Mistverlichting

Weergave:


Bezig met laden...
29% KORTING

LED mistachterlicht, 12 Volt, 100mm x 80mm x 25mm montage maatvoering

LED mistachterlicht, mistlamp, mist licht (AANH-00320).

Adviesprijs € 17,50
12,50 incl. BTW
€ 10,33 excl. BTW
Niet op voorraad
10% KORTING

LED Mistlamp, Mistverlichting, 12/24 Volt, Horpol

LED Mistlamp, Mistverlichting, 12/24 Volt, Horpol (AANH-09112).

Adviesprijs € 25,00
22,50 incl. BTW
€ 18,60 excl. BTW
10% KORTING

Mist achterlicht rechthoek, Mistlamp, 70mm x 125mm x 55mm (L x B x H), E3 gekeurd, mistverlichting

Mistlamp, mistverlichting, mistachterlicht rechthoek. Deze heeft een afmeting van 7cm bij 12,5 cm bij 5,5 cm diepte.(AANH-00423).

Adviesprijs € 5,00
4,50 incl. BTW
€ 3,72 excl. BTW
38% KORTING

Mist achterlicht, Mist lamp, 125mm x 75mm x 55mm (B x H x D), E3 keurmerk

Mist achterlicht met schakelaar (AANH-00676).

Adviesprijs € 10,50
6,50 incl. BTW
€ 5,37 excl. BTW
21% KORTING

Mistachterlicht compleet, mist verlichting 70mm x 80mm x 50mm

Mistachterlicht compleet met binnelamp en bekabeling, achterlicht mist voor de aanhanger (AANH-00428).

Adviesprijs € 12,00
9,50 incl. BTW
€ 7,85 excl. BTW
Niet op voorraad
40% KORTING

Mistachterlicht vierkant, 72mm x 80mm x 50mm (L x B x H), E3 gekeurd, mist achterlicht, mistlamp

Mistverlichting 72 x 80 mm, mistlamp, mist achterlicht (AANH-00427).

Adviesprijs € 7,50
4,50 incl. BTW
€ 3,72 excl. BTW

Wat is de wetgeving van mistachterlicht op een aanhangwagen? 
Wat is de regelgeving van het hebben van een mistlicht op een aanhanger? 

 

Wanneer moet een aanhangwagen voorzien zijn van een Mistachterlicht? 


Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van een of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen. Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg geldt deze verplichting alleen voor aanhangwagens die na 31 december 1997 zijn geregistreerd.
 

Alles wat u moet weten over mistachterlichten op aanhangwagens en caravans! Wat zijn de wetten van mistachterlichten op een aanhangwagen of caravan?



Aansluiten mistachterlicht


Wanneer er in de bestaande achterlichtunit geen voorziening is voor een goedgekeurde mistlamp, dan kun je een losse unit monteren. De beste plaats is links van de middenlijn van de aanhangwagen, om verwarring met de remlichten te voorkomen. Uiteraard moet de mistlamp worden aangesloten op de elektrische bedrading van de aanhangwagen. De voedende draad (+) wordt verbonden met pool 2 van de verlichtingsstekker. Dit kan bij een aansluiting met een 7-polige stekker tot een conflict leiden. Pool 2 kan in de stekkerdoos van de auto namelijk ook bezet zijn door de (optionele) permanente stroomaansluiting naar de aanhangwagen. Bij een aangesloten aanhangwagen zal het mistachterlicht dan continu gaan branden.  Een correct aangesloten 13-polige stekker voorkomt dit probleem.

De verlichting van de auto/voertuigcombinatie moet vanaf de bestuurdersplaats bediend kunnen worden. Een los mistachterlicht met een eigen schakelaar op de unit zelf is niet toegestaan.

Uitschakeling mistachterlicht trekkend voertuig


Weerkaatsing van het felle licht van een mistachterlamp van de auto tegen de voorzijde van de aanhangwagen kan het zicht in de autospiegels hinderen. Monteer daarom een voorziening die ervoor zorgt dat bij een aangekoppelde aanhangwagen bij inschakeling van het mistachterlicht de lamp op het trekkende voertuig uit blijft en de lamp op de aanhangwagen wel gaat branden. Hiervoor zijn speciale relais te koop.  Er bestaan ook stekkerdozen met een geïntegreerde microschakelaar die de voedende draad naar de mistlamp van de auto onderbreekt zodra er een stekker ingestoken wordt. Let op: deze schakeling zorgt ervoor dat bij het aansluiten van een fietsenrek zonder mistachterlicht je auto niet voorzien is van een werkend mistachterlicht.

Om te onthouden: het voeren van een mistachterlicht is pas toegestaan bij mist of zware sneeuwval waarbij het zicht minder is dan 50 meter.
 

Losse mistlampen en achteruitrijlampen voor aanhangwagens


Mistlampen zijn verplicht voor aanhangers onder 750 kg ongeacht het bouwjaar met uitzondering als de trekkende auto geen mistachterlicht heeft. Aanhangers die zwaarder zijn als 750 kg moeten verplicht over één of meerdere mistachterlichten beschikken tenzij de aanhanger voor 31 december 1997 is gebouwd.  Voor achteruitrijlampen geldt een verplichting als de aanhanger na 31 december 2012 in gebruik is genomen.


Voor caravans gelden de volgende regels wat betreft mistachterlicht: 


Met ingang van 1 Januari 2005, zijn de volgende regels van toepassingen op uw caravan en aanhangwagen:
Caravans en aanhangwagens, geregistreerd (dus met kenteken) voor 1 januarie 1998, zijn NIET verplicht een mistachterlicht te voeren.
Caravans en aanhangwagens, geregistreerd na 1 januarie 1998, zijn WEL verpicht een mistachterlamp te voeren.
De NIET geregistreerde caravans en aanhangers, beschouwt men als na 1998 geregistreerd (dus zonder kenteken) en zijn dus verplicht om een mistachterlicht te voeren.

De zware aanhangwagens (zwaarder dan 750 kg) moeten al per 31-12-1997 voorzien zijn van een mistachterlicht.
Met ingang van 1 januari 2005 moeten alle aanhangwagens, dus ook de caravans, die lichter zijn dan 750 kg voorzien zijn van mistachterlicht.
Omdat het een gebruikerseis is, geldt deze regel dus ook voor alle bestaande aanhangwagens, dus ook voor een lichte aanhangwagen van 15 jaar oud.

Aanhanger verlichting, en mistverlichting waarom is dat zo belangrijk? 

Dat de verlichting van uw auto in orde moet zijn, spreekt voor zich. Goed werkende aanhanger verlichting is echter net zo belangrijk. Bij het aanschaffen van een tweedehands aanhanger of het lenen van een aanhanger, wil de verlichting nog wel eens te wensen overlaten. Soms werkt er slechts één lampje niet, in andere gevallen ontbreekt de aanhanger verlichting zelfs in zijn geheel. U doet er goed aan de verlichting te controleren voor u de weg op gaat. Let erop dat naast de gewone verlichting ook de remlichten, de richtingaanwijzers en de kentekenplaatverlichting het goed doen. Als blijkt dat het één en ander niet werkt zoals het zou moeten zal u het moeten repareren, voordat u veilig de weg op kunt.

Hier de regels en verplichtingen van verlichting op een aanhanger! 

( klik met de muis op de regel hierboven.)
 

Ruime keuze bij Trailer And Tools

Reparaties kunt u, met behulp van onze handige aansluitschema’s, in veel gevallen gewoon zelf doen. Bij Trailer And Tools vindt u allerlei onderdelen voor uw aanhanger verlichting. Wij verkopen losse (led) lampjes, maar ook hele (led) achterlichten met stadslicht, remlicht, knipperlicht en kentekenplaatverlichting. Daarnaast kunt u bij ons ook terecht voor achterlichten met, bovenop de eerder genoemde verlichting, ook nog achteruitrijverlichting, mistverlichting en een reflector. In sommige gevallen treft u helemaal geen aanhanger verlichting aan, in dat geval kunt u bij ons een complete verlichtingsbalk aanschaffen. Ook kunnen we u helpen aan losse kentekenplaatverlichting, contourlampen, losse mistverlichting en markeringslampen. Mocht het probleem met uw aanhanger verlichting niet zozeer bij de lampen zelf liggen, maar bij de aansturing ervan, dan zou een nieuwe stekker wel eens uitkomst kunnen bieden. Meestal heeft u aan een zevenpolige stekker genoeg. Wilt u meer lampen kunnen aansturen, dan kunt u kiezen voor een dertienpolige stekker. Bij ons zijn ze beiden te verkrijgen. Heeft u nu een zevenpolige stekker en wilt u daar eenvoudig een dertienpolige van maken, dan kunt u bij ons een verloopstekker kopen. Wanneer de verlichting wel optimaal functioneert, maar u merkt dat het contact tussen auto en aanhanger soms onderbroken wordt, of in zijn geheel niet mogelijk is, dan kunt u gebruik maken van een verlengsnoer. Ook die kunt u bij ons aanschaffen.


Ook voor overige onderdelen

Wij hebben een ruim assortiment als het gaat om aanhanger verlichting, maar ook voor andere onderdelen kunt u bij ons terecht. Denk hierbij aan steunpoten- en wielen, stofhoezen en spatborden, maar ook disselkoppelingen- en sloten. Uw lading goed vastzetten is ook erg belangrijk, u wilt immers geen lading verliezen met alle gevolgen van dien. Hiervoor hebben wij dekzeilen- en netten en gaaskleden in ons assortiment. Wilt u iets groters vervoeren, bijvoorbeeld een wasmachine, dan doet u er verstandig aan dit vast te zetten met behulp van onze spanbanden. Kijk op onze website om te zien wat wij nog meer aanbieden. Heeft u een onderdeel nodig, maar vindt u het niet op onze website, neem dan contact met ons op of kom gewoon eens binnen lopen in onze winkel in Hengelo. Onder het genot van een kopje koffie bekijken we dan samen wat wij voor u kunnen betekenen.

Trailer and Tools heeft u groot assortiment aan verschillende aanhangerverlichting.
Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze aanhanger verlichtingen. Door op de categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
 


Wat is het verschil tussen Halogeen, Xenon en LED koplampen?

De lampen die gebruikt worden in de koplampen van auto's hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 10 jaar geleden hadden auto's standaard halogeen verlichting. Nog bijna niemand had destijds van Xenon verlichting gehoord, en nu zien we dat Xenon langzaam maar zeker wordt ingehaald door ledverlichting.



Wat is een Halogeen lamp?

Halogeenverlichting is nog steeds de meest gevoerde verlichting in voertuigen zoals auto's en motoren. En dit is terug te brengen naar het grootste voordeel: ze zijn eenvoudig te installeren en niet al te duur. Vooral op het eerste gezicht als je ze vergelijkt met de Xenon en ledverlichting die te krijgen is. Over het algemeen, bij normale condities en gebruik, hebben halogeenlampen ongeveer een levensduur van 1000 uur. En dan spreken we in dit geval over lampen van fabrikanten zoals Philips.
 

Wat is een Xenon lamp?

Xenon verlichting is vele malen efficiënter in lichtopbrengst dan halogeenverlichting. Dit kan als een nadeel beschouwd worden, bv voor tegemoetkomend verkeer wanneer het lichtbeeld niet goed is afgesteld. Vaak hebben auto's reflector koplampen, maar hiervoor bestaand de zogenoemde R-lampen, die speciaal voor dit type koplamp ontwikkeld zijn.  Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeenlamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.
 

Wat is een ledlamp?

Bij veel wagens zijn LED-koplampen tegenwoordig standaard, omdat zij aanzienlijk flexibeler kunnen worden vormgegeven en ze verder nog andere voordelen met zich meebrengen. Oudere automodellen hebben hier echter het nakijken. Echter ook wanneer de fabrikant zelf niet in de montage van LED-koplampen voorziet, zijn er vaak ombouwkits, die ook zonder veel ervaring kunnen worden gemonteerd. Wij vertellen u waarop u bij het monteren dient te letten, welke voordelen de nieuwe verlichting met zich meebrengt en waar u bij aanschaf op moet letten.
De Light Emitting Diode (LED) heeft in vergelijking met zijn voorganger, de gloeilamp en zijn directe concurrent, de xenon koplamp, een aantal voordelen die zowel u als ook de andere verkeersdeelnemers iets opbrengt. Om te beginnen hebben ze een langere levensduur van meerdere tienduizenden bedrijfsuren, waarbij ze dankzij hun hoge efficiëntie bij dezelfde lichtopbrengst zelfs minder stroom verbruiken. Vooral het tegenliggende verkeer zal u de montage in dank afnemen; dankzij de verdeling van het licht over verschillende bronnen hebben LED-koplampen een zeer geringe verblindende werking. Zelfs het per ongeluk inschakelen van grootlicht zal andere verkeersdeelnemers slechts in geringe mate storen.


Een gloeilamp/ halogeenlamp vervangen voor een ledlamp:

Bij retrofit-LED-koplampen behoudt u de oude behuizing, vervangt echter de traditionele gloeilampen door LED-lampen. Deze zijn oftewel direct compatibel met de oudere spanningsvoorziening, of worden geleverd met adapters, die direct aan de oude stekkers kunnen worden geklemd. Hier kunt u weinig verkeerd doen omdat de montage in principe zodanig functioneert als bij de typische gloeilampvervanging. Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook actief gekoelde retrofit-LED-koplampen zijn, die bijvoorbeeld met een ventilator zijn uitgerust die ook van stroom moet worden voorzien. Let hier in ieder geval op de montagetips van de fabrikant; dan zou er normaal gezien niets mis kunnen gaan.


Dus op een rij wat betreft ombouw van gloeilampen naar ledlampen: 

  • Wie een ombouwkit koopt, moet de gehele behuizing inclusief lampen vervangen. Hierbij moet op de juiste pasvorm en absolute dichtheid worden gelet.
  • Bij retrofit-LED-koplampen blijft de behuizing in de auto zitten.
  • Wanneer er al LED-koplampen voor het automodel beschikbaar zijn, is de spanningsvoorziening meestal al compatibel.
  • Bij oudere automodellen is vaker een adapter of een transformator noodzakelijk.
  • Men dient te allen tijde de montagevoorschriften van de fabrikant toe te passen.
  • Wie zich onzeker voelt, kan de ombouw natuurlijk door een garage laten uitvoeren.


Wat is het nut van led koplampen?

  • Aanzienlijk langere levensduur.
  • Eendere lichtopbrengst bij minder stroomverbruik.
  • Minder verblindingseffect.

Bron: auto-onderdelenexpert.nl 


Regelgeving licht sterkte:

Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt. Belangrijk is echter, dat dimlicht voldoende, verblindingsvrije verlichting en grootlicht een goede verlichting genereert. De kracht van de lichtstraal is bijzaak omdat bijvoorbeeld xenon lampen aanzienlijk hogere waarden bereiken.


Regelgeving verlichting op een auto:

Richting voorwaarts:

 
  • Met uitzondering van de mistlampen en richtingaanwijzers moeten alle lampen wit licht uitstralen
  • Verplicht zijn minstens: dimlicht, grootlicht, parkeerlicht, reflector en achteruitrijlicht
  • Optioneel zijn: markeringslichten, dag rij licht en mistkoplamp


Richting zij waarts:

 
  • Alle lichten moeten geel of oranje licht stralen
  • Verplicht zijn minstens: richtingaanwijzer en waarschuwingsknipperlicht
  • Optioneel zijn: zijmarkeringslichten en reflectoren


Richting achterwaarts:

 
  • Afhankelijk van soort zijn hier verschillende lichten van toepassing
  • Verplicht achteruitrijlicht moet wit licht afgeven
  • Verplichte richtingaanwijzer moet geel/oranje licht afgeven
  •  Verplichte achterlichten, remlichten en parkeerlichtenmoeten rood licht afgeven


​​​​Optioneel zijn: mistachterlicht 





 

EU E-markering en e-markering, Hoe zit dit precies? 

Alle voertuigen met elektrische onderdelen binnen de EU moeten vanaf oktober 2002 te voldoen volgens de ECE-richtlijnen en voorzien te zijn van een E-markering.
Als u een voertuig invoert of als u binnen de Eu landen rijdt met uw voertuig dienen de verlichtingen te zijn voorzien van test certificaten, een nummer en een aanduiding waar de fabrikant is gevestigd. Hiermee wordt aangetoond dat de auto voldoet aan de gestelde eisten in de ECE-richtlijnen. (Economische Commissie van Europa). E-gemarkeerde producten kunnen door de richtlijnen in alle lidstaten zondermeer door de markt geaccepteerd worden waardoor er een vrijere handel ontstaat zonder importbeperkingen. Voorbeelden van producten voorzien van E-markering auto en aanhangwagen lampen, glas, banden, driehoekige waarschuwingsborden, waarschuwingssignaleringen, lichtbalken, zwaailampen, flitslampen, ledlampen, sirenes, voertuigmarkering en voertuig contourmarkering en striping.
Fabrikanten vermelden doormiddel van het E-markeringsnummer het land van productie (of assemblage)


Hieronder de E nummers waar het geproduceerd is of waar het in elkaar is gezet:

E1-Duitsland; E2-Frankrijk; E3-Italië; E4-Nederland; E5-Zweden; E6-België; E7-Hongarije; E8 en Tsjechië; E9 - Spanje; E10-Joegoslavië; E11-Britse; E12-Oostenrijk; E13-Luxemburg; E14-Zwitserland; E16-Noorwegen; E17-Finland; E18-Denemarken; E19-Roemenië; E20-Polen; E21-Portugal; E22-Russisch; E23-Griekenland; E25-Kroatië; E26-Slovenië; E27-Slowakije; E28-Wit-Rusland; E29-Estland; E31-Bosnië-Herzegovina; E37-Turkije;
ECE-R112 , ECE-R10 , ECE-R87 ECE-R65, wat wil dat nu zeggen ?
We zien vaak een klassieke fout terugkomen. Consumenten gaan een E-nummer aanzien als keurmerk. Een rondje met daarin een getal wil niets zeggen. Zeker niet als het over een keuring zou gaan. Het getal staat voor een landcode. LET OP! dit E-nummer is alleen een kenmerk waar de lamp gekeurd is en in welk land. Zo staat E4 er bijvoorbeeld voor dat een lamp in Nederland gekeurd is, E9 betekend dat de lamp bijvoorbeeld in Spanje gekeurd is en E1 staat voor Duitsland etc. etc. Het zijn dus absoluut geen ECE-keurmerken.

Met een ECE-R10 keuring is men zeker verzekerd van een storingsvrije werking van de LED lamp. De LED lamp is dan namelijk ook op twee manieren beschermd. Een; de LED lamp stoort zelf niet op andere aanwezige apparatuur en twee, de LED lamp is zelf bestand tegen inkomende storing.

ECE-R112 typegoedkeuring
De type goedkeuring R112 is bedoeld voor grootlicht en verstralers. Met een ECE-R112 keurmerk in de lamp is deze geschikt om op de openbare weg in te zetten als; grootlicht & verstraler. Bij een ECE-R112 goedgekeurde lamp komt een referentie getal, deze moet op de lamp aanwezig zijn. Er zijn twee belangrijke punten om rekening mee te houden:
•    Symmetrie; bij de plaatsing van een ECE-R112 gekeurde lamp moet er symmetrie aanwezig zijn. 2 Koplampen en een Led-bar zou dus niet voldoende zijn om de Led-bar aan te sluiten op het grootlicht en gelijktijdig te laten branden. Bij de montage, om uiteindelijk ook aan de ECE-R112 regulering te voldoen moet u hier wel rekening mee houden..
•    Referentie getal; op de lamp is een referentie getal aanwezig. Als men deze referentie getallen van de koplampen bij elkaar op telt, moet de uitkomst van deze getallen gezamenlijk onder de 100 zitten, om te voldoen aan de ECE-R112 regulering. Vergeet u niet de al aanwezige verlichting mee te rekenen!