Tangen voor koelsystemen

Weergave:


Bezig met laden...
31% KORTING

Flexibele slangklem tang set met waterslang stop klem - afklemtang - vloeistofstopper

Flexibele slangklem tang set met waterslang stop klem - afklemtang - vloeistofstopper (AUTM-08385).

Adviesprijs € 32,50
22,50 incl. BTW
€ 18,60 excl. BTW
26% KORTING

Flexibele slangklem tang set, 7 delig, slangklemmen, slang klem van 18 tot 54mm

Flexibele slangklem tang set, met 7 verschillende tangen.

Adviesprijs € 77,50
57,50 incl. BTW
€ 47,52 excl. BTW
25% KORTING

Flexibele slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - GEKO

Flexibele slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - GEKO (AUTM-03389).

Adviesprijs € 30,00
22,50 incl. BTW
€ 18,60 excl. BTW
33% KORTING

Gebogen slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - GEKO

Gebogen slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - GEKO (AUTM-03386).

Adviesprijs € 15,00
10,00 incl. BTW
€ 8,26 excl. BTW
25% KORTING

koelwaterslang stoptang - Slangklemmen - Vloeistof klemmen - afklemtang

koelwaterslang stoptang - Slangklemmen - Vloeistof klemmen - afklemtang (AUTM-08610).

Adviesprijs € 10,00
7,50 incl. BTW
€ 6,20 excl. BTW
20% KORTING

Rechte slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - GEKO

Rechte slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - GEKO (AUTM-03388).

Adviesprijs € 12,50
10,00 incl. BTW
€ 8,26 excl. BTW
20% KORTING

Slangklemtang - Slangklem spanner - Slangklem gereedschap - Clic R - ASTA

Slangklemtang - Slangklem spanner - Slangklem gereedschap - Clic R - ASTA

Adviesprijs € 25,00
20,00 incl. BTW
€ 16,53 excl. BTW
29% KORTING

Slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - SATRA

Slangklemtang - Slangklem tang met vergrendeling - Slang klem tang - SATRA (AUTM-08486).

Adviesprijs € 17,50
12,50 incl. BTW
€ 10,33 excl. BTW
18% KORTING

Slangklemtang - Turbo slangklem tang met ratel - Slang klem tang - SATRA

Slangklemtang - Turbo slangklem tang met ratel - Slang klem tang - SATRA (AUTM-08386).

Adviesprijs € 27,50
22,50 incl. BTW
€ 18,60 excl. BTW
27% KORTING

Slangklemtang kruisgleuf - Slangklem tang met vergrendeling - Slangklem tang - SATRA

Slangklemtang kruisgleuf - Slangklem tang met vergrendeling - Slangklem tang - SATRA (AUTM-04216).

Adviesprijs € 18,50
13,50 incl. BTW
€ 11,16 excl. BTW
25% KORTING

Slangklemtang voor de Click en Click R - Slangklem demontage tang - ASTA

Slangklemtang voor de Click en Click R - Slangklem demontage tang - ASTA (AUTM-06685).

Adviesprijs € 10,00
7,50 incl. BTW
€ 6,20 excl. BTW
20% KORTING

Slangklemtang voor de Click en Click R - Slangklem demontage tang - SATRA

Slangklemtang voor de Click en Click R - Slangklem demontage tang - SATRA (AUTM-06686).

Adviesprijs € 12,50
10,00 incl. BTW
€ 8,26 excl. BTW


Speciale tangen voor het koelsysteem van een voertuig.

Er zijn een paar verschillende soorten tangen die kunnen worden gebruikt voor het koelsysteem van een auto, maar de meest voorkomende zijn:

  1. Slangklemmen: deze tang wordt gebruikt om de klemmen los te maken en vast te zetten die de koelslangen op hun plaats houden. . Er zijn verschillende soorten slangklemmen, dus het is belangrijk om de juiste tang voor de klem te gebruiken.
  2. Radiatortang: deze tang wordt gebruikt om de radiatormoer los te maken en vast te zetten. . De radiatormoer is de moer die de radiator op zijn plaats houdt aan de framebalk.
  3. O-ringtang: deze tang wordt gebruikt om de O-ringen te installeren en te verwijderen die worden gebruikt om de afdichtingen te vormen tussen de verschillende onderdelen van het koelsysteem.

Naast deze speciale tangen kan het handig zijn om bij het werken aan het koelsysteem van uw auto nog wat ander gereedschap bij de hand te hebben, zoals:

  1. Schroevendraaier: U hebt een schroevendraaier nodig om de aftapplug van de radiator te verwijderen en om bij sommige klemmen de schroeven los te maken.
  2. Bak: u hebt een bak nodig om de koelvloeistof op te vangen die u uit de radiator aftapt .
  3. Veiligheidsbril: het is belangrijk om een ​​veiligheidsbril te dragen wanneer u aan het koelsysteem van uw auto werkt, om te voorkomen dat u in contact komt met koelvloeistof.
  4. Handschoenen: Het dragen van handschoenen is ook aan te raden, aangezien koelvloeistof irriterend kan zijn voor de huid.
Als u niet zeker weet welke tangen of gereedschappen u nodig heeft om aan het koelsysteem van uw auto te werken, kunt u het beste contact opnemen met uw autofabrikant of een lokale autoreparatiewerkplaats.

Speciaal gereedschap voor het koelsysteem van auto's, wat wordt daar onder verstaan? 

Voor het koelsysteem van auto's worden meestal specifieke gereedschappen gebruikt, zoals een radiatorsleutel, koelslangtang of een koelsysteemtester. Een radiatorsleutel kan worden gebruikt om de radiatorplug los te draaien om koelvloeistof af te tappen. Een koelslangtang kan handig zijn om koelslangen los te maken of vast te zetten. Een koelsysteemtester wordt gebruikt om de druk in het koelsysteem te meten en eventuele lekken op te sporen.

Wat is een koelslangtang? 

Een koelslangtang is een gereedschap dat speciaal is ontworpen om koelslangen in het koelsysteem van een auto los te maken of vast te zetten. Het koelsysteem van een auto gebruikt koelslangen om koelvloeistof tussen de motor, radiator en andere onderdelen te transporteren. Deze slangen moeten soms worden losgekoppeld voor onderhoudsdoeleinden, zoals het vervangen van een defecte slang, thermostaat of het uitvoeren van andere reparaties aan het koelsysteem.

De koelslangtang heeft meestal een speciale vorm en grip om de slang stevig vast te kunnen houden zonder deze te beschadigen. Hiermee kan de monteur de slang losdraaien van de aansluitingen zonder al te veel moeite of risico op beschadiging van de slang of andere onderdelen.

Het gebruik van het juiste gereedschap, zoals een koelslangtang, is belangrijk om het werk aan het koelsysteem efficiënt en zonder schade uit te voeren.

Wat is een slangklemtang? 

Een slangklemtang, is een gereedschap dat wordt gebruikt om slangklemmen te verwijderen of aan te brengen. Slangklemmen worden gebruikt om flexibele slangen op hun plaats te houden en lekken te voorkomen, vooral in autokoelsystemen, brandstofsysteem en andere toepassingen waar slangen worden gebruikt.

Een slangklemtang heeft meestal een speciaal ontworpen kop die in staat is om grip te krijgen op de klemmen en ze open te buigen of te sluiten. Dit maakt het eenvoudiger om slangen los te koppelen of te bevestigen zonder de klemmen te beschadigen. In het geval van autoreparaties kan het handig zijn om een slangklemtang te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een koelslang moet vervangen.

Er zijn verschillende soorten slangklemtangen, waaronder platte, gebogen of ratelende varianten. De keuze hangt af van de specifieke toepassing en persoonlijke voorkeur van de monteur. Het gebruik van een geschikte slangklemtang kan het werk aan slangen en klemmen efficiënter en gemakkelijker maken.


Bron :http://www.autobedrijfharderwijk.nl/Audi-A4-Avant-waterpomp-kapot.html

Hoe is de werking van een autoradiateur? 

De koelvloeistof stroomt door de watermantels van het motorblok langs de cilinders en vervolgens door de radiateur. Het motorblok is met slangen verbonden met de radiateur. Een waterpomp zorgt dat de koelvloeistof wordt rondgepompt. De koelvloeistof komt de radiateur aan de bovenzijde binnen en verlaat deze aan de onderkant. Het koelblok, dat is het gedeelte tussen het boven- en het onder reservoir van de radiateur, bestaat uit zeer fijne buisjes. Om het koelend oppervlak te vergroten, zijn tussen deze buisjes harmonicavormige platen gesoldeerd, de zogenaamde "lamellen". De koelvloeistof stroomt door de kleine buisjes van boven naar beneden. Tussen deze pijpjes wordt de koellucht verplaatst, in de meeste gevallen de rijwind, daarnaast wordt ook geforceerd gekoeld door middel van een mechanisch of elektrisch aangedreven ventilator. Zeer oude motorkoelsystemen werken zonder pomp, op basis van natuurlijke circulatie. Deze "automatische" watercirculatie heet dan "thermosifonkoeling", maar het wordt niet meer toegepast.

Wanneer weet ik als de koelvloeistof te warm wordt of dat de radiateur niet zijn werk doet? Waarschuwingslampje.

Als de motor te warm wordt, heb je waarschijnlijk lekkage in het koelsysteem. Dat kan in de leidingen zitten, maar de radiateur kan ook gaan lekken, bijvoorbeeld door steenslag. 
Als tijdens het rijden het waarschuwingslampje van de koelvloeistof oplicht is het zaak direct je auto aan de kant te zetten.
Open de motorkap en probeer het lek te vinden. Draai nooit de dop van de radiateur open! Doe dit alleen bij een koude motor.
Als je op de parkeerplaats staat en je ziet een plas(je) koelvloeistof is het verstandig even de radiateur te inspecteren. Is er groen/blauwe uitslag aanwezig? Ja, dan koelvloeistof-niveau controleren.
Open de motorkap en probeer het lek te vinden. Draai nooit de dop van de radiateur open! Doe dit alleen bij een koude motor.
Als je op de parkeerplaats staat en je ziet een plas(je) koelvloeistof is het verstandig even de radiateur te inspecteren. Of de koelvloeistof-niveau op peil is.

Hoe een Radiateur lek dichten?

Als het toch een gaatje blijkt te zijn kun je een aantal dingen doen: Valma Stop-a-Leak.
Dit is een tijdelijke oplossing. Je vult het radiateursysteem met een speciaal flesje. Hierdoor zal het gaatje automatisch gedicht worden. Er is ook een radiateur-pil. Dit werkt op hetzelfde principe. Te verkrijgen bij benzinestations.
Hoe kan ik mijn radiator dichten, of er voor zorgen dat hij niet meer lekt?
Laat de motor een aantal minuten stationair draaien, giet het flesje leeg, of doe je pil erin. Daarna een stuk rijden zodat de motor goed warm wordt. Zet de kachel op zijn warmste stand en de blower op zijn hoogste stand. Dit zal ervoor zorgen dat de koelvloeistof door het gehele koelsysteem gepompt wordt. Zet daarna je auto niet direct uit, maar laat deze enkele minuten nalopen. Controleer of er nog lekkages zijn.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik de radiator en of de koelvloeistof?

Controleer regelmatig (maandelijks) het niveau van de koelvloeistof. De meeste auto’s hebben een gesloten systeem met een expansietankje. Het vloeistofpeil moet zich tussen de merktekens minimum en maximum bevinden. Verder kan de radiateur dicht komen te zitten door insecten. Dan kan de rijwind de vloeistof niet meer koelen. Je kunt de radiateur voorzichtig schoonmaken (alleen als hij afgekoeld is!), maar niet met een hogedrukspuit of harde borstel, want dan kan hij zomaar lek raken.

Zelf vervangen ?

Check onze website voor het speciale gereedschap.