Dissel koppeling van de aanhanger vervangen, wanneer moet ik dat doen?

De koppeling van een aanhanger vervangen, wanneer moet ik dat doen?

Koppeling van een aanhanger vervangen.
Hoe, wat en wanneer?  

De koppeling die ook wel eens de frictie word genoemd, zorgt voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.

deze verbinding moet tijdelijk kunnen worden onderbroken om te kunnen wegrijden, schakelen en stoppen.
Er zit echter wel een verschil tussen een handmatig geschakelde versnellingsbak en een automaat.
Een handmatig geschakelde versnellingsbak is gevoeliger voor slijtage, omdat deze doormiddel van druklagers werkt, een automaat werkt meestal met een koppelomvormer. 
Hoe merk ik dat de koppeling kapot is?
Meestal is dit goed te merken voordat deze helemaal kapot is.

Dit is vooral te merken door gepiep of gekraak bij het intrappen van het koppelingspedaal, ook kan u dit merken aan hoe de auto rijd bijvoorbeeld wanneer u plotsteling veel gas geeft.
U hoort en ziet wel veel toeren maar merkt weinig tot geen versnelling van de auto.
Ook kun je merken dat de koppeling niet meer naar wensen functioneert wanneer u het koppelingspedaal laat opkomen maar de auto slechts traag in beweging komt.
Dit is het gevolg van het feit dat de koppeling begint te “slippen”
Wanneer de koppeling slipt, zorgt dit dat de krachten van de motor niet meer volledig op de versnellingsbak en dus ook niet op de wielen overgebracht word.
Dit probleem is meestal het gevolg van kapotte veren in de drukgroep of een versleten koppelingsplaat.