- Aanhanger onderdelen, aanhangwagen onderdelen
- Aanhanger Verlichting
- Aanhanger gloeilampen
Aanhanger gloeilampen
Bezig met laden...
Autolamp - 12 Volt - 21 Watt - BAU15S Amber - 2 stuks - Benson
Autolamp - 12 Volt - 21Watt - BAU15S Amber - 2 stuks - Lamp 21 - Watt - Oranje Lamp (ELEC-00082).
Autolamp - 12 Volt - remlamp - achterlicht 21/5 Watt - BAY15D 2 stuks - Benson
Autolamp - 12Volt remlamp, achterlicht - 21/5Watt - BAY15D, 2 stuks - mpe - 2 volt lampen.
Autolamp, 12 Volt, 21 Watt, BA15S, 2 stuks
Autolamp, 12 Volt, 21 Watt, BA15S, 2 stuks. lamp 21 watt.
Autolamp, 12 Volt, 5 Watt, BA15S, 2 stuks
Autolamp, 12 volt, 5 watt, BA15S,2 stuks, BA15S lamp, Lamp 5 Watt.
Autolamp, buislamp 12 Volt, 5 Watt, SV8, 10x36, 2 stuks
Autolamp, buislamp 12 volt, 5 Watt (10x36), SV8,5 , 2 stuks. SV8 Lamp.
Aanhanger Verlichting
Wat zijn aanhangerverlichtingen?
Veilig zijn in het verkeer is uiterst belangrijk, daarom moet de verlichting van je voertuig en ook je aanhanger altijd in orde zijn. Een probleem met de verlichting van je aanhangwagen is voor andere mensen net zo’n gevaar als voor jezelf. En om er pas voor je reis achter te komen is al helemaal vervelend, daarom moet er structureel gecontroleerd worden. Als je op een probleem stuit is deze vaak eenvoudig en zelfstandig optelossen, wij helpen je graag met het herkennen en oplossen van de veel voorkomende problemen met de verlichting. LED verlichting is tegenwoordig niet meer speciaal, bijna alle auto’s zijn er van voorzien. Dit is bij aanhangwagens echter niet het geval. Het grootste deel van alle aanhangwagens zijn voorzien van de klassieke lichtunits met de standaard lampjes zoals we die kennen. Deze units voldoen goed aan de eisen op een aanhangwagen maar omdat het traditionele gloeilampjes zijn kunnen die nog kapot snel gaan. Ook kan kunnen de inwendige contactpunten gaan oxideren. Je kunt tegenwoordig de achterlichtunits naar LED units vervangen. LED verlichting biedt een hogere lichtopbrengst en meer branduren dan de losse lampjes. De kans dat er problemen met de verlichting van de aanhangwagen zijn worden dus verminderd op het moment dat je er LED units in zet.
Wat zijn veilige aanhangerverlichtingen?
Wanneer zijn aanhangerverlichtingen veilig?
Aanhangerverlichtingen zijn veilig wanneer ze beiden goed en duidelijk branden. Vaak komt er voor dat een of meerdere lampjes niet branden. Wij hebben een paar stappen gemaakt om te volgen wanneer je deze problemen ervaart.
Er brand één lampje niet.
1. Controleer het betreffende lampje en vervang hem met een nieuw lampje. Als de draad van het oude lampje nog intact is en het lampje gaat branden op moment van verwijderen? Maak dan de contacten schoon.
2. Controleer of er spanning op de betreffende pool op de stekkerdoos van de auto staat. Maak het contact schoon en controleer nogmaals.
3. Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten zit, maak ook het stekkercontact goed schoon. Buig eventueel de vier delen van het contact naar de buitenkant toe.
4. Controleer of er spanning op de aansluiting van de lamp zit en of de massa niet onderbroken is. Als het nodig is kun je de aansluitkabel repareren.
Er branden meerdere lampjes niet
1. Als er meerdere lampjes niet meer branden moet er gecontroleerd worden of er spanning op de betreffende pool staat (op de stekkerdoos van de auto). Maak eventueel het contact schoon en controleer nog een keer.
2. Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten is en maak de stekkercontacten goed schoon. Buig als het nodig is ook vier delen van het contact naar buiten. 3. Controleer of de kabels die vanaf de dissel lopen naar de achterzijde van de aanhangwagen geen beschadigingen of breuken hebben. Let goed op of er sporen van oude reparaties zijn, met bijvoorbeeld kroonsteentjes. Die staan er om bekend dat ze na verloop van tijd storingen kunnen veroorzaken. Bij een mankement aan de aansluitkabel kun je deze repareren. Mochten de lampjes echt niet meer te maken zijn, bieden wij veel lampjes in veel maten voor goedkope prijzen.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, daarom hebben wij naast reparatie advies ook tips om kapotte verlichting te voorkomen. Veel van de storingen worden veroorzaakt door oxidatie (roest). Om de oxidatie te voorkomen adviseren wij dat je een à tweemaal per jaar de stekker en stekkerdoos inspuit met een zuurvrije vaseline- of siliconenspray. Als je wilt gaan inspuiten maar je ziet dat er al oxidatie op zit kun je het best deze schoonmaken met een contactreiniger. Door de stekker een paar keer in de stekkerdoos te steken en te verwijderen verspreid de spray beter.
Ook is het belangrijk dat er zorgvuldig met de stekker van de verlichting op wordt gegaan. Als de aanhangwagen niet in gebruik is en de stekker dus niet is aangesloten op de stekkerdoos van de auto. Zorg dan dat de stekker netjes in de daarvoor bedoelde houder van de dissel rust. Zorg dat de stekker niet zomaar ergens loshangt en al helemaal niet ergens op de grond ligt, zo zou er vocht en vuil in de stekker kunnen komen. Als de stekker nog wel in gebruik is, zorg dan dat de deksel goed zit zodat er geen opspattend regenwater bij kan komen.
Waar worden aanhangerverlichtingen van gemaakt?
Een achterlicht komt voor op voertuigen zoals fietsen, motorfietsen en auto’s. ook komen ze voor op andere voertuigen zoals aanhangwagens, ze dienen door middel van een lampje licht te geven om achterliggend verkeer te attenderen op de aanwezigheid van het betreffende voertuig. Een aanvulling op het achterlicht is een reflector, deze reflecteert het licht van de koplamp. Reflectoren kunnen meer of minder licht produceren dan achterlichten kunnen. Dit is wel afhankelijk van de kwaliteit van de reflector en vooral afhankelijk van de sterkte van de koplampen van de andere automobilist. Achterlichten verschillen van vormen en maten, maar ze dienen allemaal voor hetzelfde doel. In de wet staat dat voertuigen die deelnemen aan het verkeer op de openbare weg aan de achterzijde moeten zijn uitgerust met lichten die een heldere rode kleur afgeven zonder reflectie. Rood is de gekozen kleur, omdat het de aandacht het meest trekt en het de grootste golflengte heeft zonder dat het de atmosfeer verstrooid. Het lijkt logisch dat alleen je achterlichten aan moeten als het donker of mistig is, maar is sommige landen is het in situaties verplicht ook overdag bij helder weer het licht te laten schijnen. In de Nederlandse wet staat dat voertuigen alleen bij nacht en ontij (weer met slecht zicht zoals mist) van voor- en achterlicht moeten zijn voorzien, maar een reflector is altijd verplicht. Het achterlicht en de koplamp bestaan uit een led- of gloeilampje dat als lichtbron in een behuizing zit. In plaats van een gloeilamp wordt tegenwoordig vaak een halogeenlamp gebruikt. Vaak zit bij een ledverlichting meerdere lampjes in de behuizing.
Onze aanhangerverlichting
Wij hebben een enorm groot assortiment aanhangerverlichting. Neem snel een kijkje en ga veilig de weg op! https://www.trailerandtools.nl/Aanhanger-onderdelen-Aanhanger-Verlichtin
Een gloeilamp voor de aanhanger verlichting nodig?
Aanhanger verlichting, heeft u alles voor elkaar aan en op uw aanhangwagen?
Kent u de regels met het rijden van een aanhangwagen?
Hier de regels en verplichtingen van verlichting op een aanhanger!
( klik met de muis op de regel hierboven.)
Ruime keuze bij Trailer And Tools
Ook voor overige onderdelen
Trailer and Tools heeft u groot assortiment aan verschillende aanhangerverlichting.
Wat is het verschil tussen Halogeen, Xenon en LED koplampen?
De lampen die gebruikt worden in de koplampen van auto's hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 10 jaar geleden hadden auto's standaard halogeen verlichting. Nog bijna niemand had destijds van Xenon verlichting gehoord, en nu zien we dat Xenon langzaam maar zeker wordt ingehaald door ledverlichting.


Wat is een Halogeen lamp?
Halogeenverlichting is nog steeds de meest gevoerde verlichting in voertuigen zoals auto's en motoren. En dit is terug te brengen naar het grootste voordeel: ze zijn eenvoudig te installeren en niet al te duur. Vooral op het eerste gezicht als je ze vergelijkt met de Xenon en ledverlichting die te krijgen is. Over het algemeen, bij normale condities en gebruik, hebben halogeenlampen ongeveer een levensduur van 1000 uur. En dan spreken we in dit geval over lampen van fabrikanten zoals Philips.
Wat is een Xenon lamp?
Xenon verlichting is vele malen efficiënter in lichtopbrengst dan halogeenverlichting. Dit kan als een nadeel beschouwd worden, bv voor tegemoetkomend verkeer wanneer het lichtbeeld niet goed is afgesteld. Vaak hebben auto's reflector koplampen, maar hiervoor bestaand de zogenoemde R-lampen, die speciaal voor dit type koplamp ontwikkeld zijn. Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeenlamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.
Wat is een ledlamp?
Bij veel wagens zijn LED-koplampen tegenwoordig standaard, omdat zij aanzienlijk flexibeler kunnen worden vormgegeven en ze verder nog andere voordelen met zich meebrengen. Oudere automodellen hebben hier echter het nakijken. Echter ook wanneer de fabrikant zelf niet in de montage van LED-koplampen voorziet, zijn er vaak ombouwkits, die ook zonder veel ervaring kunnen worden gemonteerd. Wij vertellen u waarop u bij het monteren dient te letten, welke voordelen de nieuwe verlichting met zich meebrengt en waar u bij aanschaf op moet letten.
De Light Emitting Diode (LED) heeft in vergelijking met zijn voorganger, de gloeilamp en zijn directe concurrent, de xenon koplamp, een aantal voordelen die zowel u als ook de andere verkeersdeelnemers iets opbrengt. Om te beginnen hebben ze een langere levensduur van meerdere tienduizenden bedrijfsuren, waarbij ze dankzij hun hoge efficiëntie bij dezelfde lichtopbrengst zelfs minder stroom verbruiken. Vooral het tegenliggende verkeer zal u de montage in dank afnemen; dankzij de verdeling van het licht over verschillende bronnen hebben LED-koplampen een zeer geringe verblindende werking. Zelfs het per ongeluk inschakelen van grootlicht zal andere verkeersdeelnemers slechts in geringe mate storen.
Een gloeilamp/ halogeenlamp vervangen voor een ledlamp:
Bij retrofit-LED-koplampen behoudt u de oude behuizing, vervangt echter de traditionele gloeilampen door LED-lampen. Deze zijn oftewel direct compatibel met de oudere spanningsvoorziening, of worden geleverd met adapters, die direct aan de oude stekkers kunnen worden geklemd. Hier kunt u weinig verkeerd doen omdat de montage in principe zodanig functioneert als bij de typische gloeilampvervanging. Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook actief gekoelde retrofit-LED-koplampen zijn, die bijvoorbeeld met een ventilator zijn uitgerust die ook van stroom moet worden voorzien. Let hier in ieder geval op de montagetips van de fabrikant; dan zou er normaal gezien niets mis kunnen gaan.
Dus op een rij wat betreft ombouw van gloeilampen naar ledlampen:
• Wie een ombouwkit koopt, moet de gehele behuizing inclusief lampen vervangen. Hierbij moet op de juiste pasvorm en absolute dichtheid worden gelet.
• Bij retrofit-LED-koplampen blijft de behuizing in de auto zitten.
• Wanneer er al LED-koplampen voor het automodel beschikbaar zijn, is de spanningsvoorziening meestal al compatibel.
• Bij oudere automodellen is vaker een adapter of een transformator noodzakelijk.
• Men dient te allen tijde de montagevoorschriften van de fabrikant toe te passen.
• Wie zich onzeker voelt, kan de ombouw natuurlijk door een garage laten uitvoeren.
Wat is het nut van led koplampen?
• Aanzienlijk langere levensduur.
• Eendere lichtopbrengst bij minder stroomverbruik.
• Minder verblindingseffect.
Bron: auto-onderdelenexpert.nl
Regelgeving licht sterkte:
Regelgeving verlichting op een auto:
Richting voorwaarts:
-
Met uitzondering van de mistlampen en richtingaanwijzers moeten alle lampen wit licht uitstralen
-
Verplicht zijn minstens: dimlicht, grootlicht, parkeerlicht, reflector en achteruitrijlicht
-
Optioneel zijn: markeringslichten, dag rij licht en mistkoplamp
Richting zij waarts:
-
Alle lichten moeten geel of oranje licht stralen
-
Verplicht zijn minstens: richtingaanwijzer en waarschuwingsknipperlicht
-
Optioneel zijn: zijmarkeringslichten en reflectoren
Richting achterwaarts:
-
Afhankelijk van soort zijn hier verschillende lichten van toepassing
-
Verplicht achteruitrijlicht moet wit licht afgeven
-
Verplichte richtingaanwijzer moet geel/oranje licht afgeven
-
Verplichte achterlichten, remlichten en parkeerlichtenmoeten rood licht afgeven