









- VAG 1.0 - 1.8 - 2.0 tfsi benzine blokkeerset - distributie afstelset
- 1.0 TFSIÂ Â Â Driecilinder (EA211) 1.8 TFSIÂ Â Â Viercilinder (EA888)Â 2.0 TFSIÂ Â Â Viercilinder (EA888)
- Motor: CABD, CAEA, CDNB, CDNA, CAWA, CBFA, CCTA, CCZA, CAEB, CDNC, CDHA, CABA, BYT, BZB, CDAA, CABB, CDHB
- Turbo Fuel Stratified Injection
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
vag 1.0 - 1.8 - 2.0 tfsi benzine blokkeerset - distributie afstelset - timing gereedschap - satra (AUTM-05766).
Een nokkenasvergrendelingsgereedschap van Trailer and Tools. Speciaal ontworpen voor het vergrendelen van de inlaat- en uitlaat nokkenas bij het losdraaien van de centrale schroef op VAG (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) 1.0, 1.8 en 2.0 TFSI benzinemotoren.
Geschikt voor :
Motor:
- CABD, CAEA, CDNB, CDNA, CAWA, CBFA, CCTA, CCZA, CAEB, CDNC, CDHA, CABA, BYT, BZB, CDAA, CABB, CDHB
De VAG 1.0, 1.8 en 2.0 TFSI-benzinemotoren behoren tot de meest gebruikte en technologisch geavanceerde motoren van de Volkswagen Audi Groep (VAG). TFSI staat voor Turbo Fuel Stratified Injection en is de verzamelnaam voor moderne motoren die gebruikmaken van een turbo en directe brandstofinjectie.
Dit motorenfamilie is ontworpen om veel vermogen en koppel te leveren uit een relatief kleine cilinderinhoud, terwijl ze toch voldoen aan strenge emissie-eisen.
Gedeelde TFSI Technologie
Alle genoemde motoren delen een aantal kerntechnologieën:
- Turbocharging: Het gebruik van een turbo om de luchttoevoer naar de motor te verhogen, wat resulteert in een hoog vermogen en een snel koppel bij lage toeren.
- Directe Injectie (FSI): De brandstof wordt onder hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer gespoten, wat de verbranding en de efficiëntie verbetert.
- Modulaire Opbouw: De motoren zijn ontworpen om verschillende modellen van Audi, Volkswagen, Seat en Škoda te kunnen aandrijven. De 1.8L en 2.0L behoren tot de flexibele EA888-familie, terwijl de 1.0L tot de EA211-familie behoort.
De Verschillen per Cilinderinhoud van de VAG tfsi motoren:
Motor Type Kenmerken en Toepassing
1.0 TFSI Driecilinder (EA211) De kleinste en meest moderne. Zeer gericht op brandstofefficiëntie en lage CO2-uitstoot. Wordt vaak gebruikt in compacte modellen zoals de VW Up!, Polo en Audi A1.
1.8 TFSI Viercilinder (EA888) De middenklasse motor. Een uitstekende balans tussen vermogen en verbruik. Vaak te vinden in de Audi A3/A4 en VW Passat.
2.0 TFSI Viercilinder (EA888) De meest veelzijdige en krachtige variant. Wordt gebruikt in performance-modellen zoals de VW Golf GTI en Audi S3, maar ook in grote SUV's.
Cruciale Aandachtspunten en Evolutie van de tfsi vag motoren:
De motoren uit deze families hebben een significante evolutie doorgemaakt. Het is cruciaal om het bouwjaar en de generatie van de motor te kennen, omdat dit bepalend is voor de onderhoudsrisico's:
1. Vroege Generaties (Vóór ~2012/2013)
De eerste en tweede generatie 1.8L en 2.0L TFSI (EA888) staan bekend om twee grote problemen:
Hoog Olieverbruik: Door een defect in het ontwerp van de zuigerveren konden deze motoren last krijgen van extreem hoog olieverbruik. Dit is een kostbare reparatie die de zuigers en drijfstangen vervanging vereist.
Distributieketting Spanner: Een berucht zwak punt in de vroege EA888-motoren was de hydraulische spanner van de distributieketting. Als deze faalde, kon de ketting verspringen, wat leidde tot catastrofale motorschade.
2. Latere Generaties (Vanaf ~2013, Gen 3 & EA211)
De latere generaties EA888 (Gen 3) en de 1.0 TFSI (EA211) hebben de bovengenoemde problemen grotendeels opgelost.
3. Algemeen Aandachtspunt (Alle Generaties)
Koolstofafzetting (Carbon Build-up): Omdat het brandstofmengsel direct in de cilinder wordt gespoten, stroomt er geen brandstof meer langs de inlaatkleppen. Dit leidt na verloop van tijd tot koolstofafzetting op de kleppen, wat de luchtstroom vermindert. Dit vereist periodieke reiniging (vaak "walnut blasting" genoemd) om het volledige vermogen van de motor te behouden.
Kortom, de TFSI-familie is de ruggengraat van VAG's moderne benzine-aanbod, maar vereist specifieke aandacht voor het onderhoud, met name bij de vroegere 1.8L en 2.0L modellen.
Wat is een nokkenasborggereedschap?
Een nokkenasborggereedschap is een speciaal gereedschap dat gebruikt wordt om de nokkenas van een automotor, in dit geval specifiek een VAG (Volkswagen Audi Group) motor, in een vaste positie te houden tijdens werkzaamheden aan de distributieriem. De nokkenas bestuurt de opening en sluiting van de kleppen in de motor. Door de nokkenas vast te zetten, zorg je ervoor dat de timing van de motor niet verstoord raakt tijdens het vervangen van de distributieriem.
Waarom is het nodig voor de VAG?
- Precisie: De distributieriem zorgt voor de juiste timing van de kleppen ten opzichte van de zuigers. Als deze timing niet klopt, kan de motor ernstige schade oplopen.
- Veiligheid: Het vastzetten van de nokkenas voorkomt dat de motor per ongeluk start tijdens het werken aan de distributieriem, wat zeer gevaarlijk kan zijn.
Hoe werkt het?
Het nokkenasborggereedschap wordt meestal op een specifieke plaats op de nokkenas geplaatst en zorgt ervoor dat deze niet meer kan draaien. De exacte vorm en werking van het gereedschap zijn afhankelijk van het type VAG motor.
Belangrijke punten:
- Specifiek voor VAG: Elk VAG-model heeft vaak een ander nokkenasborggereedschap nodig, omdat de nokkenassen verschillende ontwerpen hebben.
- Juiste positie: Het is cruciaal om het gereedschap in de juiste positie te plaatsen. Dit staat meestal beschreven in de werkplaatshandleiding.
- Veiligheid: Zorg ervoor dat het gereedschap stevig vastzit voordat je begint met werken.
- Professioneel gereedschap: Gebruik altijd hoogwaardig gereedschap dat specifiek is ontworpen voor jouw VAG-model.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto. Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft. Info verkregen van: www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen