benzine. De bougiehuls is uit staal vervaardigd. Deze dient niet alleen voor de bevestiging van de bougie, maar heeft ook tot doel een goede warmteafvoer van de isolator te waarborgen. 


 
Bron: oltimernieuws.nl 


Wanneer zijn bougies aan vervanging toe?

Elke auto en elk merk is anders maar vaak gebeurd dit tijdens een grote beurt, maar je kunt ook zelf het aantal kilometers bijhouden en op tijd een controle laten doen. en dat is ook te merken aan de slijtage van de bougies. Gemiddeld moeten bougies elke 15.000 a 30.000 kilometer vervangen worden. Bij koude start en hoge belasting word het maximale van de bougies gevraagd. 
Inhouden en slecht aanslaan kan een relatie hebben met versleten bougies. Je kunt versleten bougies ook herkennen door demontage en controle. Dit kan je, als je verstand hebt van auto’s, uiteraard zelf doen, maar een specialist kan er ook een kritische blik op werpen.
Review toevoegen
Bougieleutel magnetische - 21 mm - Bougie sleutel met t-grip - Bougiedopsleutel - Seneca

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen