Vervangen of repareren van de uitlaat van uw auto

Vervangen of repareren van de uitlaat van uw auto

Vervangen van de uitlaat

Hoe weet ik wanneer mijn uitlaat vervangen moet worden?

Dit kunt u voornamelijk merken door het lawaai wat de auto produceert, ook zorgt een slecht functionerende uitlaat voor een verlies aan vermogen.
Ook kan het zo zijn dat er meer rook uit de uitlaat komt, of dat deze vloeistof lekt.
Vaak is roest op de uitlaat ook een teken dat deze vervangen dient te worden.
Er zal bij een APK altijd een controle aan de uitlaat gedaan worden, dus wanneer deze niet in orde is zal deze ook niet goed gekeurd worden.
Het is niet heel raar dat de uitlaat eens in de zoveel tijd vervangen kan moeten worden, deze heeft namelijk erg veel te verdragen.
De uitlaatgassen kunnen namelijk wel een temperatuur van 900 Celsius behalen, en dan nog eens de zware trillingen die de uitlaat moet verdragen.

Veel mensen hebben misschien het idee dat de uitlaat alleen het eindstuk onder de auto is, waar de uitlaatgassen uit komen.
Echter is de uitlaat een stuk groter, deze loopt namelijk helemaal door naar de motor, waar de vast zit met het uitlaatspruitstuk.
Daaronder volgt de katalysator, deze heeft eigenlijk 2 functies; namelijk het dempen van geluid en het filteren van de gassen.
Verder zit er nog een middendemper in, deze verminderd het geluid nogmaals.
De laatste delen zijn de einddemper en de uitlaatlijn.

Zelf vervangen, of laten doen van het vervangen of repareren van de uitlaat van uw auto?

Je kan natuurlijk de uitlaat door een garage laten vervangen, maar dit is ook goed zelf te doen voor de beetje handige doe-het-zelver.
Het zelf vervangen kan veel geld schelen, bij een garage bent u namelijk al snel 300 euro kwijt voor het vervangen van een uitlaat.
Ook kan u er voor kiezen om er een RVS sportuitlaat onder te maken in plaats van een “normale” uitlaat, deze hebben als voordeel dat deze een stuk langer meegaan, qua vermogen beter presteren en er over het algemeen iets mooier uitzien.
Als aller eerst is het belangrijk dat u goed en veilig onder de auto kunt komen, gebruik hiervoor een setje oprijdbruggen, wanneer u oprijdbruggen gebruikt is het van noodbelang dat de auto goed en stevig vast staat en niet eraf kan rijden/rollen wanneer u eronder werkt.
Hierom raden wij u aan om in elk geval de handrem erop te zetten, en iets zwaars voor de wielen te plaatsen als extra maatregel.
Wanneer u een werkplaats heeft of op een andere manier beschikt over een autobrug, is dit natuurlijk veel handiger.
Ook is het belangrijk om niet meteen na het rijden aan de slag te gaan met de uitlaat, zoals hierboven vermeld kunnen de uitlaatgassen wel een temperatuur tot 900 graden Celsius bereiken.

Houd er rekening mee dat veel van de bouten en klemmen verroest kunnen zijn, spuit deze daarom goed in met WD40 of iets vergelijkbaars, laat dit een tijdje inwerken.
Het is erg verstandig om bij het vervangen van een deel van de uitlaat alle bevestigingsmaterialen en ophangrubbers direct te vervangen.

De meest voorkomende vorm van schade aan de uitlaat is schade aan de uitlaatdemper, het is de bedoeling deze te bevestigen met behulp van ophangrubbers.
Het kan zo zijn dat de demper erg zwaar is en moeilijk op zijn plek wil blijven zitten, gebruik hier dan een krik voor.
Zodat de demper goed op zijn plek blijft zitten.

Vervolgens dient de demper weer aan de andere delen van de bestaande uitlaat te worden bevestigd, dit kan flink wat tijd kosten om goed uitgelijnd te zijn.
Verschuif de ophangrubbers zo dat de nieuwe demper op de bestaande uitlaat past.
Doe dit erg voorzichtig en zorg ervoor dat de uitlaat niet in contact komt met de rest van de auto.
Wanneer dit wel gebeurt kan het zijn dat de uitlaat gaat rammelen tegen bijvoorbeeld de achteras met veel nadelige gevolgen.

Wanneer u denkt dat de uitlaat goed uitgelijnd is, kunt u de extra klem verwijderen.
Kijk vervolgens of de uitlaat goed op zijn plek blijft zitten en niet meer beweegt.

om de boel goed gasdicht te maken kunt u bijvoorbeeld Gun Gum of een vergelijkbaar product gebruiken.
Wanneer u dit gedaan heeft plaatst u de klem weer terug op de uitlaat, en draait u de bouten aan weerzijden handvast.
Kijk vervolgens of de twee helften van de uitlaat goed op elkaar aansluiten, wanneer dit het geval is draait u de bouten strak aan.
Zorg dat deze niet te ver onder de auto uitsteken, dan ontstaat er kans dat u deze eraf of kapot rijd wanneer u bijvoorbeeld over een verkeersdrempel rijdt.
controleer voorzichtig of de uitlaat goed gasdicht is, door de auto te starten en de motor even te laten draaien.
U kunt nu erg voorzichtig voelen of er ergens rond de klem gas ontsnapt, let op en raak de uitlaat niet aan! 

houd daarom altijd ongeveer 5 centimeter afstand, wanneer u geen ontsnappende lucht/gas voelt heeft u succesvol uw uitlaat vervangen.