Een lambdasonde, wat is dat? welke soorten zijn er?
Lambdasonde of lambdasensor, wat is dat?
Een lambdasonde, ook wel lambda sensor genoemd, is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor en in dieselmotoren vanaf ongeveer 2016. De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft dit door aan het motormanagementsysteem.
De lambdasonde is een belangrijke sensor voor het motormanagementsysteem. Het motormanagementsysteem gebruikt de informatie van de lambdasonde om de brandstof-luchtverhouding in de motor te regelen. De ideale brandstof-luchtverhouding is 14,7:1. Dit betekent dat er 14,7 delen lucht nodig zijn voor 1 deel brandstof. Als de brandstof-luchtverhouding te arm is, betekent dit dat er te veel lucht is en te weinig brandstof. Als de brandstof-luchtverhouding te rijk is, betekent dit dat er te veel brandstof is en te weinig lucht.
Een te arm mengsel leidt tot een onvolledige verbranding. Dit kan leiden tot schade aan de motor en tot een hogere uitstoot van schadelijke stoffen. Een te rijk mengsel leidt tot een verhoogd brandstofverbruik en tot een hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
De lambdasonde werkt door het verschil in zuurstofgehalte tussen het uitlaatgas en de buitenlucht te meten. De buitenlucht heeft een zuurstofgehalte van ongeveer 21%. Het uitlaatgas van een goed functionerende motor heeft een zuurstofgehalte van ongeveer 0,1%.
De lambdasonde genereert een spanningssignaal dat wordt verzonden naar het motormanagementsysteem. Het motormanagementsysteem gebruikt dit signaal om de brandstofinjectie en de ontsteking aan te passen.
De lambdasonde moet regelmatig worden gecontroleerd en vervangen. De levensduur van een lambdasonde is ongeveer 100.000 kilometer. Als de lambdasonde defect is, kan dit leiden tot een slechte brandstofverhouding, een hoger brandstofverbruik en een hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
Als u een van deze symptomen ervaart, is het raadzaam om uw auto te laten controleren door een automonteur.
De lambdasonde is een belangrijke sensor voor het motormanagementsysteem. Het motormanagementsysteem gebruikt de informatie van de lambdasonde om de brandstof-luchtverhouding in de motor te regelen. De ideale brandstof-luchtverhouding is 14,7:1. Dit betekent dat er 14,7 delen lucht nodig zijn voor 1 deel brandstof. Als de brandstof-luchtverhouding te arm is, betekent dit dat er te veel lucht is en te weinig brandstof. Als de brandstof-luchtverhouding te rijk is, betekent dit dat er te veel brandstof is en te weinig lucht.
Een te arm mengsel leidt tot een onvolledige verbranding. Dit kan leiden tot schade aan de motor en tot een hogere uitstoot van schadelijke stoffen. Een te rijk mengsel leidt tot een verhoogd brandstofverbruik en tot een hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
De lambdasonde werkt door het verschil in zuurstofgehalte tussen het uitlaatgas en de buitenlucht te meten. De buitenlucht heeft een zuurstofgehalte van ongeveer 21%. Het uitlaatgas van een goed functionerende motor heeft een zuurstofgehalte van ongeveer 0,1%.
De lambdasonde genereert een spanningssignaal dat wordt verzonden naar het motormanagementsysteem. Het motormanagementsysteem gebruikt dit signaal om de brandstofinjectie en de ontsteking aan te passen.
De lambdasonde moet regelmatig worden gecontroleerd en vervangen. De levensduur van een lambdasonde is ongeveer 100.000 kilometer. Als de lambdasonde defect is, kan dit leiden tot een slechte brandstofverhouding, een hoger brandstofverbruik en een hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
Hier zijn enkele symptomen van een defecte lambdasonde:
- Onregelmatige motorloop
- Verhoogd brandstofverbruik
- Hoge uitstoot van schadelijke stoffen
- Motorstoringslampje
Als u een van deze symptomen ervaart, is het raadzaam om uw auto te laten controleren door een automonteur.