Wat is een torsie as onder een aanhanger, en waar moet je op letten als je deze gaat vervangen?
Wat is een torsie as, en waar moet je op letten als je deze gaat vervangen?
Wat is een torsie as, en waar moet je op letten als je deze gaat vervangen?
Allereerst is het verstandig om te weten waarom u de as zou willen vervangen, dit kan meerdere redenen hebben.
Bijvoorbeeld door dat de zwenkarm krom is of dat de as rubbers vervangen moeten worden.
Het word ten alle tijden sterk aangeraden om hetzelfde merk as te kiezen als wat er in eerste instantie gebruikt is door de fabrikant, dit is om de werking van de remmen te garanderen.
Een torsie as is eigenlijk de meest gebruikte soort as door aanhangwagen fabrikanten, en houd eigenlijk in dat het om een as gaat met een rubberen vering.
De vering zit dan in het aslichaam zelf.
Je hebt ook verscheidene andere varianten veringen, bijvoorbeeld een bladvering.
je kan een torsie as herkennen aan de arm die het kokerprofiel van de as aan de remtrommel bevestigd.
Wat belangrijk is wanneer u uw torsie as zou willen vervangen, is de padmaat.
Dit is de belangrijkste eigenschap wanneer u uw as wil vervangen, dit is namelijk de afstand tussen de bevestigingsgaten van de as.
Naast de padmaat zijn er ook nog andere termen om de afmetingen en eigenschappen van een as vast te leggen.
Een van deze andere afmetingen is de spoorbreedte, de spoorbreedte is de afstand tussen het middelpunt van beide banden.
Ook bepaald een zogeheten ET-waarde hoever de velg naar binnen of buiten staat.
De ET-waarde is eigenlijk niet heel veel meer dan de wielbolling, over het algemeen word een afwijking van 5mm als acceptabel gezien.
Echter voor de beste wegligging word aangeraden om dezelfde ET-waardes te gebruiken.
Een andere eigenschap van een as is de flensmaat, deze is net als de padmaat erg van belang.
de flensmaat is de afstand tussen de beide buitenzijdes van de remtrommels, dit word gemeten vanaf de remtrommels zelf, dus zonder de wielbouten en naafdoppen.