Disselkoppeling aanverwante artikelen

Weergave:


Bezig met laden...
Kogeldrukmeter Aluminium met voet, Kogeldruk meter, Tot 100 kg
Korting -25%
Kogeldrukmeter Aluminium met voet, Kogeldruk meter, Tot 100 kg
(0)
€ 20,00 € 15,00 *
Prijs per stuk
Kogeldrukmeter, Kogeldruk meter, Tot 100 kg
Korting -20%
Kogeldrukmeter, Kogeldruk meter, Tot 100 kg
(0)
€ 12,50 € 10,00 *
Prijs per stuk
Koppeling afdekhoes, Beschermhoes, Disselhoes, Caravan trekkop hoes 61x82 cm
Koppeling afdekhoes, Beschermhoes, Disselhoes, Caravan trekkop hoes 61x82 cm
(0)
€ 12,50 *
Prijs per stuk
Koppeling steun V-vorm, Disselsteun 80 mm
Koppeling steun V-vorm, Disselsteun 80 mm
(0)
€ 2,50 *
Prijs per stuk

Wat is een kogeldrukmeter?

Een kogeldrukmeter is een meetinstrument waarmee de naar beneden gerichte kwacht van de caravan of aanhanger op een trekhaak wordt gemeten ook wel de kogeldruk. De kogeldruk zorgt voor een groot gedeelte voor het weggedrag van de combinatie auto en aanhanger of caravan. De trekhaak die op het voertuig zit gemonteerd bepaalt de maximaal toegestane kogeldruk.
 

Wat is een ideale kogeldruk?

Bij de ideale kogeldruk gaat het om drie factoren de auto, trekhaak en caravan. Zij hebben alle 3 een andere kogeldruk. Doordat het drie verschillende waarden zijn moet je altijd uit gaan van de laagste. Het staat altijd wel aangegeven in het instructieboekje, de bijgeleverdepapieren en op de typeplaatjes. Meestal ligt de ideale kogeldruk voor bijna alle combinaties tussen de 50 en 75 kg.
 

Wat moet doen als je een te lage kogeldruk hebt?

Door een te lage kogeldruk, heeft de caravan of aanhanger niet genoeg gewicht op de trekhaak van de auto. Dit kan gevaarlijke gevolgen hebben voor de stabiliteit onderweg zoals de caravan of aanhanger kan gaan slingeren door bijvoorbeeld een zijwind van inhalende auto’s/vrachtwagens dat is erg gevaarlijk.

Hoe pas je een te lage kogeldruk aan?

Verplaats dan je bagage naar de voorkant van je caravan maar houd het nog wel in de caravan en doe het niet in de dissel. Ga het ook niet compenseren met door achterin meer bagage te plaatsen.; probeer zoveel mogelijk bagage rond de as te houden zodat het zwaartepunt zich boven de as bevindt.
 

Wat moet je doen als je een te hoge kogeldruk hebt?

Bij een te hoge kogeldruk dan heeft de auto teveel gewicht op de achterkant waardoor hij alleen aan de achterkant door zakt. Daardoor komt je voorkant van de auto een stukje omhoog. Daardoor heb je minder grip met je voorkant van de auto. Door een te hoge kogeldruk kan je auto bij drempels schade oplopen omdat je achterkant dan met de onderkant over de drempels heen kan schuren.

Hoe kan je een te hoge kogeldruk aanpassen?

Door bagage van voorin naar het midden te verplaatsen kan je de kogeldruk verlagen. Ga niet je kogeldruk in de caravan verlagen door de gasflessen te verplaatsen. Die moet je gewoon op hun daarvoor gemaakte plek laten staan.

 

Wat is een koppeling afdekhoes?

Een koppeling afdekhoes, ook wel een disselhoes genoemd. Is universeel en past eigenlijk over elke dissel van je aanhanger, caravan of trailer. Hij beschermt de dissel tegen vuil, stof en verschillende weersinvloeden. De afdekhoes is makkelijk vast te maken door middel van een elastiekje die erbij zit. Hij is dus ook makkelijk los te maken. En het heeft invloed op de levensduur van je disselkoppeling.
 

Wat is een koppeling steun?

Een koppeling steun word gebruikt om daar je koppeling op te laten steunen. Daardoor voorkom je beschadiging aan de disselkoppeling.


Wat is een disselkoppeling?

Een disselkoppeling ook wel een kogelkoppeling genoemd. Is een koppeling die aan een aanhangwagen, trailer of caravan zit bevestigd door middel van een las of een schroefverbinding. De koppeling zorgt er voor dat de aanhangwagen zit gekoppeld met het voertuig. Het is een vaste en draaibare verbinding met het voertuig. De grote van de koppeling moet overeen komen met de grote van de trekhaak voor een veiligere verbinding.

Hoe word een disselkoppeling ook wel genoemd?

Het word ook wel een kogelkoppeling genoemd. Het word een kogelkoppeling genoemd omdat de trekhaak aan het voertuig gezien word als de kogel waarmee je hem koppeld aan de aanhangwagen.

Waar dient een disselkoppeling voor?

Een disselkoppeling zorgt ervoor dat een aanhangwagen verbonden blijft  en het makkelijk mee draait met het voertuig. Het dient ook voor veiligheid op de weg, het is belangrijk dat de de kopeling goed geborgd is en onderweg goed geborgd blijft.

 Welke soorten disselkoppelingen zijn er allemaal?

Je hebt een geremde disselkoppeling en een ongeremde disselkoppeling. De geremde disselkoppeling is voor een geremde aanhanger en een ongeremde disselkoppeling is voor een ongeremde aanhanger. Het verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger is dat de ongeremde aan hanger geen eigen rem systeem heeft en mogen maximaal een bruto totaal gewicht hebben van 750Kg. De geremde aanhanger heeft wel een eigen remsysteem ook wel de oplooprem genoemd. Geremde aanhangers mogen een bruto totaal gewicht tot 3500Kg.

Wat kan ik met een disselkoppeling doen?

Met een disselkoppeling kan je de aanhangwagen aan het voertuig koppelen waardoor hij niet los laat onder het rijden. De koppeling zorgt ervoor dat hij op de kogel  mee draait met de auto.

Wanneer gebruik ik een disselkoppeling?

Je gebruikt een disselkoppeling om je aanhangwagen, caravan, trailer etc. Aan je voertuig te koppelen en hem te vervoeren. Je moet er wel voor zorgen dat je disselkoppeling goed is geborgd zodat je veilig de weg op kan gaan.

Waar is de disselkoppeling in opgebouwd?

Een disselkoppeling is meestal opgebouwd uit staal.

Waarom een disselkoppeling gebruiken?

Als je een aanhanger, caravan, trailer etc. Hebt dan kan je niet om dit product heen. Je hebt dit product nodig om je aanhanger op een veilige manier te vervoeren. Op elke aanhanger moet er eentje gemonteerd zijn anders kan je de aanhanger niet vervoeren en die moet ook goedgekeurd zijn.

Wanneer moet ik de disselkoppeling vervangen of is het versleten?

Het is heel verschillend hoe snel een disselkoppeling versleten is en dus aan vervanging toe is. Hij gaat gemiddeld 150.000 km tot 250.000 km mee. Het gaat er ook om of je vaak file rijd, te hard rijd of veel stadskilometers maakt, daardoor gaat de koppeling minder lang mee en dus is hij eerder aan vervanging toe. De slijtage van het product is te vertragen door hem zo in te vetten zodat hij zo min mogelijk wrijving met de trekhaak heeft. Het is belangrijk om de koppeling minstens ieder half jaar in te vetten om alles zo goed mogelijk te beschermen tegen slijtage en de veiligheid te verhogen.  Als u een geremde aanhanger hebt smeer dan ook de oplopende rem. Als de koppeling aan vervanging toe is is het bij geremde aanghanger van belang om de koppeling te vervangen met een identieke nieuwe koppeling. Bij ongeremde aanhanger is dat iets minder belangrijk omdat het verder geen invloed heeft op de werking van de rem.

Zijn er verschillende afmetingen van een disselkoppeling?

Ja er zijn verschillende afmetingen van een disselkoppeling. De verschillende afmeting heeft  te maken met het monteren aan de aanhanger. Die kan vaak wel verschillend zijn.

  • Disselkoppeling 50 mm koker

  • Disselkoppeling 50 mm rond

  • Disselkoppeling 60 mm koker

  • Disselkoppeling 60 mm rond

  • Disselkoppeling 70 mm koker

  • Disselkoppeling 70 mm rond

En er zijn ook verschillende soorten in hoeveel gewicht ze bruto mogen trekken.

  • Tot 750 Kg ongeremd

  • Tot 1300 Kg geremd

  • Tot 3000 Kg geremd



| Meer