













- Uitlijningspen krukas
- Nokkenasvergrendelingsgereedschap
- Borgpen spanrol
- Vasthoudgereedschap voor nokkenasafsteller
- Adapter krukaspoeliebout
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
audi rs q3 - audi rs3 - audi tt 5 cilinder tfsi motoren distributie set - afstel gereedschap - blokkeerset kettingrevisie satra (AUTM-09843).
Distributiegereedschapset speciaal ontworpen voor Audi 5 cilinder kettingaangedreven 2.5 TFSI RS benzinemotor. Set bevat gereedschap om de motor in de juiste positie te vergrendelen, zodat de ketting kan worden vervangen. Geleverd in een kunststof koffer.
Inhoud:
- Uitlijningspen krukas
- Nokkenasvergrendelingsgereedschap
- Borgpen spanrol
- Vasthoudgereedschap voor nokkenasafsteller
- Adapter krukaspoeliebout
Geschikt voor de volgende modellen :
Audi:
- AUDI RS3 (2010-2017)
- AUDI RS Q3 (2013-2018)
- AUDI TT (2009-2014)
Motorcodes:
- CEBB, CEPA, CTSA, CZGA, CZGB, CEPB
- 2.5L - CEPB
OEM Nummers:
- T40069
- T40070
- T03006
- T40079
- T03003
Andere OEM Nummers:
- 3. T10115, T40316, 11.4.120, 303-1054, EN51418, MB995208
Brandstoftype:
- Benzine
De motoren in de Audi RS Q3 (2013-2015), RS 3 (2010-2016) en TT RS (2009-2014) zijn in essentie dezelfde legendarische krachtbron: de 2.5-liter TFSI vijfcilinder turbo motor.
Deze motor is een eerbetoon aan de historische racemotoren van Audi uit de jaren '80 (de originele Quattro) en staat wereldwijd bekend om zijn unieke geluid, indrukwekkende prestaties en tuningspotentieel.Kernkenmerken van de 2.5 TFSI Motor
Deze motoren uit de genoemde bouwjaren (met motortypecodes zoals CEPA en CEPB) delen de volgende cruciale specificaties:
- Type: Vijfcilinder in-lijn motor, direct ingespoten (TFSI) met turbo.
- Cilinderinhoud: 2.5 liter (2.480 cc).
- Vermogen: Het vermogen varieert per model en bouwpakket, maar ligt doorgaans tussen 340 pk (250 kW) in de vroegste TT RS-modellen tot 367 pk (270 kW) in latere RS 3 en RS Q3 modellen.
- Geluid en Ontstekingsvolgorde: Het meest iconische kenmerk is de unieke klank, die wordt gecreëerd door de ongebruikelijke 1-2-4-5-3 ontstekingsvolgorde. Dit geeft de motor zijn kenmerkende, rauwe "roffel" die doet denken aan rallyauto's.
- Turbo: De motor is uitgerust met een grote turbo (vaak van BorgWarner) die zorgt voor een hoog koppel, zelfs bij lage toeren.
- Drivetrain: De motor is standaard gekoppeld aan Audi's quattro vierwielaandrijving en meestal aan een snelle S tronic (DSG) transmissie om het vermogen effectief over te brengen
Specifieke Toepassingen:
Model Bouwjaren Motorversie OpmerkingenAudi TT RS 2009 – 2014 340 – 360 pk De eerste toepassing van de moderne 2.5L-motor. De 360 pk-variant werd de TT RS Plus genoemd.
Audi RS 3 2010 – 2016 340 – 367 pk De motor maakte de compacte hatchback extreem krachtig en was vaak de 367 pk-versie in de latere modellen.
Audi RS Q3 2013 – 2015 310 – 340 pk Audi's eerste prestatie-SUV, die de motor deelde, maar in een iets minder krachtige initiële afstelling had.
Aandachtspunten en Onderhoud:
Hoewel de 2.5 TFSI een robuuste motor is, zijn er, net als bij elke high-performance direct ingespoten motor, een paar specifieke aandachtspunten:
- Koolstofopbouw (Carbon Build-up): Door de directe injectie, waarbij de brandstof niet over de inlaatkleppen stroomt, kan koolstof zich ophopen op de achterkant van de kleppen. Dit vereist periodieke reiniging (vaak met walnut blasting of walnootstralen) om het vermogen te behouden.
- Hoogte Druk Brandstofpomp (HPFP): De brandstofpomp kan gevoelig zijn voor slijtage en storingen. Dit is een bekend aandachtspunt, vooral bij getunede motoren.
- Ontluchting (PCV-systeem): Het carterventilatiesysteem (PCV) kan kwetsbaar zijn en wordt door veel eigenaren vervangen door een catch can (olieafscheider) om te voorkomen dat er te veel olie in de inlaat terechtkomt.
Wat is timinggereedschap?
Timinggereedschap is een set van gespecialiseerde gereedschappen die worden gebruikt om de timing van een motor te controleren en af te stellen. De timing van de motor is cruciaal voor een optimale werking en prestaties. Het zorgt ervoor dat de kleppen en de ontsteking op het juiste moment openen en sluiten, in overeenstemming met de positie van de zuigers.Er zijn verschillende soorten timinggereedschap, elk met een specifieke functie:
- Nokkenasblokkeerpennen: Deze pennen worden gebruikt om de nokkenassen in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
- Krukasblokkeerpen: Deze pen wordt gebruikt om de krukas in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
- Vliegwielblokkeertool: Dit gereedschap wordt gebruikt om het vliegwiel te blokkeren tijdens het demonteren en monteren van de distributieriem.
- Spanningmeter voor distributieriem: Deze meter wordt gebruikt om de spanning van de distributieriem te controleren.
- Distributieriemriemtang: Deze tang wordt gebruikt om de distributieriem te demonteren en te monteren.
- Nokkenasversteller: Dit gereedschap wordt gebruikt om de nokkenas te verstellen tijdens het afstellen van de timing.
- Ontstekingstiminglamp: Dit gereedschap wordt gebruikt om het moment van ontsteking te controleren.
Naast deze gereedschappen zijn er nog diverse andere tools die gebruikt kunnen worden bij het afstellen van de timing, afhankelijk van het type motor en voertuig.
Wanneer wordt timinggereedschap gebruikt?
Timinggereedschap wordt gebruikt in verschillende situaties, waaronder:
- Vervanging van de distributieriem: De distributieriem is een cruciaal onderdeel van de motor die de nokkenas aandrijft. De riem moet periodiek worden vervangen en bij het vervangen is het belangrijk om de timing correct af te stellen.
- Reparatie van de motor: Als er schade is aan de motor, kan het nodig zijn om de timing te controleren en af te stellen.
- Afstelling van de ontsteking: De ontsteking moet op het juiste moment plaatsvinden in de verbrandingscyclus. Timinggereedschap kan worden gebruikt om de ontsteking te controleren en af te stellen.
Het is belangrijk om te weten dat het gebruik van timinggereedschap specialistische kennis en vaardigheden vereist. Als u niet zeker weet hoe u timinggereedschap moet gebruiken, is het raadzaam om uw auto naar een professionele garage te brengen.
Enkele tips voor het gebruik van timinggereedschap:
- Lees altijd de instructies die bij het gereedschap worden geleverd.
- Gebruik het juiste gereedschap voor de klus.
- Zorg ervoor dat de motor koud is voordat u begint met het afstellen van de timing.
- Draai de motor nooit met de hand terwijl de distributieriem is verwijderd.
- Controleer de timing altijd twee keer voordat u de motor start.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto. Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft. Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen