-
Voertuigverlichting en Aanhanger Verlichting
- 12 volt gloeilamp, aanhangerverlichting
- Led achterverlichting - Led voertuiglampen
- Aanhanger gloeilampen - gloei voertuiglampen
- verlichtingsbalken en complete verlichtingsets
- Led en gloeilamp Breedtelampen voor voertuigen
- Zijmarkeringslampen en Contourlampen voor aanhanger en caravan - voertuigen
- Mistverlichting op een aanhanger of caravan - voertuig
- Achteruitrijverlichting voor een aanhanger - voertuigen
- Kentekenverlichting voor aanhangers en trailers en voertuigen
- Koplamp - schijnwerper - werklamp voor voertuigen
- Beschermrekken voor achterlichten op voertuigen
-
Stekkers en stekkerdozen voor aanhangers
- Stekkerdozen - Contrastekker
- Stekkers voor de aanhanger
- Verloopstekkers voor de aanhanger of caravan
- Stekkers met kabel voor de aanhanger
- Stekkerhouder en stekkerdoos montageplaten
- Stekker accessoires
- Lasdozen - verzameldoos voor de aanhanger
- Aanhangerkabel - stroomkabel - electrakabel
- Chassisklem voor stroomkabel
-
Aanhanger ijzerwaren en bevestigingen - Aanhangwagen toebehoren
- Handgrepen - Handvatten op een aanhanger
- Borgrubbers en Borgkettingen voor de aanhangerklep
- wielbouten voor de aanhanger
- Baksloten - Bandenbakslot - Bouwsleutels
- Staal en breekkabel op een aanhanger
- Aanhanger haken en ogen - Aanhanger ladingvastzetonderdelen
- U-bout, U beugel
- Stroppenplaat voor U beugels en bouten
- Aanhanger onderdelen - aanhangwagen onderdelen - aanhangeronderlden
- Disselkoppelingen en hulpkoppelingen
Disselkoppelingen en hulpkoppelingen
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offerte pagina om jouw offerte aan te vragen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bezig met laden...
Wat is een disselkoppeling?
Een disselkoppeling, ook wel kogelkoppeling genoemd, is een belangrijk onderdeel van een aanhanger. Het is de verbinding tussen de aanhanger en de trekhaak van de auto. De koppeling zorgt ervoor dat de aanhanger veilig achter de auto kan worden gesleept.
Er zijn verschillende soorten disselkoppelingen, elk met hun eigen voor- en nadelen:
1. Ongeremde disselkoppeling:
- De meest eenvoudige en goedkope koppeling.
- Geschikt voor aanhangwagens tot 750 kg.
- Heeft geen remfunctie.
2. Geremde disselkoppeling:
- Geschikt voor aanhangwagens zwaarder dan 750 kg.
- Heeft een remfunctie die de aanhanger helpt te remmen.
- Is duurder dan een onbegrensde koppeling.
3. Automatische disselkoppeling:
- Eenvoudig te bedienen, koppelen en ontkoppelen gaat automatisch.
- Vaak duurder dan een handmatige koppeling.
4. Anti-slingersysteem:
- Vermindert het slingeren van de aanhanger tijdens het rijden.
- Is een optionele extra op sommige disselkoppelingen.
Naast het type koppeling is het ook belangrijk om te letten op de volgende factoren:
- De maximale treklast: Dit is het maximale gewicht dat de koppeling kan trekken.
- De diameter van de kogel: De kogel van de koppeling moet passen in de trekhaak van de auto.
- De keuringsdatum: De koppeling moet periodiek gekeurd worden.
Tips voor het gebruik van een disselkoppeling:
- Controleer de koppeling altijd voor gebruik op slijtage en schade.
- Zorg ervoor dat de koppeling goed vastzit aan de dissel van de aanhanger.
- Gebruik de juiste kogelmaat voor de trekhaak van de auto.
- Smeer de koppeling regelmatig met geschikt vet.
- Laat de koppeling periodiek keuren.
De werking van een disselkoppeling:
- De disselkoppeling aan de aanhanger heeft een kogelvormige kop.
- De trekhaak van het trekkende voertuig heeft een kogel die in de disselkoppeling past.
- De kogel van de trekhaak wordt vastgezet in de disselkoppeling met een borgclip of -pen.
- De disselkoppeling is draaibaar, waardoor de aanhanger soepel kan manoeuvreren.
Er zijn verschillende soorten disselkoppelingen:
- Geremde disselkoppelingen: Deze koppelingen hebben een remmechanisme dat de aanhanger helpt te remmen. Dit is belangrijk voor aanhangers met een hoog gewicht.
- Ongeremde disselkoppelingen: Deze koppelingen hebben geen remmechanisme. Ze zijn geschikt voor aanhangers met een laag gewicht.
- Vaste disselkoppelingen: Deze koppelingen zijn permanent bevestigd aan de aanhanger. Ze zijn niet demonteerbaar.
- Afneembare disselkoppelingen: Deze koppelingen kunnen worden gedemonteerd wanneer de aanhanger niet in gebruik is.
Belangrijk bij het gebruik van een disselkoppeling van een aanhanger of caravan:
- Zorg ervoor dat de disselkoppeling geschikt is voor het gewicht van de aanhanger.
- Controleer de borgclip of -pen regelmatig om te controleren of deze goed vastzit.
- Gebruik een disselslot om diefstal van de aanhanger te voorkomen.
Extra informatie over een disselkoppeling van de aanhanger of caravan:
De maximale treklast van een disselkoppeling is aangegeven in kilogram.
De kogeldruk is de verticale kracht die de aanhanger op de trekhaak uitoefent. Deze mag niet te hoog of te laag zijn.
In Nederland is het verplicht om een aanhanger te voorzien van een kentekenplaat en verlichting.
Hoe word een disselkoppeling ook wel genoemd?
Het word ook wel een kogelkoppeling genoemd. Het word een kogelkoppeling genoemd omdat de trekhaak aan het voertuig gezien word als de kogel waarmee je hem koppeld aan de aanhangwagen.
Waar dient een disselkoppeling voor?
Een disselkoppeling zorgt ervoor dat een aanhangwagen verbonden blijft en het makkelijk mee draait met het voertuig. Het dient ook voor veiligheid op de weg, het is belangrijk dat de de kopeling goed geborgd is en onderweg goed geborgd blijft.
Welke soorten disselkoppelingen zijn er allemaal?
Je hebt een geremde disselkoppeling en een ongeremde disselkoppeling. De geremde disselkoppeling is voor een geremde aanhanger en een ongeremde disselkoppeling is voor een ongeremde aanhanger. Het verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger is dat de ongeremde aan hanger geen eigen rem systeem heeft en mogen maximaal een bruto totaal gewicht hebben van 750Kg. De geremde aanhanger heeft wel een eigen remsysteem ook wel de oplooprem genoemd. Geremde aanhangers mogen een bruto totaal gewicht tot 3500Kg.
Wat kan ik met een disselkoppeling doen?
Met een disselkoppeling kan je de aanhangwagen aan het voertuig koppelen waardoor hij niet los laat onder het rijden. De koppeling zorgt ervoor dat hij op de kogel mee draait met de auto.
Wanneer gebruik ik een disselkoppeling?
Je gebruikt een disselkoppeling om je aanhangwagen, caravan, trailer etc. Aan je voertuig te koppelen en hem te vervoeren. Je moet er wel voor zorgen dat je disselkoppeling goed is geborgd zodat je veilig de weg op kan gaan.
Waar is de disselkoppeling in opgebouwd?
Een disselkoppeling is meestal opgebouwd uit staal.
Waarom een disselkoppeling gebruiken?
Als je een aanhanger, caravan, trailer etc. Hebt dan kan je niet om dit product heen. Je hebt dit product nodig om je aanhanger op een veilige manier te vervoeren. Op elke aanhanger moet er eentje gemonteerd zijn anders kan je de aanhanger niet vervoeren en die moet ook goedgekeurd zijn.
Wanneer moet ik de disselkoppeling vervangen of is het versleten?
Het is heel verschillend hoe snel een disselkoppeling versleten is en dus aan vervanging toe is. Hij gaat gemiddeld 150.000 km tot 250.000 km mee. Het gaat er ook om of je vaak file rijd, te hard rijd of veel stadskilometers maakt, daardoor gaat de koppeling minder lang mee en dus is hij eerder aan vervanging toe. De slijtage van het product is te vertragen door hem zo in te vetten zodat hij zo min mogelijk wrijving met de trekhaak heeft. Het is belangrijk om de koppeling minstens ieder half jaar in te vetten om alles zo goed mogelijk te beschermen tegen slijtage en de veiligheid te verhogen. Als u een geremde aanhanger hebt smeer dan ook de oplopende rem. Als de koppeling aan vervanging toe is is het bij geremde aanghanger van belang om de koppeling te vervangen met een identieke nieuwe koppeling. Bij ongeremde aanhanger is dat iets minder belangrijk omdat het verder geen invloed heeft op de werking van de rem.
Zijn er verschillende afmetingen van een disselkoppeling op de aanhanger of caravan?
Ja er zijn verschillende afmetingen van een disselkoppeling. De verschillende afmeting heeft te maken met het monteren aan de aanhanger. Die kan vaak wel verschillend zijn.
-
Disselkoppeling 50 mm koker
-
Disselkoppeling 50 mm rond
-
Disselkoppeling 60 mm koker
-
Disselkoppeling 60 mm rond
-
Disselkoppeling 70 mm koker
-
Disselkoppeling 70 mm rond
En er zijn ook verschillende soorten in hoeveel gewicht ze bruto mogen trekken.
-
Tot 750 Kg ongeremd
-
Tot 1300 Kg geremd
- Tot 3000 Kg geremd
Wat is een hulpkoppeling van een/voor een auto en waarom moet je hem gebruiken?
Is het gebruiken van een hulpkoppeling verplicht met het rijden van een aanhanger of caravan?
Als de aanhanger niet is voorzien van een losbreekreminrichting is een hulpkoppeling verplicht volgens de wet. Boven de 750 kilo moet een aanhangwagen geremd zijn en zit er eigenlijk altijd een losbreek inrichting op. De klem van de hulpkoppeling monteer je op de trekhaak.In artikel 5.18.34 staat bijvoorbeeld uitgelegd hoe de losbreekinrichtinfg gemonteerd moet zijn aan de auto in geval van een geremde aanhanger.
Als een aanhangwagen voorzien is van een losbreekreminrichting moet hij verbonden zijn met een vast deel van het voertuig. Of moet met een bestemde richting aan de haak verbonden zijn. Het hoeft alleen te werken na het losraken van de aanhangwagen koppeling.
In artikel 5.18.57(hulpkoppeling) staat uitgelegd hoe het met de ongeremde aanhangwagens gaat.
Hulpkoppelingen van aanhangwagens met een maximale massa van niet meer dan 1.500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden, dat deze slechts in werking treed na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat de aanhangwagen bij het losraken niet in aanraking komt met de grond.
Moet het bij alle auto’s gebruikt worden?
Je hoeft hulpkoppelingen alleen gebruiken bij auto’s die niks hebben om je rem kabel te bevestigen bijvoorbeeld bij auto’s met een afneembare trekhaak. Als dat zo is kan je de hulpkoppeling bevestigen aan de afneembare trekhaak.​​Wat is een kogeldrukmeter voor een aanhanger of caravan?
Een kogeldrukmeter is een meetinstrument waarmee de naar beneden gerichte kwacht van de caravan of aanhanger op een trekhaak wordt gemeten ook wel de kogeldruk. De kogeldruk zorgt voor een groot gedeelte voor het weggedrag van de combinatie auto en aanhanger of caravan. De trekhaak die op het voertuig zit gemonteerd bepaalt de maximaal toegestane kogeldruk.Wat is een ideale kogeldruk?
Bij de ideale kogeldruk gaat het om drie factoren de auto, trekhaak en caravan. Zij hebben alle 3 een andere kogeldruk. Doordat het drie verschillende waarden zijn moet je altijd uit gaan van de laagste. Het staat altijd wel aangegeven in het instructieboekje, de bijgeleverdepapieren en op de typeplaatjes. Meestal ligt de ideale kogeldruk voor bijna alle combinaties tussen de 50 en 75 kg.Wat moet doen als je een te lage kogeldruk hebt?
Door een te lage kogeldruk, heeft de caravan of aanhanger niet genoeg gewicht op de trekhaak van de auto. Dit kan gevaarlijke gevolgen hebben voor de stabiliteit onderweg zoals de caravan of aanhanger kan gaan slingeren door bijvoorbeeld een zijwind van inhalende auto’s/vrachtwagens dat is erg gevaarlijk.Hoe pas je een te lage kogeldruk aan?
Verplaats dan je bagage naar de voorkant van je caravan maar houd het nog wel in de caravan en doe het niet in de dissel. Ga het ook niet compenseren met door achterin meer bagage te plaatsen.; probeer zoveel mogelijk bagage rond de as te houden zodat het zwaartepunt zich boven de as bevindt.Wat moet je doen als je een te hoge kogeldruk hebt?
Bij een te hoge kogeldruk dan heeft de auto teveel gewicht op de achterkant waardoor hij alleen aan de achterkant door zakt. Daardoor komt je voorkant van de auto een stukje omhoog. Daardoor heb je minder grip met je voorkant van de auto. Door een te hoge kogeldruk kan je auto bij drempels schade oplopen omdat je achterkant dan met de onderkant over de drempels heen kan schuren.Hoe kan je een te hoge kogeldruk aanpassen?
Door bagage van voorin naar het midden te verplaatsen kan je de kogeldruk verlagen. Ga niet je kogeldruk in de caravan verlagen door de gasflessen te verplaatsen. Die moet je gewoon op hun daarvoor gemaakte plek laten staan.Wat is een koppeling afdekhoes?
Een koppeling afdekhoes, ook wel een disselhoes genoemd. Is universeel en past eigenlijk over elke dissel van je aanhanger, caravan of trailer. Hij beschermt de dissel tegen vuil, stof en verschillende weersinvloeden. De afdekhoes is makkelijk vast te maken door middel van een elastiekje die erbij zit. Hij is dus ook makkelijk los te maken. En het heeft invloed op de levensduur van je disselkoppeling.Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op een categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
Het ‘holle huis’ als zekeringsmethode
Aan de voorkant van de dissel bevindt zich de koppeling: een ‘hol huis’ dat over de knop van de trekhaak valt en door middel van een bepaalde zekeringsmethode daaraan vrij scharnierend gekoppeld wordt. Deze veiligheidsmethode kan voor bepaalde merken verschillend zijn. Boven een bepaald gewicht van de aanhanger dient de dissel ook voorzien te zijn van een oplooprem en een schokdemper.
Wij bij Trailer and Tools hebben een ruim assortiment aanhanger onderdelen. Door dagelijks gebruik kunnen aanhanger onderdelen defect raken aan diverse schadelijke factoren. Deze onderdelen kunt u bij ons op de webshop terug vinden. Zo zorgt u ervoor dat u uw aanhanger weer veilig kunt gebruiken. Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op de categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
-
Aanhanger verlichting
-
Stekkers en stekkerdozen
-
(Hulp)koppelingen en trekhaken
-
Neuswielen en steunpoten
-
Hang en sluitwerk
-
Aanhanger ijzerwaren en bevestiging
-
Reflectoren
-
Aanhangernetten, gaaskleden en dekzeilen
-
Spatborden
-
Lading vastzetten
-
Kabels, chassisklemmen en lasdozen
-
Sloten
-
Disselbakken
-
Paardentrailer onderdelen
-
Zwaailampen en verlichtingsbalken
-
Led werklampen
-
Beschermrekken voor achterlichten
-
Elastiek en bagagespinnen
-
Spanrubbers
-
Boot aanhanger onderdelen
-
Handlieren en accessoires
-
Oprijplaten
-
Overige onderdelen
-
Stofhoezen
-
Caravan onderdelen
Een E-rijbewijs nodig met het rijden van een oplooprem op een aanhanger of caravan?
Bij het hebben van een aanhanger met oplooprem heb je een E-rijbewijs nodig (dus een B- en E-rijbewijs). Deze schokdemper bevindt zich ongeveer in het midden van de dissel; de oplooprem zit aan de achterkant. De naam zegt het al: deze rem komt in werking als het trekkend voertuig moet afremmen en de aanhanger, boottrailer of caravan door zijn gewicht ‘oploopt naar de auto toe’. Zou dat oplopen ongeremd gebeuren, dan kan het trekkende voertuig daarvan zoveel hinder aan ondervinden dat deze onbestuurbaar wordt. Ook bij het losbreken van de koppeling treedt de oplooprem in werking, nu door de kracht van het veiligheidskabeltje, dat wordt aangetrokken en daarna breekt. Daarom is het ook zo belangrijk dat hij los van de trekhaak vast zit.
Een schokdemper bij een aanhangwagen waar dient deze voor?
De schokdemper tussen rem en koppeling is niet alleen een middel om bij het remmen te helpen maar ook bij het opvangen van stoten. Bij het normaal rijden kunnen kleine verschillen in de rijsnelheden van de auto en van de aanhanger, boottrailer of caravan optreden, zonder dat daarbij de oplooprem zijn werk gaat doen. In die gevallen is de schokdemper bedoeld om die kleine verschillen soepel op te vangen. Dus al met al is het hele mechanisme een belangrijk onderdeel van de aanhanger, en helemaal bij geremde aanhangers.
Aanmelden voor onze nieuwsbrief
Schrijf je in en blijf op de hoogte van de nieuwste acties en producten