nl
Inloggen


Inloggen Registreer
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Categorieën

Groot Assortiment met voorraad Gratis verzending in NEDERLAND boven € 75,00* Snelle Levering Goede verpakking Winkel/Showroom 500m2

0

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Bougies en bobines, welk gereedschap heb ik nodig? 

 

Een altijd voorkomend probleem bij alle voertuigen die gebruik maken van een ontbrandingsmotor is het vervangen van de bougies en de bobines. Een op zich simpele klus die vaak nodeloos bemoeilijkt wordt door het gemis aan het juiste gereedschap en toebehoren. Toch is het een klus die om overduidelijke redenen noodzakelijk is. 

Wanneer u een bougie of bobine vervangt kunt u ervan uitgaan dat dit niet de laatste keer is dat u deze klus dient uit te voeren. Dat u dan het nodige gereedschap en overige gebruiksmiddelen heeft, is mooi meegenomen. Dan wilt u natuurlijk wel het juiste gereedschap in huis hebben zonder dat u daarvoor teveel betaalt en waarbij de kwaliteit gegarandeerd is.

Een gloeibougiedeze wordt ook wel gloeiplug genoemdis een elektrisch verwarmingselement waarmee de verbrandingskamer in een diesel motor wordt verhit zodat de motor kan starten in koude toestand. Voor de uitvinding van de gloeibougie verhitte men de cilinderkop extern met een brander, of gebruikte men gloeilontjes. Gloeibougies behoeven alleen maar tijdens het starten ingeschakeld te worden; de tijdsduur is afhankelijk van de motor en de temperatuur. Deze handeling wordt voorgloeien genoemd.
 

BOUGIE

 

Wat is een bougie ?

 

De bougie is onderdeel van het ontstekingssysteem van een benzinemotor. Hij ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de benzinemotor door middel van een elektrische vonk. Bougies worden toegepast in benzinemotoren en hebben een constante functie in het ontsteken van het verbrandingsproces. In dieselmotoren bevinden zich gloeibougies die alleen bij de start van de koude dieselmotor een functie hebben.
 

Hoe werkt een bougie ?

 

Bougie  moeten bestand zijn tegen temperaturen in de verbrandingskamer die kunnen oplopen tot 3.000 °C en een druk tot 100 bar. Ze worden blootgesteld aan ontsteekspanningen tot 40.000 volt, met kortstondige stroompieken tot 300 A. Ook chemische invloeden stellen hoge eisen aan de kwaliteit. Het is dus extreem zwaar werk dat de bougie vele duizenden kilometers lang moeten leveren. De bougie dient om net voor het einde van de compressieslag het aangezogen gasmengsel in de cilinder door een elektrische vonk tot ontbranding te brengen. Op het juiste ogenblik, wanneer de zuiger van de desbetreffende cilinder bijna aan het einde van de compressieslag staat, wordt een stroomstoot van zeer hoge spanning door de bougie gevoerd, zodat tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode een vonk overslaat. De overspringende vonk ontsteekt de brandbare gasdeeltjes in het vonkgebied, waarbij een grote warmte wordt ontwikkeld en de inhoud van de verbrandingsruimte binnen zeer korte tijd door de voortplanting van het vlammenfront tot ontbranding wordt gebracht.


bron:foto/ gif  is van wikipedia.

 

Hoe is een bougie  opgebouwd ?


 

Een bougie bestaat uit een metalen bougiehuls met metrische schroefdraad en een zeskant met één of meer massa-elektroden en twee metalen contactjes, die heel dicht bij elkaar zitten; ze zijn nog geen millimeter van elkaar verwijderd. Deze contacten worden ook wel de midden elektrode en de massa elektrode genoemd. Tussen deze twee elektroden zit een keramische isolator. Op de bougie wordt, door de bobine, een enorm hoog voltage gezet waardoor deze gaat vonken. Hierdoor vindt er verbranding plaats van de brandstof (vermengd met lucht), bijvoorbeeld benzine. De bougiehuls is uit staal vervaardigd. Deze dient niet alleen voor de bevestiging van de bougie, maar heeft ook tot doel een goede warmteafvoer van de isolator te waarborgen. 


 
Bron: oltimernieuws.nl 
 

Wanneer zijn bougies aan vervanging toe?

 

Elke auto en elk merk is anders maar vaak gebeurd dit tijdens een grote beurt, maar je kunt ook zelf het aantal kilometers bijhouden en op tijd een controle laten doen. en dat is ook te merken aan de slijtage van de bougies. Gemiddeld moeten bougies elke 15.000 a 30.000 kilometer vervangen worden. Bij koude start en hoge belasting word het maximale van de bougies gevraagd. 
Inhouden en slecht aanslaan kan een relatie hebben met versleten bougies. Je kunt versleten bougies ook herkennen door demontage en controle. Dit kan je, als je verstand hebt van auto’s, uiteraard zelf doen, maar een specialist kan er ook een kritische blik op werpen.

Zelf vervangen ?

 

Check onze website  voor gereedschap.

Uw gereedschap en onderdelen snel gevonden
 

Trailer And Tools geeft u de beschikking over een breed assortiment aan onderdelen en gereedschap als het aankomt op de wereld van automotive. Ook als het gaat om de verzorging van uw bougies en bobines hebben wij alles in huis voor u. Van een gloeibougie verwijder-set tot een bougiesleutel: u vindt het in ons aanbod. Ook toebehoren kunt u bij ons vinden, zoals contactspray of een dopsleutel-set. Bij Trailer And Tools staat u niet alleen een zeer uitgebreid assortiment ter beschikking aan hoogkwalitatieve producten, wij bieden u deze aan onder zeer gunstige voorwaarden.
 

Scherpe prijzen, hoge kwaliteit en sterke service

 

Bij Trailers And Tools hanteren wij voor al onze producten scherpe prijzen, we vinden het onzin dat u teveel zou betalen. Behalve dat wij exclusief producten verkopen die een hoge kwaliteit kennen, verlenen wij u graag een goede service. Al onze medewerkers zijn vakkundig en staan klaar om al uw mogelijke vragen te beantwoorden. Niet alleen hebben wij een breed assortiment maar ook een grote voorraad. Wij dragen er alle zorg voor dat uw bestelleng snel thuis word afgeleverd. Bezoek dus onze website of kom langs in onze 600 m2 grote showroom.



| Meer

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.