Halogeenlamp

Weergave:


Bezig met laden...

HB4 Autolamp - Halogeen - 12 Volt - 55 Watt - Koplamp

HB4 Autolamp - Halogeen - 12 Volt - 55 Watt - Halogeen lampen - 55 watt lampen.

3,00 incl. BTW
€ 2,48 excl. BTW

Wat is het verschil tussen Halogeen, Xenon en LED koplampen?
De lampen die gebruikt worden in de koplampen van auto's hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 10 jaar geleden hadden auto's standaard halogeen verlichting. Nog bijna niemand had destijds van Xenon verlichting gehoord, en nu zien we dat Xenon langzaam maar zeker wordt ingehaald door ledverlichting.




Wat is een Halogeen lamp?
Halogeenverlichting is nog steeds de meest gevoerde verlichting in voertuigen zoals auto's en motoren. En dit is terug te brengen naar het grootste voordeel: ze zijn eenvoudig te installeren en niet al te duur. Vooral op het eerste gezicht als je ze vergelijkt met de Xenon en ledverlichting die te krijgen is. Over het algemeen, bij normale condities en gebruik, hebben halogeenlampen ongeveer een levensduur van 1000 uur. En dan spreken we in dit geval over lampen van fabrikanten zoals Philips.

Wat is een Xenon lamp?
Xenon verlichting is vele malen efficiënter in lichtopbrengst dan halogeenverlichting. Dit kan als een nadeel beschouwd worden, bv voor tegemoetkomend verkeer wanneer het lichtbeeld niet goed is afgesteld. Vaak hebben auto's reflector koplampen, maar hiervoor bestaand de zogenoemde R-lampen, die speciaal voor dit type koplamp ontwikkeld zijn.  Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeenlamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.

Wat is een ledlamp?
Bij veel wagens zijn LED-koplampen tegenwoordig standaard, omdat zij aanzienlijk flexibeler kunnen worden vormgegeven en ze verder nog andere voordelen met zich meebrengen. Oudere automodellen hebben hier echter het nakijken. Echter ook wanneer de fabrikant zelf niet in de montage van LED-koplampen voorziet, zijn er vaak ombouwkits, die ook zonder veel ervaring kunnen worden gemonteerd. Wij vertellen u waarop u bij het monteren dient te letten, welke voordelen de nieuwe verlichting met zich meebrengt en waar u bij aanschaf op moet letten.
De Light Emitting Diode (LED) heeft in vergelijking met zijn voorganger, de gloeilamp en zijn directe concurrent, de xenon koplamp, een aantal voordelen die zowel u als ook de andere verkeersdeelnemers iets opbrengt. Om te beginnen hebben ze een langere levensduur van meerdere tienduizenden bedrijfsuren, waarbij ze dankzij hun hoge efficiëntie bij dezelfde lichtopbrengst zelfs minder stroom verbruiken. Vooral het tegenliggende verkeer zal u de montage in dank afnemen; dankzij de verdeling van het licht over verschillende bronnen hebben LED-koplampen een zeer geringe verblindende werking. Zelfs het per ongeluk inschakelen van grootlicht zal andere verkeersdeelnemers slechts in geringe mate storen.

Een gloeilamp/ halogeenlamp vervangen voor een ledlamp:
Bij retrofit-LED-koplampen behoudt u de oude behuizing, vervangt echter de traditionele gloeilampen door LED-lampen. Deze zijn oftewel direct compatibel met de oudere spanningsvoorziening, of worden geleverd met adapters, die direct aan de oude stekkers kunnen worden geklemd. Hier kunt u weinig verkeerd doen omdat de montage in principe zodanig functioneert als bij de typische gloeilampvervanging. Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook actief gekoelde retrofit-LED-koplampen zijn, die bijvoorbeeld met een ventilator zijn uitgerust die ook van stroom moet worden voorzien. Let hier in ieder geval op de montagetips van de fabrikant; dan zou er normaal gezien niets mis kunnen gaan.

Dus op een rij wat betreft ombouw van gloeilampen naar ledlampen: 
•    Wie een ombouwkit koopt, moet de gehele behuizing inclusief lampen vervangen. Hierbij moet op de juiste pasvorm en absolute dichtheid worden gelet.
•    Bij retrofit-LED-koplampen blijft de behuizing in de auto zitten.
•    Wanneer er al LED-koplampen voor het automodel beschikbaar zijn, is de spanningsvoorziening meestal al compatibel.
•    Bij oudere automodellen is vaker een adapter of een transformator noodzakelijk.
•    Men dient te allen tijde de montagevoorschriften van de fabrikant toe te passen.
•    Wie zich onzeker voelt, kan de ombouw natuurlijk door een garage laten uitvoeren.

Wat is het nut van led koplampen?
•    Aanzienlijk langere levensduur.
•    Eendere lichtopbrengst bij minder stroomverbruik.
•    Minder verblindingseffect.

Bron: auto-onderdelenexpert.nl 

Regelgeving licht sterkte:

Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt. Belangrijk is echter, dat dimlicht voldoende, verblindingsvrije verlichting en grootlicht een goede verlichting genereert. De kracht van de lichtstraal is bijzaak omdat bijvoorbeeld xenon lampen aanzienlijk hogere waarden bereiken.

Regelgeving verlichting op een auto:

Richting voorwaarts:

  • Met uitzondering van de mistlampen en richtingaanwijzers moeten alle lampen wit licht uitstralen
  • Verplicht zijn minstens: dimlicht, grootlicht, parkeerlicht, reflector en achteruitrijlicht
  • Optioneel zijn: markeringslichten, dag rij licht en mistkoplamp

Richting zij waart
  • Alle lichten moeten geel of oranje licht stralen
  • Verplicht zijn minstens: richtingaanwijzer en waarschuwingsknipperlicht
  • Optioneel zijn: zijmarkeringslichten en reflectoren

Richting achterwaarts:
  • Afhankelijk van soort zijn hier verschillende lichten van toepassing
  • Verplicht achteruitrijlicht moet wit licht afgeven
  • Verplichte richtingaanwijzer moet geel/oranje licht afgeven
  •  Verplichte achterlichten, remlichten en parkeerlichtenmoeten rood licht afgeven

​​​​Optioneel zijn: mistachterlicht