De werking van stuurbekrachtiging
De werking van stuurbekrachtiging
De werking van stuurbekrachtiging
Er zijn verschillende soorten en vormen van stuurbekrachtiging, zo heb je de hydraulische en de elektrische variant en sommige fabrikanten passen een eigen variant toe in hun auto’s.
De elektrische en de hydraulische zijn de twee meest voorkomende soorten stuurbekrachtiging.
De stuurbekrachtiging dient ervoor dat de bestuurder met zo min mogelijk moeite de wielen kan laten verdraaien.
Zonder stuurbekrachtiging zou dit erg zwaar zijn, zeker voor auto’s met bredere wielen.
De hydraulische variant werkt door middel van een hydraulische pomp, cilinders en slangen die de stuurstang helpen.
De pomp zelf word via een riem of zogeheten v-snaar door de motor aangedreven en is dus altijd aan het werk.
vervolgens zorg een regelklep ervoor dat wanneer de bestuurder aan het stuur draait er een stroom van olie de cilinder in word gestuurd.
De olie in deze cilinder zorgt vervolgens voor de bekrachtiging.
Het nadeel van de hydraulische stuurbekrachtiging is het aantal apparatuur en de omvang en gewicht hiervan die nodig is.
je hebt namelijk de pomp zelf, oliereservoir, slangen, cilinders, regelapparatuur en de olie zelf.
Ook omdat de pomp altijd draait heeft deze behoorlijk wat energie nodig.
Al deze onderdelen voegen behoorlijk wat gewicht toe en daarom dat fabrikanten van voornamelijk sport auto’s een andere oplossing hebben bedacht, de elektrische stuurbekrachtiging.
Elektrische stuurbekrachtiging werkt een stuk anders dan de hydraulische variant.
De elektrische stuurbekrachtiging maakt gebruik van twee sensoren, de ene dient ervoor om op te merken dat de stuurstang draait en de andere houd bij wanneer de bestuurder het stuur draait.
Vervolgens sturen deze beide sensoren de informatie duur naar een chip, deze chip berekent of de bekrachtiging nodig is en in hoeverre mate deze nodig is.
De bekrachtiging zelf word toegepast door een elektromotor die in het stuurmechanisme zit.
Het is een redelijk complex systeem met verschillende factoren die de chip in de berekening mee neemt.
Het voordeel aan de elektrische is dat deze nauwkeuriger in te stellen is dan de hydraulische, ook scheelt het een heleboel onderdelen in de motorkap.
Ook claimen verschillende fabrikanten dat de elektrische stuurbekrachtiging tot brandstof besparing leid, omdat de hydraulische pomp altijd draait, ook wanneer de auto stil staat.
Geen idee of u zelf elektrische of hydraulische stuurbekrachtiging heeft, en geen idee waar u in de motorkap dit kan terugzien?
Probeer dan uw stuur eens helemaal naar rechts of naar links, en duw hem dan nog iets door.
Wanneer u hydraulische stuurbekrachtiging heeft zal er een overdruk klepje open gaan en er een geluid te horen zijn, wanneer u dit geluid hoort weet u ook zeker dat u een hydraulische stuurbekrachtiging heeft.