Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO
17% KORTING
Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO
Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO
Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO
Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO

Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO

MERK: GEKO

Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO (AUTM-08899).


Artikelnummer:AUTM-08899 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:5901477161469

Adviesprijs € 15,00
12,50 incl. BTW *
€ 10,33 excl. BTW
Voorraad: 8 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO (AUTM-08899).

Tester van Trailer and Tools voor het controleren van het ontstekingssysteem. Met het apparaat kunt u eenvoudig schade aan de bobine vaststellen en de kwaliteit en sterkte van de bougie  controleren. De tester wordt aangesloten tussen de hoogspanningskabel en de bougie. Wanneer de vonken niet zichtbaar zijn, werkt de spoel niet goed en moet deze vervangen worden.

Specificaties:
 

  • Meetbereik van 10 tot 40 kV
  • Lengte: 11.5cm
  • Diameter: 2,2 cm
  • Kabellengte: 52 cm




 

Wat is een bougie?

De bougie is onderdeel van het ontstekingssysteem van een benzinemotor. Hij ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de benzinemotor door middel van een elektrische vonk. Bougies worden toegepast in benzinemotoren en hebben een constante functie in het ontsteken van het verbrandingsproces. In dieselmotoren bevinden zich gloeibougies die alleen bij de start van de koude dieselmotor een functie hebben.


Hoe werkt een bougie?

Bougie  moeten bestand zijn tegen temperaturen in de verbrandingskamer die kunnen oplopen tot 3.000 °C en een druk tot 100 bar. Ze worden blootgesteld aan ontsteekspanningen tot 40.000 volt, met kortstondige stroompieken tot 300 A. Ook chemische invloeden stellen hoge eisen aan de kwaliteit. Het is dus extreem zwaar werk dat de bougie vele duizenden kilometers lang moeten leveren. De bougie dient om net voor het einde van de compressieslag het aangezogen gasmengsel in de cilinder door een elektrische vonk tot ontbranding te brengen. Op het juiste ogenblik, wanneer de zuiger van de desbetreffende cilinder bijna aan het einde van de compressieslag staat, wordt een stroomstoot van zeer hoge spanning door de bougie gevoerd, zodat tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode een vonk overslaat. De overspringende vonk ontsteekt de brandbare gasdeeltjes in het vonkgebied, waarbij een grote warmte wordt ontwikkeld en de inhoud van de verbrandingsruimte binnen zeer korte tijd door de voortplanting van het vlammenfront tot ontbranding wordt gebracht.


Hoe is een bougie opgebouwd?

Een bougie bestaat uit een metalen bougiehuls met metrische schroefdraad en een zeskant met één of meer massa-elektroden en twee metalen contactjes, die heel dicht bij elkaar zitten; ze zijn nog geen millimeter van elkaar verwijderd. Deze contacten worden ook wel de midden elektrode en de massa elektrode genoemd. Tussen deze twee elektroden zit een keramische isolator. Op de bougie wordt, door de bobine, een enorm hoog voltage gezet waardoor deze gaat vonken. Hierdoor vindt er verbranding plaats van de brandstof (vermengd met lucht), bijvoorbeeld benzine. De bougiehuls is uit staal vervaardigd. Deze dient niet alleen voor de bevestiging van de bougie, maar heeft ook tot doel een goede warmteafvoer van de isolator te waarborgen. 


 
Bron: oltimernieuws.nl 

Wanneer zijn bougies aan vervanging toe?

Elke auto en elk merk is anders maar vaak gebeurd dit tijdens een grote beurt, maar je kunt ook zelf het aantal kilometers bijhouden en op tijd een controle laten doen. en dat is ook te merken aan de slijtage van de bougies. Gemiddeld moeten bougies elke 15.000 a 30.000 kilometer vervangen worden. Bij koude start en hoge belasting word het maximale van de bougies gevraagd. 
Inhouden en slecht aanslaan kan een relatie hebben met versleten bougies. Je kunt versleten bougies ook herkennen door demontage en controle. Dit kan je, als je verstand hebt van auto’s, uiteraard zelf doen, maar een specialist kan er ook een kritische blik op werpen.

Zelf vervangen ?

Check onze website  voor bougiegereedschap.
Review toevoegen
Verstelbare auto ontsteking tester - Bobine tester - Bougietester - Vonkentester - GEKO

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen