























- Krukasborgpen (8 mm)
- Nokkenasborgpen
- Vliegwielborgpen
- Borgpen voor hulpaandrijfriemspanner
- Borgclip voor nokkenriem
- Gereedschap voor het vasthouden van vliegwiel peugeot - fiat en citroen 2.0 en 2.2L HDI motoren
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
timingset peugeot - fiat en citroen 2.0 en 2.2L hdi motor - afstelgeredeschap - benzine en diesel motoren - satra (AUTM-09369).
Vergrendelingsgereedschapsset voor Citroën, Fiat en Peugeot (PSA) 2.0 (DW10), 2.2 (DW12) riemaangedreven dieselmotoren geproduceerd vanaf 1999, ook gemonteerd op DS-, Fiat-, Mitsubishi- en Toyota-voertuigen. Speciaal ontworpen voor motoren met zowel enkele (SOHC) als dubbele (DOHC) bovenliggende nokkenassystemen, waarbij de ene nokkenas wordt aangedreven door een distributieriem en de andere door een distributieketting, die de nokkenassen in de cilinderkop van de motor met elkaar verbindt. Geleverd in kunststof opbergkoffer.Inhoud:
- Krukasborgpen (8 mm)
- Nokkenasborgpen
- Vliegwielborgpen
- Borgpen voor hulpaandrijfriemspanner
- Borgclip voor nokkenriem
- Gereedschap voor het vasthouden van vliegwiel
- Gereedschap voor nokkenriemspanner
- Krukaspoelietrekker/trekker
- Nokkenriemspanner borgpen
- Centreergereedschap voor krukaspoelie
- Nokkenriemklem
Geschikt voor de volgende modellen:
Citroën
- Berlingo (1999-2007), Berlingo First I (1999-2007), Berlingo First II (1999-2007)
- C4 (2004-2012), C4 II (2010-2018), C4 Picasso (2006-2015), Grand Picasso (2006-2015), C4 Picasso (2013-2018), Grand Picasso II (2013-2018), C4 SpaceTourer (2018-2020), Grand SpaceTourer (2018-2020), C4 Sedan (2007-2011)
- C5 (1999-2012)
- C5 (2000-2004), C5 II (2004-2008), C5 III (2007-2017)
- C6 (2006-2011)
- C8 (2001-2015)
- C-Crosser (2007-2012)
- Dispatch I (1999-2004), Dispatch II (2004-2007), Dispatch III (2006-2016), Dispatch IV (2016-2020)
- DS4 (2011-2017), DS4 Crossback (2011-2017)
- DS5 (2012-2017)
- Evasion (1999-2007)
- Jumper I (2001-2002), Jumper II (2002-2006), Jumper III (2015-2019)
- Jumpy I (1999-2004), Jumpy II (2004-2007), Jumpy III (2006-2016), Jumpy IV (2016-2020)
- SpaceTourer (2016-2020)
- Relay I (2001-2002), Relay II (2002-2006), Relay III (2015-2019)
- Synergie (1999-2007)
- Xantia (1998-2001)
- Picasso (1999-2007), Picasso (2006-2011), Grand Picasso (2006-2011)
- Xsara II (2000-2006), Xsara Picasso (1999-2006)
DS
- 4 (2015-2015), 4 II (2015-2018), 4 Crossback (2015-2018)
- 5 (2015-2018)
- 7 Crossback (2017-heden)
Fiat
- Ducato (1999-2006)
- Ulysse (1999-2002), Ulysse (2002-2014)
- Scudo (1999-2007), Scudo (2007-2016)
Mitsubishi
- Outlander (2007-2013)
Peugeot
- 206 (1999-2006)
- 306 (1999-2002), 307 (2001-2009), 307 CC (2005-2009), 308 (2007-2013), 308 II (2013-2021)
- 406 (1999-2004), 407 (2004-2011), 407 Coupe (2007-2012)
- 508 (2011-2018)
- 607 (2000-2011)
- 806 (1999-2002), 807 (2002-2014)
- 3008 (2016-heden)
- 4007 (2007-2012)
- 5008 (2009-2017), 5008 (2017-heden)
- Boxer II (1999-2016), Boxer III (2015-onwards)
- Expert I, II (1999-2007), Expert III (2007-2016), Expert IV (2016-heden)
- Partner (1999-2007), Partner Origin (1999-2007)
- Ranch I (1999-2007), Ranch II (1999-2007)
- RCZ (2010-2012)
- Traveller (2016-heden)
Toyota
- Proace (2013-2016), Proace (2016-onwards)
Motorcodes:
- 2.0 – 4WZ-FHV/DW10FC (AHW), 4WZ-FTV/DW10FD (AHX), 4WZ-FTV/DW10FE (AHJ), 4WZ-FTV/DW10FE (AHK)
- 2.0 HDi – AHY (DW10CE), AHZ (DW10CTED4), DW10ATED (RHS), DW10ATED (RHZ), DW10ATED4 (RHM), DW10ATED4 (RHW), DW10ATED4/L4 (RHT), DW10BTED (RHX), DW10BTED4 (RHF), DW10BTED4 (RHJ), DW10BTED4 (RHL), DW10BTED4 (RHR), DW10CD (AHZ), DW10CE (AHY), DW10CTED4 (RHB), DW10CTED4 (RHC), DW10CTED4 (RHD), DW10CTED4 (RHE), DW10CTED4 (RHH), DW10TD (RHY), DW10UTD (RHV), DW10UTED4 (RHG), DW10UTED4 (RHK), RHB (DW10CTED4), RHC (DW10CTED4), RHD (DW10C), RHE (DW10CTED4), RHH (DW10C), RHH (DW10CTED4), RHL (DW10BTED4), RHV (DW10UTD)
- 2.0 BlueHDi – AHH (DW10FC), AHR (DW10FD), AHS (DW10FD), AHJ (DW10FE), AHK (DW10FE), AHW (DW10FC), AHM (DW10FUE), AHN (DW10FUD), AHP (DW10FUC), AHV (DW10FD), AHX (DW10FD), DW10FC (AHH), DW10FC (AHT), DW10FC (AHW), DW10FC (EHZ), DW10FD (AHR), DW10FD (AHS), DW10FD (AHV), DW10FD (AHX), DW10FE (AHJ), DW10FE (AHK), DW10FUC (AHP), DW10FUD (AHN), DW10FUE (AHM), EHZ (DW10FC)
- 2.0 JTD – DW10ATED (RHX), DW10ATED (RHZ)
- 2.0 MultiJet – RH02 (DW10CTED4), RHG (DW10UTED4), RHH (DW10CTED4), RHK (DW10UTED4), RHR (DW10BTED4)
- 2.2 HDi – 4HK (DW12MTED4), 4HL (DW12CTED4), 4HN (DW12MTED4), 4HP (DW12BTED4), 4HR (DW12BTED4), 4HS (DW12BTED4), 4HT (DW12BTED4), 4HW (DW12TED4/L4), 4HX (DW12TED4), DW12ATED (4HX), DW12ATED (4HZ), DW12BTED4 (4HP), DW12BTED4 (4HR), DW12BTED4 (4HS), DW12BTED4 (4HT), DW12CTED4 (4HL), DW12MTED4 (4HK), DW12MTED4 (4HN), DW12TED4/L4 (4HW), DW12UTED (4HY)
- 2.2 BlueHDi – DW12RUC (4HC), DW12RUD (4HB), DW12RUE (4HA)
- 2.2 DI-D – 4HK, 4HN
OEM:
- 1. 0188Y
- 2. 0188M
- 3. 0188X
- 4. 0188Q1
- 5. 0188K
- 6. 0188F
- 7. 0188J2
- 8. 0188P
- 9. 0153AL
- 10. 0188AH
- 11. 0188AD
- 12. 0188Q2
Andere OEM:
- 1. 0153N, 0288D, 1.860.863.000, 7099 TM, EN-52137, OUT0000127
- 2. 0132AJ2, 2.000.023.200, 4533 TAC, 4533 TAC2
- 3. 303 1059, 303-1270, 999-7121
- 4. EN-52141
- 5. 0132AK, 0153AK, 0189K, 1.870.900.100, 4533 TAD, MOT1436
- 6. 0134AF, 0134Q, 1.870.765.001, 1.870.827.000, 9044 T, EN-52333
- 8. 0188P2, 7015 T
- 9. 4200TA
- 10. 2.000.020.300, EN-52336
- 11. EN-52337
De Citroën, Fiat en Peugeot (PSA) 2.0 (DW10) en 2.2 (DW12) dieselmotoren zijn een familie van viercilinder Common Rail-motoren die vanaf 1999 op grote schaal werden gebruikt. Ze behoren tot de HDI (High-Pressure Direct Injection) familie van PSA, die in samenwerking met Fiat (waar ze bekend stonden als JTD) werd ontwikkeld.
Deze motoren waren technologische leiders en markeerden de overgang van de merken naar de moderne, stille en efficiënte dieselmotoren.Kernkarakteristieken van de 2.0 en 2.2 hdi motoren:
- Specificatie 2.0 HDi (DW10) 2.2 HDi (DW12)
- Cilinderinhoud Ongeveer 1.997 cc Ongeveer 2.179 cc
- Bouw Viercilinder, in-lijn Viercilinder, in-lijn
- Distributie Riemaangedreven Riemaangedreven
- Brandstofsysteem Common Rail Directe Injectie Common Rail Directe Injectie
- Innovaties Eerste generatie Common Rail (90-110 pk) Introductie van dubbele turbo (bi-turbo) op sommige varianten
- Toepassingen Citroën C5, Peugeot 307/406, Fiat Ulysse Citroën C8/C6, Peugeot 407/607, Land Rover Freelander (later)
Technologische Betekenis van de DW10 en de DW12 motoren:
De DW10- en DW12-motoren waren cruciaal voor de merken vanwege hun Common Rail-technologie. Dit systeem zorgde ervoor dat brandstof onder extreem hoge druk werd geïnjecteerd, wat leidde tot:- Efficiëntie: Een aanzienlijk lager brandstofverbruik in vergelijking met oudere dieselmotoren.
- Verfijning: Veel stillere en soepelere loop door de nauwkeurige injectie.
- Vermogen: Meer koppel en vermogen uit een kleinere cilinderinhoud.
Aandachtspunten en Onderhoud van de 2.0 en 2.2 hdi motoren:
Omdat deze motoren al meer dan twee decennia in gebruik zijn, zijn de volgende onderhoudspunten en mogelijke problemen goed gedocumenteerd:- Distributieriem: De motor is riemaangedreven, wat betekent dat de vervanging van de riem (inclusief spanrollen en vaak de waterpomp) strikt volgens de fabrieksvoorschriften moet gebeuren (meestal elke 120.000 tot 160.000 km, afhankelijk van het bouwjaar). Verwaarlozing leidt onherroepelijk tot ernstige motorschade.
- Vroege DPF-systemen: Veel van deze motoren waren uitgerust met vroege generaties van het Roetfilter (DPF). Dit systeem vereist regelmatig onderhoud, waaronder het bijvullen van de Eolys-additiefvloeistof, die nodig is om het filter te regenereren.
- Turbo- en Intercoolerslangen: De rubberen slangen in het inlaatsysteem (turbo en intercooler) kunnen door veroudering en hitte barsten of scheuren. Dit leidt tot vermogensverlies en een fluitend geluid.
- Massavliegwiel (Dual-Mass Flywheel - DMF): Op hogere kilometerstanden kunnen de massavliegwielen, die trillingen dempen, verslijten, wat leidt tot klapperende geluiden en een zwaardere koppeling.
Wat is timinggereedschap?
Timinggereedschap is een set van gespecialiseerde gereedschappen die worden gebruikt om de timing van een motor te controleren en af te stellen. De timing van de motor is cruciaal voor een optimale werking en prestaties. Het zorgt ervoor dat de kleppen en de ontsteking op het juiste moment openen en sluiten, in overeenstemming met de positie van de zuigers.
Er zijn verschillende soorten timinggereedschap, elk met een specifieke functie:
- Nokkenasblokkeerpennen: Deze pennen worden gebruikt om de nokkenassen in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
- Krukasblokkeerpen: Deze pen wordt gebruikt om de krukas in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
- Vliegwielblokkeertool: Dit gereedschap wordt gebruikt om het vliegwiel te blokkeren tijdens het demonteren en monteren van de distributieriem.
- Spanningmeter voor distributieriem: Deze meter wordt gebruikt om de spanning van de distributieriem te controleren.
- Distributieriemriemtang: Deze tang wordt gebruikt om de distributieriem te demonteren en te monteren.
- Nokkenasversteller: Dit gereedschap wordt gebruikt om de nokkenas te verstellen tijdens het afstellen van de timing.
- Ontstekingstiminglamp: Dit gereedschap wordt gebruikt om het moment van ontsteking te controleren.
Naast deze gereedschappen zijn er nog diverse andere tools die gebruikt kunnen worden bij het afstellen van de timing, afhankelijk van het type motor en voertuig.
Wanneer wordt timinggereedschap gebruikt?
Timinggereedschap wordt gebruikt in verschillende situaties, waaronder:
- Vervanging van de distributieriem: De distributieriem is een cruciaal onderdeel van de motor die de nokkenas aandrijft. De riem moet periodiek worden vervangen en bij het vervangen is het belangrijk om de timing correct af te stellen.
- Reparatie van de motor: Als er schade is aan de motor, kan het nodig zijn om de timing te controleren en af te stellen.
- Afstelling van de ontsteking: De ontsteking moet op het juiste moment plaatsvinden in de verbrandingscyclus. Timinggereedschap kan worden gebruikt om de ontsteking te controleren en af te stellen.
Het is belangrijk om te weten dat het gebruik van timinggereedschap specialistische kennis en vaardigheden vereist. Als u niet zeker weet hoe u timinggereedschap moet gebruiken, is het raadzaam om uw auto naar een professionele garage te brengen.
Enkele tips voor het gebruik van timinggereedschap:
- Lees altijd de instructies die bij het gereedschap worden geleverd.
- Gebruik het juiste gereedschap voor de klus.
- Zorg ervoor dat de motor koud is voordat u begint met het afstellen van de timing.
- Draai de motor nooit met de hand terwijl de distributieriem is verwijderd.
- Controleer de timing altijd twee keer voordat u de motor start.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto. Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft. Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen