Controleren van de stuurkogels en fuseepennen

Controleren van de stuurkogels en fuseepennen:

Controleren van de stuurkogels en fuseepennen:

Bij het controleren van de stuurkogels en de fuseepennen word bedoeld op het opmeten van de speling .
Het verschilt per auto fabrikant enorm hoe dit het beste opgemeten kan worden.
De maximale toegestane speling is ~1mm boven de eventueel oorspronkelijke speling.
dit geld voor beide vormen van speling, dus zowel axiaal als radiaal.
tijdens het opmeten van de speling is het van kritiek belang dat de auto op de juiste manier word ondersteund.
Dit zorgt ervoor dat de kogel onbelast gecontroleerd kan worden.
Om de axiale speling zichtbaar te maken kunt u het beste gebruik maken van een hefboom, voor de radiale speling kunt u het beste een spelingsdetector gebruiken of handmatig.
De radiale speling van de stuurkogels dient opgemeten te worden wanneer het voertuig op de wielen staat, dit door middel van het heen en weer bewegen van het stuurwiel.
Wanneer u niet beschikt over een spelingsmeter en handmatig de speling zichtbaar wilt maken, zijn de plekken waar u het wiel vasthoud van groot belang.
In de meeste gevallen kunt u bijvoorbeeld de speling niet zichtbaar maken wanneer het wiel midden onder en midden boven vast gepakt wordt.

Aan de hand van de positie van de stuur en fusee kogels kan worden bepaald waar u het wiel het best kan vastpakken om eventuele speling zichtbaar te maken.
Om de fuseekogel/pennen te vervangen dient u eerst de remzadel te demonteren en deze met een beugel of een stukje touw aan de spiraalveer te hangen.
Maak ook de eventuele draadeinde van de pennen schoon met een staalborstel.
Het word ten aller sterkste aangeraden om een dag van te voren de draad in te spuiten met een penetrerende olie.
Meeste fuseepennen/kogels zitten altijd erg goed vast het is erg verstandig om voor het losmaken hiervan een kogeltrekker of fuseevork aan te schaffen of lenen.
Wanneer u niet over een fuseevork of kogeltrekker beschikt heeft het slaan op het fuseestuk geen zin tenzij u spanning op de kogelpen zet door bijvoorbeeld een bandijzer te gebruiken.
Als bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaat, draai deze dan weer een stukje aan en maak de schroefdraad opnieuw grondig schoon met een staalborstel en spuit deze nogmaals in.
Wanneer u dit niet doet ontstaat er een kans dat de kogelpen losschiet en u de moer niet loskrijgt omdat de pen mee gaat draaien.
Als deze eruit is kunt u de nieuwe kogel weer monteren.

Na het vervangen word het ten aller tijden aangeraden om uw auto uit te laten lijnen omdat na het vervangen de wielstanden kunnen veranderen, dit zorgt ook dat de bandenslijtage niet toeneemt.