-
Aanhanger Verlichting
- 12 volt gloeilamp, aanhangerverlichting
- Led achterverlichting
- Aanhanger gloeilampen
- verlichtingsbalken en complete verlichtingsets
- Led en gloeilamp Breedtelampen
- Zijmarkeringslampen en Contourlampen
- Mistverlichting
- Achteruitrijverlichting
- Kentekenverlichting
- Koplamp, schijnwerper, werklamp
- Beschermrekken voor achterlichten
- Aanhanger onderdelen, aanhangwagen onderdelen
- Disselkoppelingen en hulpkoppelingen
Disselkoppelingen en hulpkoppelingen
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offerte pagina om jouw offerte aan te vragen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bezig met laden...
Zoekt u Kogelkoppelingen, disselkoppelingen, aanhangerkoppelingen voor de aanhangwagen of caravan?
Het verbindingsstuk tussen de aanhanger, boottrailer of caravan en de trekhaak van het trekkend voertuig wordt de dissel genoemd. De koppeling die je monteert op de trekhaak noemt men disselkoppeling. Deze is in vele soorten en maten te krijgen afhankelijk van het gewicht van de aanhanger, caravan of boottrailer maar ook welk gewicht het maximaal mag hebben (dus bruto gewicht, dat is het eigen gewicht plus het te vervoeren gewicht tezamen).
De disselkoppeling komt in verschillende uitvoeringen je hebt namelijk de geremde koppelingen en ongeremde koppelingen. Bij geremde aanhangwagens maakt de koppeling deel uit van de oplooprem en dus ook van de werking van de remmen. Wij adviseren daarom ook altijd dat u deze disselkoppeling vervangt met een identieke koppeling.
Bij het aanschaffen van een disselkoppeling rekening houden aan bepaalde eisen en voorwaarden. De maximale draagvermogen, maat van de buis of koker, boutgaten en afstanden en eventueel het merk en type als u ervoor kiest om een gekeurd disselslot te monteren aan uw aanhangwagen. Om de slijtage van uw disselkoppeling te verminderen moet u deze insmeren met vet.
Tegenwoordig is het ook verplicht dat uw aanhangwagen voorzien is van een hulpkoppeling. Deze monteert u door middel van een beugel aan uw trekhaak in combinatie met een losbreekkabel. Een losbreekkabel dient ervoor om uw aanhangwagen of boottrailer snel tot stilstand te brengen wanneer deze onverhoopt losschiet van de trekhaak tijdens het rijden. Dit is een geplastificeerde breekkabel met haak en een ring. Mocht de aanhanger door bijvoorbeeld een ongeluk van de trekhaakkogel aflopen dan trekt de rembreekkabel de oplooprem direct aan en breekt vervolgens af. Het is verplicht de breekkabel aan een oog aan de trekhaak te bevestigen. De kabel mag dus niet om de trekhaak heen gelegd en aan zichzelf vastgeklemd worden
Wat is een disselkoppeling?
Een disselkoppeling ook wel een kogelkoppeling genoemd. Is een koppeling die aan een aanhangwagen, trailer of caravan zit bevestigd door middel van een las of een schroefverbinding. De koppeling zorgt er voor dat de aanhangwagen zit gekoppeld met het voertuig. Het is een vaste en draaibare verbinding met het voertuig. De grote van de koppeling moet overeen komen met de grote van de trekhaak voor een veiligere verbinding.
Hoe word een disselkoppeling ook wel genoemd?
Het word ook wel een kogelkoppeling genoemd. Het word een kogelkoppeling genoemd omdat de trekhaak aan het voertuig gezien word als de kogel waarmee je hem koppeld aan de aanhangwagen.
Waar dient een disselkoppeling voor?
Een disselkoppeling zorgt ervoor dat een aanhangwagen verbonden blijft en het makkelijk mee draait met het voertuig. Het dient ook voor veiligheid op de weg, het is belangrijk dat de de kopeling goed geborgd is en onderweg goed geborgd blijft.
Welke soorten disselkoppelingen zijn er allemaal?
Je hebt een geremde disselkoppeling en een ongeremde disselkoppeling. De geremde disselkoppeling is voor een geremde aanhanger en een ongeremde disselkoppeling is voor een ongeremde aanhanger. Het verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger is dat de ongeremde aan hanger geen eigen rem systeem heeft en mogen maximaal een bruto totaal gewicht hebben van 750Kg. De geremde aanhanger heeft wel een eigen remsysteem ook wel de oplooprem genoemd. Geremde aanhangers mogen een bruto totaal gewicht tot 3500Kg.
Wat kan ik met een disselkoppeling doen?
Met een disselkoppeling kan je de aanhangwagen aan het voertuig koppelen waardoor hij niet los laat onder het rijden. De koppeling zorgt ervoor dat hij op de kogel mee draait met de auto.
Wanneer gebruik ik een disselkoppeling?
Je gebruikt een disselkoppeling om je aanhangwagen, caravan, trailer etc. Aan je voertuig te koppelen en hem te vervoeren. Je moet er wel voor zorgen dat je disselkoppeling goed is geborgd zodat je veilig de weg op kan gaan.
Waar is de disselkoppeling in opgebouwd?
Een disselkoppeling is meestal opgebouwd uit staal.
Waarom een disselkoppeling gebruiken?
Als je een aanhanger, caravan, trailer etc. Hebt dan kan je niet om dit product heen. Je hebt dit product nodig om je aanhanger op een veilige manier te vervoeren. Op elke aanhanger moet er eentje gemonteerd zijn anders kan je de aanhanger niet vervoeren en die moet ook goedgekeurd zijn.
Wanneer moet ik de disselkoppeling vervangen of is het versleten?
Het is heel verschillend hoe snel een disselkoppeling versleten is en dus aan vervanging toe is. Hij gaat gemiddeld 150.000 km tot 250.000 km mee. Het gaat er ook om of je vaak file rijd, te hard rijd of veel stadskilometers maakt, daardoor gaat de koppeling minder lang mee en dus is hij eerder aan vervanging toe. De slijtage van het product is te vertragen door hem zo in te vetten zodat hij zo min mogelijk wrijving met de trekhaak heeft. Het is belangrijk om de koppeling minstens ieder half jaar in te vetten om alles zo goed mogelijk te beschermen tegen slijtage en de veiligheid te verhogen. Als u een geremde aanhanger hebt smeer dan ook de oplopende rem. Als de koppeling aan vervanging toe is is het bij geremde aanghanger van belang om de koppeling te vervangen met een identieke nieuwe koppeling. Bij ongeremde aanhanger is dat iets minder belangrijk omdat het verder geen invloed heeft op de werking van de rem.
Zijn er verschillende afmetingen van een disselkoppeling?
Ja er zijn verschillende afmetingen van een disselkoppeling. De verschillende afmeting heeft te maken met het monteren aan de aanhanger. Die kan vaak wel verschillend zijn.
-
Disselkoppeling 50 mm koker
-
Disselkoppeling 50 mm rond
-
Disselkoppeling 60 mm koker
-
Disselkoppeling 60 mm rond
-
Disselkoppeling 70 mm koker
-
Disselkoppeling 70 mm rond
En er zijn ook verschillende soorten in hoeveel gewicht ze bruto mogen trekken.
-
Tot 750 Kg ongeremd
-
Tot 1300 Kg geremd
- Tot 3000 Kg geremd
Wat is een hulpkoppeling van een/voor een auto en waarom moet je hem gebruiken?
Een hulpkoppeling met een staalkabel zit bevestigt aan de onderkant van de aanhanger. Deze zit meestal met twee bouten bevestigt. Een hulpkoppeling zonder staalkabel is voor de auto die bijvoorbeeld een afneembare trekhaak heeft. Want die worden meestal zonder hulpkoppeling gemaakt. De staalkabel moet onder het rijden bevestigt zijn aan de hulpkoppeling van de auto. Het zorgt ervoor dat als de aanhanger loskoppeld onder het rijden hij niet de grond raakt en dan in de grond blijft haken en de aanhanger over de kop vliegt. Het zorgt dus voor een groot deel voor veiligheid.Is het gebruiken van een hulpkoppeling verplicht?
Als de aanhanger niet is voorzien van een losbreekreminrichting is een hulpkoppeling verplicht volgens de wet. Boven de 750 kilo moet een aanhangwagen geremd zijn en zit er eigenlijk altijd een losbreek inrichting op. De klem van de hulpkoppeling monteer je op de trekhaak.In artikel 5.18.34 staat bijvoorbeeld uitgelegd hoe de losbreekinrichtinfg gemonteerd moet zijn aan de auto in geval van een geremde aanhanger.
Als een aanhangwagen voorzien is van een losbreekreminrichting moet hij verbonden zijn met een vast deel van het voertuig. Of moet met een bestemde richting aan de haak verbonden zijn. Het hoeft alleen te werken na het losraken van de aanhangwagen koppeling.
In artikel 5.18.57(hulpkoppeling) staat uitgelegd hoe het met de ongeremde aanhangwagens gaat.
Hulpkoppelingen van aanhangwagens met een maximale massa van niet meer dan 1.500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden, dat deze slechts in werking treed na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat de aanhangwagen bij het losraken niet in aanraking komt met de grond.
Moet het bij alle auto’s gebruikt worden?
Je hoeft hulpkoppelingen alleen gebruiken bij auto’s die niks hebben om je rem kabel te bevestigen bijvoorbeeld bij auto’s met een afneembare trekhaak. Als dat zo is kan je de hulpkoppeling bevestigen aan de afneembare trekhaak.​​
Wat is een kogeldrukmeter?
Een kogeldrukmeter is een meetinstrument waarmee de naar beneden gerichte kwacht van de caravan of aanhanger op een trekhaak wordt gemeten ook wel de kogeldruk. De kogeldruk zorgt voor een groot gedeelte voor het weggedrag van de combinatie auto en aanhanger of caravan. De trekhaak die op het voertuig zit gemonteerd bepaalt de maximaal toegestane kogeldruk.Wat is een ideale kogeldruk?
Bij de ideale kogeldruk gaat het om drie factoren de auto, trekhaak en caravan. Zij hebben alle 3 een andere kogeldruk. Doordat het drie verschillende waarden zijn moet je altijd uit gaan van de laagste. Het staat altijd wel aangegeven in het instructieboekje, de bijgeleverdepapieren en op de typeplaatjes. Meestal ligt de ideale kogeldruk voor bijna alle combinaties tussen de 50 en 75 kg.Wat moet doen als je een te lage kogeldruk hebt?
Door een te lage kogeldruk, heeft de caravan of aanhanger niet genoeg gewicht op de trekhaak van de auto. Dit kan gevaarlijke gevolgen hebben voor de stabiliteit onderweg zoals de caravan of aanhanger kan gaan slingeren door bijvoorbeeld een zijwind van inhalende auto’s/vrachtwagens dat is erg gevaarlijk.Hoe pas je een te lage kogeldruk aan?
Verplaats dan je bagage naar de voorkant van je caravan maar houd het nog wel in de caravan en doe het niet in de dissel. Ga het ook niet compenseren met door achterin meer bagage te plaatsen.; probeer zoveel mogelijk bagage rond de as te houden zodat het zwaartepunt zich boven de as bevindt.Wat moet je doen als je een te hoge kogeldruk hebt?
Bij een te hoge kogeldruk dan heeft de auto teveel gewicht op de achterkant waardoor hij alleen aan de achterkant door zakt. Daardoor komt je voorkant van de auto een stukje omhoog. Daardoor heb je minder grip met je voorkant van de auto. Door een te hoge kogeldruk kan je auto bij drempels schade oplopen omdat je achterkant dan met de onderkant over de drempels heen kan schuren.Hoe kan je een te hoge kogeldruk aanpassen?
Door bagage van voorin naar het midden te verplaatsen kan je de kogeldruk verlagen. Ga niet je kogeldruk in de caravan verlagen door de gasflessen te verplaatsen. Die moet je gewoon op hun daarvoor gemaakte plek laten staan.Wat is een koppeling afdekhoes?
Een koppeling afdekhoes, ook wel een disselhoes genoemd. Is universeel en past eigenlijk over elke dissel van je aanhanger, caravan of trailer. Hij beschermt de dissel tegen vuil, stof en verschillende weersinvloeden. De afdekhoes is makkelijk vast te maken door middel van een elastiekje die erbij zit. Hij is dus ook makkelijk los te maken. En het heeft invloed op de levensduur van je disselkoppeling.Wat is een koppeling steun?
Een koppeling steun word gebruikt om daar je koppeling op te laten steunen. Daardoor voorkom je beschadiging aan de disselkoppeling.Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op een categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
Het ‘holle huis’ als zekeringsmethode
Aan de voorkant van de dissel bevindt zich de koppeling: een ‘hol huis’ dat over de knop van de trekhaak valt en door middel van een bepaalde zekeringsmethode daaraan vrij scharnierend gekoppeld wordt. Deze veiligheidsmethode kan voor bepaalde merken verschillend zijn. Boven een bepaald gewicht van de aanhanger dient de dissel ook voorzien te zijn van een oplooprem en een schokdemper.Wij bij Trailer and Tools hebben een ruim assortiment aanhanger onderdelen. Door dagelijks gebruik kunnen aanhanger onderdelen defect raken aan diverse schadelijke factoren. Deze onderdelen kunt u bij ons op de webshop terug vinden. Zo zorgt u ervoor dat u uw aanhanger weer veilig kunt gebruiken. Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op de categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
- Aanhanger verlichting
- Stekkers en stekkerdozen
- (Hulp)koppelingen en trekhaken
- Neuswielen en steunpoten
- Hang en sluitwerk
- Aanhanger ijzerwaren en bevestiging
- Reflectoren
- Aanhangernetten, gaaskleden en dekzeilen
- Spatborden
- Lading vastzetten
- Kabels, chassisklemmen en lasdozen
- Sloten
- Disselbakken
- Paardentrailer onderdelen
- Zwaailampen en verlichtingsbalken
- Led werklampen
- Beschermrekken voor achterlichten
- Elastiek en bagagespinnen
- Spanrubbers
- Boot aanhanger onderdelen
- Handlieren en accessoires
- Oprijplaten
- Overige onderdelen
- Stofhoezen
- Caravan onderdelen
Een E-rijbewijs nodig met het rijden van een oplooprem op een aanhanger of caravan?
Bij het hebben van een aanhanger met oplooprem heb je een E-rijbewijs nodig (dus een B- en E-rijbewijs). Deze schokdemper bevindt zich ongeveer in het midden van de dissel; de oplooprem zit aan de achterkant. De naam zegt het al: deze rem komt in werking als het trekkend voertuig moet afremmen en de aanhanger, boottrailer of caravan door zijn gewicht ‘oploopt naar de auto toe’. Zou dat oplopen ongeremd gebeuren, dan kan het trekkende voertuig daarvan zoveel hinder aan ondervinden dat deze onbestuurbaar wordt. Ook bij het losbreken van de koppeling treedt de oplooprem in werking, nu door de kracht van het veiligheidskabeltje, dat wordt aangetrokken en daarna breekt. Daarom is het ook zo belangrijk dat hij los van de trekhaak vast zit.
Een schokdemper bij een aanhangwagen waar dient deze voor?
De schokdemper tussen rem en koppeling is niet alleen een middel om bij het remmen te helpen maar ook bij het opvangen van stoten. Bij het normaal rijden kunnen kleine verschillen in de rijsnelheden van de auto en van de aanhanger, boottrailer of caravan optreden, zonder dat daarbij de oplooprem zijn werk gaat doen. In die gevallen is de schokdemper bedoeld om die kleine verschillen soepel op te vangen. Dus al met al is het hele mechanisme een belangrijk onderdeel van de aanhanger, en helemaal bij geremde aanhangers.
Aanmelden voor onze nieuwsbrief
Schrijf je in en blijf op de hoogte van de nieuwste acties en producten