Distributieriem van de auto

De distributieriem, wat is dat? 

De distributieriem, wat is dat? 


De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor van een auto. Het is een getande riem die de krukas met de nokkenas verbindt. De krukas is het deel van de motor dat de zuigers in de cilinders op en neer laat bewegen. De nokkenas opent en sluit de kleppen in de cilinderkop. De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas op het juiste moment draait, zodat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten. 

De distributieriem is gemaakt van een rubberachtige stof met versterking. De tanden op de riem passen in de tandwielen op de krukas en de nokkenas. De riem is zo gespannen dat hij niet kan slippen.

De distributieriem moet regelmatig worden vervangen. De exacte intervallen voor vervanging verschillen per automerk en -model. In het algemeen moet de distributieriem om de 60.000 tot 120.000 kilometer worden vervangen.

Als de distributieriem breekt of doorslipt, kan dat ernstige schade aan de motor veroorzaken. De kleppen kunnen in de cilinders terechtkomen en er ontstaat een motorstoring. In het ergste geval kan de motor zelfs onherstelbaar beschadigd raken.

Om te voorkomen dat de distributieriem breekt of doorslipt, is het belangrijk om de auto volgens de voorschriften van het automerk te onderhouden. Dit houdt onder meer in dat de distributieriem regelmatig moet worden gecontroleerd en, indien nodig, vervangen.

De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor. Het is belangrijk om er goed op te letten en om de riem op tijd te vervangen.