Koppelvermogen, koppel of vermogen?

Koppelvermogen, koppel of vermogen?

Koppelvermogen, koppel of vermogen?

Voordat het verschil tussen deze twee duidelijk word en waarom hier zoveel misverstanden over zijn wanneer het aankomt over welke auto sneller is en wat belangrijker is voor acceleratie van de auto, moeten we eerst precies het verschil weten.

Een koppel:

Een koppel zijn twee krachten die in precies tegenovergestelde richtingen werken.
op een bepaalde afstand grijpen deze twee krachten op elkaar in.
Een koppel heeft als gevolg hiervan een bepaalde rotatiekracht,  het onderdeel waar de koppel werkzaam op is zal hierdoor willen draaien.
Vaak word hierom de term draaimoment gebruikt in plaats van koppel, omdat dit logischer klinkt dan de term koppel.
Ook word de term draaimoment vaak gebruikt door de autofabrikant, bijvoorbeeld in hun folders en informatie boekjes.
Zo’n draaimoment bestaat eigenlijk altijd uit twee factoren namelijk lastarm en kracht.
Deze twee factoren samen bepalen de rotatiekracht.
Denk bijvoorbeeld aan het vast of losdraaien van een moer, dit kunt u doen met veel kracht of met minder kracht door een langere moersleutel.
simpel gezegd is draaimoment hetzelfde effect als de hefboomwerking.

Vermogen:

Vermogen is simpel gezegd de hoeveelheid werk die een kracht in een bepaalde tijd kan verrichten.
Hoe meer afstand een bepaald voorwerp zich in een bepaalde tijd verplaatst door de invloed van een kracht, hoe groter het vermogen.
Als voorbeeld word vaak gebruikt dat wanneer u in 1 seconde een gewicht van 100kg 1 meter omhoog tilt u ongeveer een vermogen levert van 1kW, dit staat gelijk aan ongeveer 1,33 paardenkracht, oftewel pk.

In het geval van een motor gaat dit over de bepaalde kracht waarmee de motor een krukas laat draaien, deze levert dan ook een bepaald vermogen.
Wanneer een motor met meer toeren draait met ongeveer dezelfde kracht levert dit meer vermogen op, omdat er meer roteringen zijn binnen een bepaalde tijd.