Kogellagervet, Kogellager vet, Kogel lager vet, Lagervet, Lager vet, Ball bearing grease
40% KORTING
Kogellagervet, Kogellager vet, Kogel lager vet, Lagervet, Lager vet, Ball bearing grease

Kroon kogellagervet, Kogellager vet, 100 gram

Kroon kogellagervet, Kogellager vet, 100 gram (GERE-01729).


Artikelnummer:GERE-01729 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:7423657313379

Adviesprijs € 5,00
3,00 incl. BTW *
€ 2,48 excl. BTW
Voorraad: 0
Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Kroon kogellagervet, Kogellager vet, 100 gram (GERE-01729).


Kogellager vet wordt gebruikt voor de smering van kleine tot middelgrote kogellagers. Geschikt voor de meest uiteenlopende toepassingen.
  • Merk : Kroon
  • 600 gram
Ball Bearing Grease (kogellagervet) is gebaseerd op goed geraffineerde basisoliën met een lithiumzeep als verdikkingsmiddel, waaraan additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
  • Sterke hechting aan metaal
  • Uitstekende waterverdringing
  • Zeer goede stabiliteit
  • Goede anti-corrosie en anti-slijtage werking
  • Zeer goede verpompbaarheid 


Onder spuitbussen en smeermiddelen hebben we verschillende categorieën verdeeld. In iedere categorie aan smeermiddelenvettenoliënreinigingsmiddelenspuitverf en plamuur,  en diversen vindt u verschillende merken, hieronder een overzicht aan merken die wij hierin hebben.

WIELLANGERS

Afbeeldingsresultaat voor wiellager
Bron MVW autotechniek.

Wat zijn WIELLAGERS? 


Van alle onderdelen waaruit uw auto bestaat, zijn de remmen ongetwijfeld de belangrijkste: de onderdelen waarmee u kunt stoppen. Van de onderdelen die uw auto in staat stellen om vooruit te gaan, zijn er misschien geen belangrijkere onderdelen dan de wiellagers. Zonder hen zou je niet ver kunnen reizen. Deze kleine stalen kogels zijn verantwoordelijk voor het laten draaien van de wielen met zo min mogelijk wrijving, terwijl het gewicht van uw voertuig wordt ondersteund. Voor zo'n klein deel van uw auto, is dat zeker geen kleine klus. Een wiellager is een belangrijk onderdeel welke zicht bevindt tussen het fuseestuk, astap en het draaiende wiel. Wanneer we het hebben over een wiellager bij een auto, dan spreken we over een constructie die zowel de voor- als de achterwielen draaiende houdt. Dit zorgt er voor dat verschillende delen van de genoemde constructie, ten opzichte van elkaar, beter kunnen bewegen. Dit gebeurt door middel van het verlagen van de wrijving, welke doorgaans roterende of lineaire bewegingen maakt.

Wat is de functie van een wiellager ?

De functie van het wiellager is de draaiende beweging van het wiel mogelijk te maken en is daarmee een belangrijk en essentieel onderdeel van de wielophanging. De wiellagers zijn een zwaar belast onderdeel en daarmee ook aan slijtage onderhevig. Met name bij stevig bochtengedrag zijn er grote krachten die de wiellagers op moeten vangen. Dit is ook waarom een kapot wiellager vaak sterker hoorbaar is bij het nemen van een flauwe bocht op hogere snelheid. Het geluid van een kapot wiellager is als een brommend geluid te typeren. Ook wiellager zijn in de loop der jaren sterk verandert door de hogere eisen welke gesteld worden aan het wiellager.
Waren de wiellagers op de niet aangedreven wielen meestal conische eenvoudig stelbare en uit een los binnen en buitenlager bestaande set , tegenwoordig zijn deze onderhoudsvrij, zelfsmerend en bestaan uit één bus met daarin twee rollagers. De oude conische wiellagers waren af te stellen, op de modernere rollagers hoeft lagerspeling niet meer afgesteld te worden, wel moet het lager op juiste moment (Nm) vastgezet worden. De wiellagers op de aangedreven wielen zijn complete units waarin zich twee rollagers bevinden.
De lagers zijn zelfsmerend en afgesloten van vuil en vocht door keerringen. De buitenkant van de lagerbus word bij vervanging als eerste in het fuseestuk geperst en de astap word vervolgens in de binnenste lagerring geperst. De moderne wiellagers zijn alleen op een professionele manier te vervangen als deze met een hydraulische pers gemonteerd worden. Er zijn tegenwoordig lagerunits welke met bouten gemonteerd zijn op de achteras of fuseestuk en waarbij de flens deel uitmaakt van het te vervangen lager. Wiellagers kunnen ook voorzien zijn van een ABS sensorring, hier moet bij vervanging terdege rekening mee worden gehouden

Er zijn verschillende  wiellagers, welke wiellagers heb je zoal?

Er zijn verschillende wiellagers en de simpelste draaiende lager is eentje die uit een cilinder tussen het wiel en de as van dit wiel bestaat. Je hebt wiellagers die bij de assen van de auto gebruikt worden om deze in beweging te brengen, oftewel wiellagers met een aandrijving. Deze wiellagers kun je vinden bij de remtrommel of remschijf en bestaat uit twee lagers, de binnenste en de buitenste lager. Daarnaast hebt je wiellagers waarbij geen aandrijving vastzit aan de wielen. Deze wiellagers bevinden zich in de naaf.
Wiellagers die worden aangedreven zijn zwaarder en om deze reden is er ook vaak een pers nodig wanneer deze vervangen moeten worden. Wiellagers zonder de aandrijfassen zijn daarentegen veel eenvoudiger te vervangen, omdat deze vaak conisch (kegelvorm) zijn.
We kennen de glijlager, kogellager, mangneetlager, naaldlager, cilinderlager, diabololager, kelgellager, tonlager, Axiaallager.


Hoe herken je kapotte of versleten wiellagers ?

Een "grommend” hoorbaar geluid afkomstig van een hoek van de auto wanneer u meer dan 25 kilometer per uur rijdt, kan wijzen op een versleten lager. Dit geluid kan vooral duidelijk zijn wanneer u draait en het voertuig naar dat wiel leunt. Het geluid kan moeilijk te horen zijn totdat er aanzienlijke slijtage is opgetreden.
Trilling in het stuurwiel kan het gevolg zijn van het ontstaan van vlakke plekken in de lagers via het stuurwiel. Trilling kunnen ook worden gevoeld in de vloerpanelen.
Een "slijpend" hoorbaar geluid afkomstig van een van de wielen kan gerelateerd zijn aan de remmen. Het kan ook gerelateerd zijn aan een lager dat slijt of is gesleten. Als dit het geval is, word het grommende geluid zeer waarschijnlijk genegeerd. Er is aanzienlijke schade aan de lagers opgetreden en het wiel dreigt af te vallen. Vaker staan we er niet bij stil, maar de krachten die het aandrijfsysteem van een auto moeten verwerken zijn enorm. Dit geldt in het bijzonder voor de banden en de wiellagers die naast de normale aandrijfkrachten ook nog de gevolgen van het rijden over allerlei typen wegen moeten kunnen verwerken. Denk maar aan een hobbelig wegdek waar niet alleen de vering moeite mee heeft, maar ook de banden en de wiellagers hun aandeel aan extra krachten zullen moeten verwerken. Geen wonder dus dat de wiellagers soms aan vervanging toe zullen zijn. Maak je maar geen zorgen: het wiel zal blijven draaien, maar de weerstand neemt wel toe. Het meest voorkomende verschijnsel van wiellagers die aan vervanging toe zijn is een vervelend geluid dat te horen zal zijn tijdens het rijden. Dit zal zich ook het eerst voordoen bij het beschrijven van bochten. Verwar dit geluid echter niet met dat van versleten homokinetische koppelingen. Die maken eerder een ratelend geluid waarbij versleten lagers eerder een fluitend geluid zullen maken. Bij ernstig versleten wiellagers zal het geluid ook bij het rijden op rechte stukken merkbaar zijn.
Overmatig spel in de band en het wiel is een teken van een kapotte lager. Om dit teken op te merken, moet het voertuig echter van de grond zijn. Gewoonlijk zal een technicus het voertuig heffen en de band van links naar rechts schommelen. Als buitensporige speling wordt opgemerkt en andere ophangings- en stuurcomponenten in goede vorm zijn (zoals de trekstangen), heeft het lager waarschijnlijk gefaald.
Abnormale bandenslijtage kan worden veroorzaakt door een slechte wieluitlijning, versleten stutten of een kapotte wiellager.

Waar bestaat een wiellager uit ?




 
Wiellagers bestaan uit een binnenring, buitenring en daartussen rollen of kogels. Bij een rollager lopen de ringen conisch toe waardoor lagerspeling afgesteld kan worden. Bij een kogellager zijn de binnen en buitenring voer zien van komvormige banen waarin de kogels lopen, de lagerspeling is bij rollagers niet afstelbaar. De wiellagers worden gesmeerd door lagervet en tegen vocht en vuil beschermd door keerringen. Het lagervet vormt een film en voorkomt metaal op metaal contact. Het materiaal van de wiellagers is hoogwaardig en gehard metaal.
Kan ik zelf het lager vervangen?
Sommige voertuigen met afgedichte voorwiellagers kunnen thuis worden onderhouden als een doe-het-zelf reparatie. Als de wielnaaf en het lager simpelweg met bouten aan de fusee zijn bevestigd en als een geheel kunnen worden vervangen en de reparatie voltooien. Maar veel voertuigen vereisen dat een technicus naven en lagers verwijdert die in de fusee worden gedrukt. Deze componenten zijn moeilijk te demonteren en voor het opnieuw monteren is een hydraulische pers nodig. In dergelijke gevallen kan vervanging van lagers het beste worden overgelaten aan een professionele technicus.
Er komt er wel veel meer werk aan te pas. Hier is het ook belangrijk welke lager versleten is. Een lager waarop de aandrijving op gekoppeld is heeft een zwaardere constructie en is ook geperst in de remschijven of remtrommels. Voordat de wiellagers dus kunnen worden verwijderd zal ook eerst de aandrijfas moeten worden verwijderd. De vrijgekomen lager (er is meestal ook sprake van een binnen en buitenlager) wordt er dan eruit geperst. De installatie vindt gewoon in de omgekeerde volgorde plaats. 
Bij het vervangen van de wiellager waarbij er geen sprake is van een gekoppelde aandrijfas vindt het verwijderen veel gemakkelijker plaats door het lager met een bijpassende doppensleutel eruit te slaan. Het blijft heel belangrijk dat er bij het vervangen heel voorzichtig wordt omgegaan en er dus geen onderdelen stuk gaan. Dit is vooral het geval bij het verwijderen van de aandrijfassen.
Het is steeds meer gangbaar dat fabrikanten de wiellagers integreren in de wielnaven. Die dienen dan compleet te worden vervangen en kosten natuurlijk wel wat meer.


 

WIELLAGERVET



Gereedschap te bestellen op onze website 
 

Wiellagers vervangen: wat kost dat?

De kosten van een wielnaaf (assemblage of lagers) kunnen beginnen vanaf €60 en gaan soms zelfs ruim boven de honderd euro's. Het merk en model van uw auto bepalen de exacte prijs. De vervangingskosten voor wielnaaf kunnen variëren van auto tot auto en van wie u ze koopt. Het is dus handig om het type auto dat u bezit te googlen en rond te kijken welke garage in uw buurt het beste aanschrijft en een mooie prijs - kwaliteit verhouding biedt.   Controleer voordat u de lagers van de wielnaaf vervangt of de voorste of achterste lagers en links of rechts zijn vervangen. Het is gemakkelijk om het te verwarren en per ongeluk de verkeerde te vervangen. Je wilt niet twee keer betalen voor een simpele klus. Het is dus handig om vooraf zelf te kijken waar u denkt dat de lagers versleten zijn als u over deze informatie meer dan gemiddeld weet. Hierboven zijn een aantal tips om een versleten lager te kunnen herkennen. Een wielnaafreparatie kan drastisch variëren, afhankelijk van uw voertuig. 

Zelf wiellager vervangen ?

Check onze website  voor gereedschap.
 

Vetten


Voor bewegende onderdelen is het belangrijk om goed gesmeerd te worden. Om die reden kunt u olie of vetten gebruiken. Het nadeel van olie is dat het vloeibaar is, wat betekent dat het weg kan stromen. Bij vetten zal dit minder tot niet het geval zijn. Ook kunt u vet gebruiken voor het onderhoud van rubberen onderdelen. Rubber zal regelmatig wat vet kunnen gebruiken om uitdroging te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is bandenvet, met behulp van bandenvet kunt u uitdroging voorkomen en zal uw band dus langer meegaan. Zeker bij banden die niet zo veel gebruikt worden, zoals die van een aanhanger, kan het verstandig zijn om deze regelmatig in te vetten. Zo voorkomt u scheuren in de banden, en gescheurde banden leiden vaak tot vervelende problemen. U wilt natuurlijk geen klapband terwijl u met uw aanhanger op de snelweg rijdt.

Auto onderhoud met behulp van Trailer And Tools


Trailer And Tools is uw expert in automotive gereedschappen, onderdelen en werkplaatsinrichting. Wij zijn dus ook uw partner in het onderhoud van uw auto. Het is erg belangrijk dat u uw auto goed onderhoudt voor de veiligheid en de levensduur van uw auto. De vetten van Trailer And Tools zijn optimaal voor het onderhoud van uw auto. Met onze vetten kunt u de bewegende onderdelen namelijk goed smeren, en met ons al eerder genoemde speciale bandenvet kunt u uw banden optimaal beschermen tegen de invloeden van weer, wind en zon.

Kies voor het gemak van Trailer And Tools


Al onze producten bestelt u snel en eenvoudig via onze website. Wij zorgen ervoor dat uw bestelling zo spoedig mogelijk bezorgd wordt. Vaak betekent voor 14.00 uur besteld, de volgende dag al in huis of in uw werkplaats. Mocht u deze tijd niet hebben, kies er dan voor om langs te komen in onze winkel. Hier hebben wij in over ruim 600m2 ons ruime assortiment uitgestald. Dus wanneer u automotive vetten nodig hebt, kom dan naar Trailer And Tools.
Review toevoegen
Kogellagervet, Kogellager vet, Kogel lager vet, Lagervet, Lager vet, Ball bearing grease

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen