- Handgereedschappen - Bouwgereedschappen - ijzerwaren
- Elektra
- Schakelaars
- Hoofdstroom schakelaar
Hoofdstroom schakelaar
Bezig met laden...
Hoofdstroom schakelaar - Massaschakelaar - Noodschakelaar - Stroomschakelaar 6-24V
Hoofdstroom schakelaar - Massaschakelaar - Noodschakelaar - Stroomschakelaar 6-24V (ELEC-00206).
Hoofdstroom schakelaar 300 Ampère - Stroomschakelaar - Noodschakelaar
Hoofdstroom schakelaar 300 Ampère - Stroomschakelaar - Noodschakelaar (ELEC-00203).
Hoofdstroom schakelaar 300 Ampère - Stroomschakelaar - Noodschakelaar
Hoofdstroom schakelaar 300 Ampère - Stroomschakelaar - Noodschakelaar (ELEC-00850).
Hoofdstroom schakelaar, 2000 Ampere, Nood schakelaar
Hoofd-stroom-schakelaar, 2000 Ampere, Nood schakelaar, stop schakelaar (ELEC-00016).
Hoofdstroom schakelaar, Massaschakelaar, Noodschakelaar, Stroomschakelaar 12-24V
Hoofdstroom schakelaar, Massaschakelaar, Noodschakelaar, Stroomschakelaar 12-24V (ELEC-00201).
Hoofdstroom schakelaar, stroomschakelaar, noodschakelaar
Hoofdstroom schakelaar, Accu schakelaar, massa slot (ELEC-00183).
Hoofdstroomschakelaar - Accu schakelaar - 1000 Ampere+ketting - Massa schakelaar
Hoofdstroomschakelaar - Accu schakelaar - 1000 Ampere+ketting - Massa schakelaar (ELEC-00009).
Hoofdstroomschakelaar - hoofd schakelaar1000 Ampere, Noodschakelaar
Hoofdstroomschakelaar - hoofd schakelaar1000 Ampere, Noodschakelaar (ELEC-00012).
Massaschakelaar - Hoofdstroom schakelaar - Noodschakelaar - Stroomschakelaar 12-24V
Massaschakelaar - Hoofdstroom schakelaar - Noodschakelaar - Stroomschakelaar 12-24V (ELEC-00190).
Noodstop schakelaar, Massaschakelaar, Noodschakelaar
Noodstop schakelaar, Massaschakelaar, Noodschakelaar (ELEC-00207).
Sleutel hoofdstroom schakelaar - Stroomschakelaar sleutel - Reserve sleutel
Sleutel hoofdstroom schakelaar - Stroomschakelaar sleutel - Reserve sleutel (ELEC-03850).
Hoofdstroom schakelaars, waar worden deze voor gebruikt?
Een hoofdstroomschakelaar wordt vaak gebruikt in auto's, boten en caravans welke lang stil staan. Het voorkomt dat stille gebruikers de startaccu leeg trekken terwijl de motor, en in het verlengde hiervan de dynamo, niet in werking is. Draai simpelweg de knop om op de schakelaar en uw gebruikers kunnen geen stroom meer aftappen uit de accu.Uiteraard zijn hoofstroomschakelaars ook voor andere accu's te gebruiken dan de startaccu's, echter is de ervaring dat tractie accu's, mover accu's en andere duurstroom leveranciers uit het voertuig worden gehaald wanneer er een lange stilstand is in het voertuig. Echter bij extreem grote accupakketten is het raadzaam om hier een hoofdstroomschakelaar tussen te zetten, onze ervaring is dat de grote pakketten niet uit het voertuig worden gehaald voor onderhoudt. Onderstaand vindt u ons ruime programma met Hoofdstroomschakelaars.
Hoe worden hoofdstroomschakelaars ook wel genoemd?
- Accuschakelaar
- Veiligheidsschakelaar
- Massa schakelaar
- Nood schakelaar
- Bootschakelaar
- Cross schakelaar
- Hoofdschakelaar
Waarvoor kan je de hoofdstroomschakelaar gebruiken?
Voor accu's in iedere toepassing: auto's, oldtimers, boot, camper, caravan, tuinhuis.In onze klassieke auto's zijn heel wat stroomverbruikers ingebouwd die voor allerlei functies zorgen. Een belangrijk hulpmiddel om storingen te kunnen oplossen is een elektrisch schema specifiek voor jouw merk, type en bouwjaar klassieker en feitelijk onmisbaar. Om het schema goed te kunnen gebruiken is een bijbehorende legenda belangrijk. Alle codes die je op een schema tegenkomt zeggen iets over de kabelkleuren, aansluitpunten en welk elektrisch component het betreft.
Ook kabelbomen in klassieke auto's hebben niet het eeuwige leven. Met het ouder worden van de kabelboom neemt het aantal elektrische storingen meestal toe en wordt de complexiteit van de storingen ook omvangrijker. Niet zelden zijn extra elektrische componenten ingebouwd en zal de bestaande kabelboom deels gebruikt worden om een en ander aan te sluiten. Ook worden elektrische storingen nogal een opgelost door nieuwe kabels aan te leggen voor standaard ingebouwde stroomverbruikers. Dat betekent dat een deel van de bestaande kabelboom buiten werking is gesteld, echter de "schade" aan de kabelboom blijft onzichtbaar aanwezig.
Zodra van een klassieke auto na een rit het contact wordt afgezet worden uitsluitend de stroomverbruikers uitgeschakeld die over het contact lopen. Alle andere stroomverbruikers kunnen nog ingeschakeld worden of zelfs in functie zijn omdat de desbetreffende schakelaar nog "aan" staat. Een heel bekend voorbeeld is je licht laten aanstaan en als je dan te laat bent, tref je een uitgeputte accu aan.
Wat is lekt stroom?
De term lekstroom. Er zijn dan ongewenste elektrische stroompjes die de accu minimaal belasten, maar op den duur de accu wel leegtrekken. Voor heel wat klassieke eigenaren is dit een bekend verschijnsel.Waar moet je opletten bij het aanschaven van een massa schakelaar?
Waarvoor je het gaat gebruiken, en de schakelaar moet het aan kunnen. De schakelaar moet de ampère aan kunnen.Aansluiten van een massaschakelaar/hoofdstroomschakelaar.
Massaschakelaar, tja de naam doet het al vermoeden je moet de massa oftewel de min onderbreken. Even wat ogen eraan nijpen (vaak met een gat voor M10 bout/ draadeind) krimhoesje erover heen om het af te werken en klaar. Zorg er altijd voor dat OF de min OF de plus van de accu echt alles uitschakelt. Extra kabelaansluitingen op de accu buiten de hoofdschakelaar om kunnen voor overbelasting van de desbetreffende kabels zorgen als je toch (zware) stroomverbruikers inschakelt terwijl de hoofdschakelaar vergeten is in te schakelen. Ernstige schade aan de elektrische voorzieningen is dan mogelijk en in het slechtste geval ontstaat brand.
Onder de categorie Electra hebben we een aantal subcategorieën gemaakt. Hieronder vindt je de verdeling hiervan en wat Trailer and Tools allemaal te bieden heeft. Als je op de categorie klikt dan kom je in deze omgeving terecht: