











- ford - citroen - mazda - peugeot - suzuki - toyota - volvo - Vliegwielborgpen
- Distributiepen voor nokkenas/krukas
- Uitlijnpen voor krukaspoelie
- Dubbelzijdige pin voor vliegwielvergrendeling
- 1.4 - 1.6 - 2.0 - 2.4 tdci en hdi duratorq
- OEM nummers : 303-734 303-735 303-732 303-675
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
ford - citroen - mazda - peugeot - suzuki - toyota - volvo 1.4 - 1.6 - 2.0 - 2.4 tdci en hdi duratorq en borgpennen - distributie timing gereedschap - vliegwiel borg pen (AUTM-03987).
Borgpenset om de nokkenas, krukas en hogedrukbrandstofpompen te vergrendelen voor het vervangen van de riem op de 1.4 en 1.6L Duratorq TDCi/HDi dieselmotoren. Set bevat 4 stuks om 2.0 en 2.4L kettingaangedreven motoren te vergrendelen.
Inhoud:
- Vliegwielborgpen
- Distributiepen voor nokkenas/krukas
- Uitlijnpen voor krukaspoelie
- Dubbelzijdige pin voor vliegwielvergrendeling
Geschikt voor :
Citroen:
- Berlingo I/ II (2005-2011), Berlingo III (2008-2018)
- C1 (2005-2010), C2 (2003-2010), C3 I/ II (2002-2010), C3 Picasso (2009-2012), C3 Pluriel (2004-2010), C3 III (2010-2018), C3 IV (2016-2018)
- DS3 (2009-2012)
- C4 (2004-2011), C4 II (2011-18), C4 Picasso (2006-2018), Grand Picasso (2006-2018)
- C5 II (2004-2008), C5 III (2007-2012)
- DS4 (2011-2012)
- Nemo (2008-2010)
- Xsara II (2004-2008), Xsara Picasso (2004-2010)
Ford:
- B Max (2012-2015)
- C Max (07-15)
- EcoSport (2013-2015)
- Fiesta (2002-2015)
- Focus (2004-2018), Focus C Max (2003-2018)
- Fusion (2002-2009), Fusion (2004-2011)
- Grand C-Max (2010-2018)
- Mondeo (2000-2007)
- Transit (2000-2006), Transit (2006-2012)
- Tourneo Courier (2014-2016)
Mazda:
- 2 (2002-2010)
- 3 (2004-2012)
- 5 (23010-2012)
Peugeot:
- 107 (2005-2010)
- 1007 (2005-2010)
- 206 (2001-2012), 206+ (2010-2013), 206CC (2005-2007)
- 207 (2006-2013), 207CC (2007-2015)
- 208 (2012-2018), 2008 (2012-2017)
- 307 (2001-2008), 308 (2007-2018), 308CC (2009-2017)
- 3008 (2009-2018)
- 407 (2004-2011)
- 4008 (2012-2015)
- 508 (2011-2018)
- 5008 (2009-2018)
- Bipper (2008-2010)
- Expert (2010-2012)
- Partner I/ II (2005-2011), Partner III (2008-2018)
Suzuki:
- Liana (2004-2008)
- SX4 (2007-2011)
Toyota:
- Aygo (2005-2010)
Volvo:
- C30 (2006-2013)
- S40 (2004-2012), V40 (2012-2015)
- S60 (2011-2015), V60 (2011-2015)
- S80 (2009-2015)
- V50 (2004-2012)
- V70 (2011-2015)
Motorcodes:
- 1.4 D - F6JA, F6JB
- 1.4 D D-4D - ZWZ-TV
- 1.4 D DDiS - (DV4)8HY
- 1.4 D HDi - DV4C(8HR), DV4TD(8HT), DV4TD(8HW), DV4TD(8HX), DV4TD(8HZ), DV4TED(8HS), DV4TED4(8HX), DV4TED4(8HY), DVTED4(8HV)
- 1.4 D TDCi - F6JA, F6JB, F6JC, F6JD, KVJA
- 1.5D TDCi - UGJC, ENUG, UGCA
- 1.6 D - Y6, MZ-CD(Y6)
- 1.6 D DDiS - DV6(9HX)
- 1.6 D eDrive - D4162T, D4164T
- 1.6 D eHDi - DV6C(9HR), DV6FC(BHW), DV6FC(BHX), DV6FC(BHY), DV6FC(BHZ)
- 1.6 D HDi - DV6(9HR), DV6ATED(9HX), DV6ATED(9HY), DV6ATED4(9HX), DV6AUTED4(9HX), DV6BTED4(9HT), DV6BTED4(9HW), DV6BUTED4(9HT), DV6C(9HL), DV6C(9HR), DV6C9(HR), DV6CATED(9HX), DV6D(9HP), DV6DTED(9HJ) , DV6DTED(9HP), DV6ETED(9HN), DV6DTED(9HF), DV6FD (BHY), DV6FE (BHW), DV6TED(9HP), DV6TED4(9HV), DV6TED4(9HW), DV6TED4(9HX), DV6TED4(9HY), DV6TED4(9HZ), DV6TED4B, DV6TED4B(9HV), DV6TED4BU(9HS), DV6UTED4(9HU), DV6UTED4(9HX) and DVTED4(9HV)
- 1.6 D TDCi - G8DA, G8DB, G8DD, G8DE, G8DF, GPDA, GPDC, HHDA, HHDB, HHJA, HHJB, HHJC, HHJD, HHJE, HHJF, MTDA, NGDA, T1DA, T1DB, T3DA, T3DB, TZJA, TZJB, UBJA
- 1.6 D TDCI ECOnetic - G8DD, GPDA, HHJD, TZJA, TZJB
- 2.0 Di - ABFA, D3FA, F3FA
- 2.0 TDCi - FIFA, FMBA, FMBB, HJBA, HJBB, HJBC, HJBE, N7BA, N7BB, SDBA, D5BA, D6BA
- 2.2 TDCi - QJBA, QJBB, QJBC, QJBD
- 2.4 Di - D2FA, D2FB, D4FA, DOFA, F4FA, FXFA
- 2.4 TDCi - H9FA, H9FB, H9FD, JXFA, JXFC, PHFA, PHFC
- 3.2 TDCi - SAFA, SAFB
OEM:
- 303-734
- 303-735
- 303-732
- 303-675
Andere OEM nummers:
- 0194C, 21 262, 303 734, 49 JE02 020, 999 7121, 999 7169
- 0132AJ1, 0187B, 0189B, 0194B, 09919 58120, 21 263, 303 735, 3031277, 49 JE02 021, 607 589 01 15 00, 999 7122, MOT1430
- 0132AB, 0178D, 0194A, 077440010400, 1.860.617.000, 11 9 790, 21-260, 4527 TS2, 49 JE02 018, 5711 TD, 99360608, 999 7169, 999 7233
- 0198-A, 21-234, 21-251, 303-698
Brandstoftype:
- Diesel
De motoren vormen een van de meest invloedrijke dieselmotorfamilies in Europa van de afgelopen twintig jaar. Ze zijn het resultaat van een uitgebreide en succesvolle samenwerking tussen de PSA Groep (Peugeot en Citroën) en Ford.
De motoren staan in de markt bekend als PSA HDi (of e-HDi) en Ford Duratorq TDCi. De vele merken in uw lijst (Mazda, Volvo, Suzuki, Toyota) gebruikten deze motoren door platformdeling of leveringsovereenkomsten.
De PSA-Ford Samenwerking: De Kern van de Motoren
De motorfamilie wordt verdeeld in twee hoofdgroepen, gebaseerd op hun cilinderinhoud:
1. De Kleine Motoren (1.4L en 1.6L)
- PSA-code: DV-familie.
- Kenmerken: Deze kleine, lichte Common Rail-diesels waren gericht op maximale efficiëntie in compacte auto's. De 1.6L is een van de meest gebruikte dieselmotoren ter wereld.
- Toepassingen: Ford Fiesta, Focus, Peugeot 206/207, Citroën C3/C4, Volvo C30/S40/V50, Mazda 3.
2. De Grote Motoren (2.0L en 2.2L)
- PSA-code: DW-familie.
- Kenmerken: Krachtigere motoren, vaak met variabele turbo's (VGT) of zelfs twin-turbo in de 2.2L-versie. Gericht op de middenklasse en SUV's.
- Toepassingen: Ford Mondeo/Galaxy, Peugeot 407/508, Citroën C5/C6, Volvo S80/V70, Land Rover Freelander (waar het de TD4-naam kreeg).
(Opmerking 2.4L: De 2.4L TDCi motor van Ford is technisch gezien een aparte, zwaardere motor, vaak gebruikt in de Ford Transit en Land Rover Defender, maar behoort tot dezelfde Duratorq-familie.)
Gedeelde Technologie en Belangrijkste Kenmerken van de 1.4 - 1.6 - 2.0 - 2.4 tdci en hdi
- Technologie: Alle zijn moderne, viercilinder Common Rail turbodieselmotoren. Dit systeem zorgt voor een hoge injectiedruk, wat resulteert in een hoog koppel, een lager verbruik en een relatief stille motorloop.
- Distributieriem: Een essentieel punt: de meeste motoren in deze familie (behalve enkele oudere Ford/Mazda-varianten) zijn riemaangedreven. Strikte naleving van de vervangingsintervallen is cruciaal.
Kritische Aandachtspunten (Vooral de 1.6L) 1.4 - 1.6 - 2.0 - 2.4 tdci en hdi
Deze motorfamilie staat bekend om zijn betrouwbaarheid, mits correct onderhouden. Eén variant heeft echter een berucht zwak punt:
- 1.6L (DV6) Turbo Olievoorziening: De 1.6L-versie is berucht vanwege problemen met de turbo-olievoorziening. Een klein filter in de banjo-bout van de olieleiding naar de turbo kan verstopt raken door koolstofafzetting, waardoor de turbo onvoldoende smering krijgt en defect raakt. Essentieel: Olieverversing strikt volgen en bij turbovervanging dit filter preventief verwijderen.
- Roetfilter (DPF) en EGR: Als moderne diesels zijn ze gevoelig voor verstopping van het roetfilter en de EGR-klep, vooral bij veel korte ritten. PSA's DPF-systemen vereisen ook periodieke aanvulling van de Eolys-additiefvloeistof.
Kortom, de 1.4 tot 2.4 TDCi/HDi motoren zijn een succesvolle en invloedrijke motorfamilie die door hun gedeelde ontwikkeling in bijna elk Europees automerk uit de compacte en middenklasse te vinden waren.
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Hieronder enkele doorlinks naar groepen die u ook interresant zou kunnen vinden bij het sleutelen aan de auto motor:
MomentsleutelsRevisiegereedschap voor het motorblok
Bougie en bobine gereedschap
Auto electra gereedschap
Koelsysteem autogereedschap
Olie gerelateerd gereedschap
Koppeling gereedschap voor automotoren
Compressie en drukmeters motoren
Distributiegereedschap - Timinggereedschap voertuigen
Speciale distributie doppen, sleutels en tangen
Helicoilsets en draadreparatiesets
Diesel verstuiver slagtrekkers en injector trekkers
Diesel verstuiver reinigers en cleaners
Onderstelgereedschap - lagertrekkers - Persgereedschap
Autoplaatwerk gereedschappen
Auto remsysteem gereedschappen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen