

























Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
bmw afstel en blokkeerset enkele en dubbele vanos e30 e31 e32 e34 e36 e38 e39 e43 e46 e53 e60 e61 e65 e66 e83 e85 e40 e44 e52 m52 m54 m56 - distributie afstelset (AUTM-01616).
Voor de professionele motor reparatie, bijvoorbeeld: de installatie en verwijdering van de nokkenassen en variabele nokkenas eenheid, controleren en aanpassen van de nokkenas timing, etc.Voor BMW benzinemotoren M40 en M43 met dubbele nokkenas, M42, M44, M50, M52, M54 en M56
Toepasbaar voor de volgende modellen :
- E36: 316i jaar: 1993-99 / E46: 316i jaar: 1999-2004 / 316i Compact jaar: 1994-2001 (M43)
- E36: 318i jaar: 1993-99 (M43)
- E46: 318i jaar: 1998-04 (M43)
- E30: 318iS-16V, jaar: 1989-91 (M42)
- E36: 318iS / Coupé jaar: 1992-98 / 318ti Compact jaar: 1994-98 (M42), 318iS / Coupé jaar: 1996-99 / 318ti Compact jaar: 1996-2001 (M44), 320i jaar: 1991-97, 320i Vintage: 1991-99 - Single Vanos (M52)
- E36 / E46: 320i jaar: 1998-2006 - Double Vanos, 323i Compact jaar: 1995-2001 - Single Vanos
- E46: 323i jaar: 1998-2001 - Double Vanos (M52)
- E36: 325i jaar: 1991-97 - Single Vanos
- E46: 325i Compact jaar: 2000-06 - Double Vanos
- E38: 328i jaar: 1995-99 - Single Vanos
- E46: 328i jaar: 1998-2001 - Double Vanos, 330i jaar: 2000-06 - Double Vanos
- E34: 518i jaar: 1994-96 (M43), 520i jaar: 1989-96
- E43: 520i jaar: 1989-96 - Single Vanos
- E39: 520i jaar: 1995-99 - Single Vanos, 520i jaar: 1998-03 - Double Vanos
- E60 / 6: jaar: 2003-05 - Double Vanos
- E39: 523i jaar: 1995-99 - Single Vanos, 523i jaar: 1998-2001 - Double Vanos
- E34: 525i jaar: 1989-96, 525i jaar: 1989-96 - Single Vanos
- E39: 525i jaar: 2000-03 - Double Vanos
- E60 / E61: 525i jaar: 2003-05 - Double Vanos
- E39: 528i jaar: 1996-2000 - Single Vanos, 528i jaar: 1998-2001 - Double Vanos (M52), 530i jaar: 2000-03 - Double Vanos
- E60 / 61: 530i jaar: 2003-05 - Double Vanos
- E38: 728i jaar: 1995-98 - Single Vanos, 728i jaar: 1998-2002 - Double Vanos
- E65 / E66: 730i jaar: 2002-05 - Double Vanos
- E83: X3-2.5l jaar: 2003-06 - Double Vanos
- X3-3.0l jaar: 2003-06 - Double Vanos
- E53: X5-3.0l jaar: 1999-2005 - Double Vanos (M54)
- Z3-1.8i jaar: 1996-99, 1.9i jaar: 1999-2003 (M43 / M44), 2.0i jaar: 1999-2003 - Double Vanos (M52), 2.2i jaar: 2000-03 - Double Vanos (M52) , 2.8i jaar: 1997-99 - Single Vanos, 2.8i jaar: 2000-03 - Double Vanos, 3.0i jaar: 2000-03 - Double Vanos (M54)
- E85: Z4-2.2l jaar: 2003-06 - Double Vanos, 2.5l jaar: 2003-06 - Double Vanos, 3.0l jaar: 2003-06 - Double Vanos
Voor OEM codes:
- Krukas vergrendeling BDP locatie pin als OEM 112300
- Tijdafstelplaat als OEM 119110
- Tandwiel / ketting montage armatuur als OEM 116150
- Spanner pen als OEM 113291
- Dubbele VANOS fixatie als OEM 116180
- Kettingspanner hulpmiddel als OEM 114220
- Kettingwiel draaier als OEM 115490
- Nokkenas blokkeerder als OEM 113190
- Nokkenas blokkeerder als OEM 113240
- Perslucht aansluiting als OEM 113 450
- Spanner pen als OEM 113292
- Kettingspanner hulpmiddel als OEM 113390
Bmw Timing Set vergrendelingsgereedschapset
Voor motorcodes:
- M40 M44 M50 M52 M54 M56
(motor met dubbele nokkenassen)
Bevat belangrijk gereedschap voor: demontage en montage van nokkenas.
M40 distributieriem vervangen. Kleptiming van nokkenassen.
M42 B18, M42 B18 KAT, M50 B20, M50 B25, M52TU B20, M52TU B25, M52TU B28, M54 B22, M54 B25, M54 B30, N62 B36, N62
Voor modellen:
3 series,
5 series,
7 series,
X3 series,
X5 series,
Z3 series en Z4 series
Voor Type serie:
E30-31-32-34-36-38-42-46-53-60-61-65-66-83-85
De BMW M40 is een inline-vier SOHC-zuigermotor die de M10 verving en werd geproduceerd van 1987-1995. Het maakt gebruik van een nokkenasriem zoals de 6-cilinder M20. Verplaatsing varieert van 1,6 L tot 1,8 L
De BMW M44 is een straight-4 DOHC-zuigermotor die de M42 verving en werd geproduceerd van 1996-2001.
De motorenreeks die een belangrijk tijdperk voor BMW, van de late jaren '80 tot de vroege jaren 2000. Deze motoren staan bekend om hun duurzaamheid, soepele loop en uitstekende balans – vooral de zescilinders.
De motorenreeks die u noemt, vertegenwoordigt een belangrijk tijdperk voor BMW, van de late jaren '80 tot de vroege jaren 2000. Deze motoren staan bekend om hun duurzaamheid, soepele loop en uitstekende balans – vooral de zescilinders.
De motoren omvatten twee hoofdgroepen: de viercilinders (M4X) en de legendarische zescilinders (M5X).
De Viercilinder Motoren (M4X)
Deze motoren werden gebruikt in compactere modellen (zoals de 3-serie E30 en E36) en waren ontworpen voor efficiëntie of sportiviteit.
Motorcode Cilinders & Bouw Belangrijkste Kenmerken Aandachtspunt
M40 4 cilinders, SOHC (Enkele Nokkenas) BMW’s basismotor. Maakt gebruik van een distributieriem. De riem moet strikt op tijd vervangen worden (risico op breuk).
M42 / M44 4 cilinders, DOHC (Dubbele Nokkenas), 16V De sportieve viercilinders (gebruikt in de 318is). Hoog toerentalbereik en maakt gebruik van een distributieketting. Een krachtige en robuuste motor, zeer geliefd.
M43 4 cilinders, SOHC (Enkele Nokkenas) De opvolger van de M40. Terug naar SOHC, maar met een distributieketting. Zeer betrouwbaar, minder sportief dan de M42/M44, maar met een lager onderhoudsrisico door de ketting.
De motorenreeks die u noemt, vertegenwoordigt een belangrijk tijdperk voor BMW, van de late jaren '80 tot de vroege jaren 2000. Deze motoren staan bekend om hun duurzaamheid, soepele loop en uitstekende balans – vooral de zescilinders.
De motoren omvat twee hoofdgroepen: de viercilinders (M4X) en de legendarische zescilinders (M5X).
De Viercilinder Motoren (M4X)
Deze motoren werden gebruikt in compactere modellen (zoals de 3-serie E30 en E36) en waren ontworpen voor efficiëntie of sportiviteit.
Motorcode Cilinders en Bouw Belangrijkste Kenmerken Aandachtspunt
M40 4 cilinders, SOHC (Enkele Nokkenas) BMW’s basismotor. Maakt gebruik van een distributieriem. De riem moet strikt op tijd vervangen worden (risico op breuk).
M42 / M44 4 cilinders, DOHC (Dubbele Nokkenas), 16V De sportieve viercilinders (gebruikt in de 318is). Hoog toerentalbereik en maakt gebruik van een distributieketting. Een krachtige en robuuste motor, zeer geliefd.
M43 4 cilinders, SOHC (Enkele Nokkenas) De opvolger van de M40. Terug naar SOHC, maar met een distributieketting. Zeer betrouwbaar, minder sportief dan de M42/M44, maar met een lager onderhoudsrisico door de ketting.
De Zescilinder Motoren (M5X)
Dit zijn de befaamde zescilinder-in-lijn motoren van BMW, die allemaal standaard zijn uitgerust met een dubbele nokkenas (DOHC) en een distributieketting.
Motorcode Belangrijkste Kenmerken en Evolutie Technologische Sprong
M50 De eerste moderne zescilinder-in-lijn met 24 kleppen (DOHC). Bood superieure prestaties en introduceerde in latere versies VANOS (variabele kleptiming op de inlaat). Overgang naar 24 kleppen en DOHC-techniek.
M52 De opvolger van de M50. Lichter door het gebruik van een aluminium blok (in veel markten). Gerichter op efficiëntie en koppel bij lage toeren. De latere M52TU-versie introduceerde Dubbele VANOS. Introductie van Dubbele VANOS (op in- en uitlaat), wat de vermogensafgifte over het hele toerenbereik aanzienlijk verbeterde.
M54 De meest verfijnde en laatste ontwikkeling van deze motorfamilie. Voorzien van Dubbele VANOS als standaard en verbeterd motormanagement. Wordt algemeen beschouwd als een van de meest betrouwbare en goed gebouwde zescilinders van BMW. Maximale verfijning van de M52TU-architectuur.
M56 Een zeldzame variant van de M54, die specifiek is ontworpen om te voldoen aan de strenge Amerikaanse PZEV-emissienormen (Partial Zero-Emission Vehicle). Focus op extreme milieuvriendelijkheid door aangepaste componenten en brandstofsystemen.
Kortom, de motoren van de gouden eeuw van de atmosferische BMW-motoren, gekenmerkt door de soepelheid van de zescilinder en de technologische evolutie van 4 kleppen per cilinder en variabele kleptiming (VANOS).
Bron: Youtube
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen