Werking van een dieselmotor

Werking van een dieselmotor.

Werking van een dieselmotor:

De meest voorkomende soort dieselmotor is de viertakt dieselmotor.
Een dieselmotor word ook wel een zogenaamde zelf ontbrander genoemd.
De dieselmotor werkt op de volgende manier:
Onder hoge druk word lucht samen geperst in de cilinder.
bij deze samen geperste lucht word brandstof ingespoten, door de hoge compressietemperatuur zal deze tot zelfontbranding komen en als gevolg daarvan de zuiger naar beneden de cilinder in drukt.
het voornaamste verschil tussen een diesel en een benzine motor is dat de diesel vanzelf ontsteekt en er dus geen aparte ontstekingsbron nodig is.
Wel blijft er een inspuit mechanisme nodig, meestal door middel van een hogedruk pomp en verstuivers, nieuwere dieselmotoren maken gebruik van directe inspuiting, dit gebeurt onder zeer grote druk via meerdere injectoren.
het word een viertakt motor genoemd omdat de motor eigenlijk in vier bewegingen een volledige circulatie heeft gehad.

De eerste stap is de inlaat-slag, tijdens deze slag word lucht door de geopende inlaatklep aangezogen.
De tweede stap is de compressieslag, tijdens deze slag word de aangezogen lucht samengeperst.
Door dat deze lucht extreem word samengeperst word deze lucht heel erg heet circa 700 à 900 graden Celsius.
Deze hoge temperatuur is nodig om de ingespoten brandstof te laten ontsteken.
tijdens deze stap zijn zowel de in als uitlaat kleppen gesloten.
De derde stap staat bekend als de arbeidsslag, tijdens deze stap word de zuiger door de druk die tijdens de ontbranding ontstaat naar beneden gedrukt.
De vierde en laatste stap van dit proces staat bekend als de uitlaatslag, de uitlaatgassen ontsnappen tijdens deze slag door de geopende uitlaatklep, deze is open omdat de zuiger hier omhoog gaat.

Het word een viertaks motor genoemd omdat er vier stappen zijn, en omdat tijdens dit proces de zuiger vier keer op of neer gaat.

Wanneer een auto een turbo heeft, kan wde stroom hete uitlaatgassen eventueel gebruikt worden om in de ingebouwde turbine (turbo) die zich in het uitlaatsysteem bevind aan te drijven.