Vervangen van de koppakking van de auto.
Vervangen van de koppakking
Wanneer moet ik de koppakking vervangen?
De meeste mensen hebben wel eens gehoord van een “lekke koppakking” maar velen weten niet wat het precies inhoud.Een koppakking gaat voornamelijk door ouderdom of door te snelle opwarming kapot.
Deze koppakking bevind zich tussen het motorblok en de cilinderkop, op deze cilinderkop zit weer de kleppendeksel pakking deze twee pakkingen worden redelijk vaak voor elkaar aangezien.
Een koppakking zorgt voornamelijk voor de afdichting tussen het motorblok en de cilinderkoppen.
Wanneer de koppakking kapot gaat, kan dit vele gevolgen hebben, bijvoorbeeld: Er kan tussen het koelwater en de cilinder een lek ontstaan ook kan er bijvoorbeeld olie bij het koelwater terecht komen.
Het is dus belangrijk om deze te vervangen wanneer deze kapot gaat, omdat dit anders voor veel verscheidene problemen kan zorgen.
Hoe vervang ik een koppakking?
Als aller eerst dient U de accu klem los te maken om sluiting te voorkomen.Vervolgens tapt u het koelsysteem af en verwijderd u alles wat u moet verwijderen om de cilinderkop te kunnen demonteren (inlaat en uitlaat spuitstuk bijvoorbeeld).
Let echter we goed op op hoe de distributieriem gemonteerd is, zodat u weet bij het monteren van de cilinderkop hoe deze moet staan.
Na het verwijderen van de cilinderkop kunt u waarschijnlijk zien waar de koppakking kapot is, dit is echter niet altijd het geval omdat het ook om een heel erg kleine lek kan gaan.
bij de koppakkingen kunnen zich ook nog andere afdichtringen bevinden, let hier goed op.
na het verwijderen van de koppakking kunt u de kant van het motorblok schoonmaken met bijvoorbeeld een platte beitel of schroevendraaier om zo alle resten van de koppakking te verwijderen.
Let hierbij goed op dat er geen resten van de koppakking in de olie of koelkanalen terecht komt.
Vervolgens kunt u het oppervlak schoonschuren en de schroefgaten en kopbouten schoon blazen.
Wanneer u deze niet goed schoonmaakt kan bij bijvoorbeeld het aandraaien van de kopbout de kopbout zelf afbreken, ook is het verstandig om een druppeltje olie in de kopbouten en de schroef gaten te doen voordat u cilinderkop gaat plaatsen.
Wanneer alles schoon is kunt u de nieuwe koppakking plaatsen en alles weer terug monteren op de oorspronkelijke plek.
Let goed op dat u de cilinderkop bouten op de correcte volgorde terugplaatst en aandraait, dit kunt u het beste doen met een momentsleutel.