Heb ik mijn radiator van de auto lek? of een andere koelwater lekkage?

Wel of geen lekkage van het koelsysteem?

Om te bepalen of u lekkage heeft in uw koelsysteem, moet u letten op zowel zichtbare sporen van koelvloeistof als veranderingen in de prestaties van uw motor. Een lek, hoe klein ook, kan leiden tot oververhitting en ernstige motorschade.

Hier zijn de belangrijkste aanwijzingen om te controleren:

1. Zichtbare Tekenen (Extern)

Dit zijn de meest duidelijke indicatoren van een lek:

  • Plassen of Druppels: De meest voor de hand liggende aanwijzing is een plas koelvloeistof onder de auto nadat deze enige tijd heeft stilgestaan. Koelvloeistof is vaak fel gekleurd (groen, rood, oranje of blauw), waardoor het goed te onderscheiden is van olie of water.
  • Witte/Roze Residuen: Koelvloeistof verdampt bij hitte, maar de additieven en mineralen blijven achter als een wit, roze of groenachtig, kristallijn residu op slangen, radiateurvinnen of rondom klemmen.
  • Vochtige of Zwetende Slangen: Voel aan de radiateurslangen en verwarmingsslangen. Als ze vettig of nat aanvoelen rond de aansluitingen, is er kans op lekkage.

2. Prestatie en Verbruiksindicatoren (Intern)

Deze signalen duiden op een lek dat mogelijk niet direct zichtbaar is (intern lek of een zeer kleine externe lekkage):

  • Voortdurend Koelvloeistof Bijvullen: Moet u regelmatig koelvloeistof bijvullen, zelfs als u geen duidelijke plas ziet? Dan lekt het systeem ergens.
  • Oververhitting: De temperatuurmeter in het dashboard stijgt tot boven het normale bereik of de motor raakt snel oververhit.
  • Witte Rook uit de Uitlaat (Intern Lek): Overmatige witte rook uit de uitlaat (vaak met een zoete geur) kan wijzen op een lekke koppakking, waarbij koelvloeistof in de verbrandingskamer lekt.
  • Zoete Geur: U ruikt een zoete geur in of buiten de auto. Dit is de geur van koelvloeistof.

Hoe u het Lekkage Definitief Bevestigt:

De meest betrouwbare methode om een lek op te sporen is met een:

  • Druktest: Een garage kan een koelsysteemdruktest uitvoeren. Hierbij wordt het systeem op druk gebracht met een handpomp. Als de druk na een bepaalde tijd wegzakt, is er een lek en wordt de vloeistof vaak zichtbaar.
  • UV-kleurstof: Een monteur kan een speciale UV-kleurstof aan de koelvloeistof toevoegen. Door later met een UV-lamp te schijnen, wordt het lek (zelfs de kleinste scheurtjes) zichtbaar gemaakt.