









- Bmw timngset N62 en N73
- Krukas moersleutel Kettingspanner e
- Hoekindicator 27 mm dop Nokkenas uitlijner en borgpen
- Vliegwiel borggereedschap Inlaatnokkenas borggereedschap
- Uitlaat nokkenas vergrendelingsmechanisme
- bmw v8 en v12 voor de modellen 645i - 650i
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
bmw v8 en v12 - n62 en n73 in en uitlaat nokkenas afstel gereedschap - voor model 645i - 650i - kettingspanner - krukas moersleutel - hoekindicator (AUTM-01659).
Het controleren en afstellen van de motor en motortiming. Gebruik voor het instellen van de in- en uitlaatnokkenas, op het BDP bij het aanpassen / instellen van de juiste positie van de nokkenas. De set bevat alle belangrijke onderdelen om de nokkenas te verwijderen, de timing van de nokkenas te controleren en de distributieketting af te stellen/vergrendelen.
De inhoud van de set bevat:
- Krukas moersleutel
- Kettingspanner
- Hoekindicator
- 27 mm dop
- Nokkenas uitlijner en borgpen
- Vliegwiel borggereedschap
- Inlaatnokkenas borggereedschap
- Uitlaat nokkenas vergrendelingsmechanisme
Blokkeerset geschikt voor BMW modellen:
- E53 X5 4.4l Motorcode N62 B44A Bouwjaar20 03-2007
- E53 X5 4.8l Motorcode N62 B48A Bouwjaar 20 04-2007
- E60 / 61 540i 4.0L Motorcode N62 B40A Bouwjaar 20 05-2010
- E60 / 61 545i 4.4l Motorcode N62 B44A Bouwjaar 20 03-2006
- E60 / 61 550i 4.8l Motorcode N62 B48B Bouwjaar 20 05-2010
- E63 / E64 650i 4.4l Motorcode N62 B44A Bouwjaar 20 03-2006
- E63 / E64 650i 4.8l Motorcode N62 B48B Bouwjaar 20 05-2010
- E65 / E66 735i 3.6L V Motorcode N62 B36A Bouwjaar 20 02-2005
- E65 / E66 740i 4.0L Motorcode N62 B40A Bouwjaar 20 05-2008
- E65 / E66 745i 4.4l Motorcode N62 B44A Bouwjaar 20 02-2005
- E65 / E66 750i 4.8l Motorcode N62 B48B Bouwjaar 20 05-2008
- E65 / E66 760i Motorcode N73 B60A Bouwjaar 20 02-2008
- E70 X5 4.8l Motorcode N62 B48B Bouwjaar 20 06-2010
Motorcodes :
- N62 - B40A / B44A / B48B
- N62 - B44A / B48B
- N62 - B36A / B40A / B44A / B48B
- N73 - B60A
- N62 - B44A / B48A
OEM-codes:
- 119190
- 119461
- 119462
- 113460
- 119451
- 119452
- 119453
- 119454
- 119455
De motoren BMW N62 (V8) en N73 (V12) behoren tot de laatste generatie atmosferische (niet-turbo) V-motoren van BMW. Ze vertegenwoordigen een hoogtepunt van technologische verfijning in hun tijd en staan bekend om hun indrukwekkende vermogen en extreem soepele loop.
De modellen 645i en 650i uit de E63/E64 generatie gebruikten de N62 V8-motor. De N73 was gereserveerd voor het absolute topmodel, de 7-serie (760i).
1. N62 V8 Motor (645i / 650i)
Configuratie: V8-motor, atmosferisch.
Toepassing in 6-serie: De 645i gebruikte de 4.4L-versie; de 650i gebruikte de latere 4.8L-versie.
Kerntechnologie: De N62 was een technologisch meesterwerk. De twee meest cruciale kenmerken waren:
Valvetronic: BMW's systeem voor variabele kleplichthoogte. Dit elimineerde de conventionele gasklep (bij deellast), wat de motor efficiënter maakte en de respons aanzienlijk verbeterde.
Dubbele VANOS: Variabele kleptiming op zowel de inlaat- als de uitlaatnokkenassen, wat zorgt voor een optimaal koppel over het hele toerenbereik.
2. N73 V12 Motor (Flagship)
- Configuratie: V12-motor, atmosferisch.
- Toepassing: Exclusief gebruikt in de 7-serie (760i/Li).
- Kerntechnologie: De N73 was de eerste V12-motor ter wereld met Valvetronic en Dubbele VANOS. Door zijn twaalf cilinders is deze motor extreem gebalanceerd en biedt hij een ongeëvenaarde soepelheid en kracht.
Onderhoud en Aandachtspunten van de n62 en de n73 bmw motoren:
Door hun complexe technologie zijn deze motoren berucht om enkele dure en tijdrovende reparaties, met name op hogere kilometerstanden:
- Klepseals (Valve Stem Seals): Dit is het meest voorkomende en kostbare probleem. De afdichtingen van de klepstelen harden uit, wat leidt tot extreem hoog olieverbruik en een dikke, blauwe rookwolk bij de koude start of na stationair draaien. De reparatie is zeer arbeidsintensief.
- Koelsysteem: Plastic componenten in het koelsysteem, met name de 'verstopt' zittende waterpijp in de V van de N62, zijn gevoelig voor uitdroging en scheuren, wat kan leiden tot plotseling koelvloeistofverlies.
- Valvetronic-componenten: Storingen aan de Valvetronic servomotor of de excentrische as-sensoren kunnen de motor in noodloop zetten.
Kortom, de N62 en N73 zijn technologische hoogstandjes met fenomenale prestaties en rijbeleving, maar vereisen wel een budget voor specialistisch en preventief onderhoud.
Bmw v8 en v12 N62 EN N73 MOTOREN
BMW V8 en V12 N62 en N73 Motoren:
Wat zijn de N62 en N73 motoren?
De N62 en N73 zijn hoogwaardige benzinemotoren die door BMW zijn ontwikkeld. Ze staan bekend om hun indrukwekkende prestaties, soepele werking en geavanceerde technologie.
-
N62:
- Deze motor is een V8-configuratie en is te vinden in verschillende BMW-modellen, waaronder de 5-serie, 7-serie en X5. Hij is beschikbaar in verschillende vermogensversies en biedt een uitstekende balans tussen vermogen en efficiëntie.
-
N73:
- De N73 is een V12-motor, de ultieme uitdrukking van luxe en prestaties in de BMW-wereld. Deze motor is exclusief voor de topmodellen van BMW, zoals de 7-serie en 6-serie. Hij biedt een ongeëvenaard koppel en een zijdezachte vermogensafgifte.
Kenmerken en Technologieën:
Beide motoren zijn uitgerust met een aantal geavanceerde technologieën, waaronder:
- Dubbele VANOS: Dit systeem regelt de in- en uitlaatnokkenassen voor optimale prestaties over het gehele toerentalbereik.
- Valvetronic: Deze technologie varieert de kleplift continu, waardoor de motor efficiënter kan werken en de emissies worden verminderd.
- Individuele spoelbobines: Elke cilinder heeft een eigen ontstekingsspoel, wat zorgt voor een nauwkeurige en efficiënte verbranding.
- Aluminium motorblok: Dit vermindert het gewicht en verbetert de prestaties.
Toepassingen van deze Bmw motoren:
De N62 en N73 motoren zijn in de volgende BMW-modellen te vinden:- N62: 540i, 545i, 550i, 645i, 650i, 735i, 740i, 745i, 750i, X5
- N73: 760i, 660i
Problemen en Onderhoud:
Hoewel de N62 en N73 motoren betrouwbaar zijn, kunnen ze net als elke andere motor last hebben van bepaalde problemen. Veel voorkomende problemen zijn onder andere:
- Lekkage van de kleppendekselpakking: Dit kan leiden tot olieverlies en een verhoogd olieverbruik.
- Problemen met de VANOS-systeem: Dit kan resulteren in een onregelmatige motorloop en een verlies aan vermogen.
- Slijtage van de distributieketting: Een versleten distributieketting kan ernstige motorschade veroorzaken.
Regelmatig onderhoud is essentieel om de levensduur van deze motoren te verlengen. Dit omvat:
- Olie- en filterwissels: Volg het onderhoudsschema van BMW.
- Controle op lekkages: Controleer regelmatig op olielekkages.
- Inspectie van de distributieketting: Laat de distributieketting regelmatig inspecteren.
Conclusie over de Bmw N62 en N73 motoren:
De N62 en N73 motoren zijn indrukwekkende krachtbronnen die een unieke combinatie van prestaties, luxe en technologie bieden. Met de juiste zorg en onderhoud kunnen deze motoren jarenlang betrouwbare dienst doen.Hieronder enkele doorlinks naar groepen die u ook interresant zou kunnen vinden bij het sleutelen aan de auto motor:
MomentsleutelsRevisiegereedschap voor het motorblok
Bougie en bobine gereedschap
Auto electra gereedschap
Koelsysteem autogereedschap
Olie gerelateerd gereedschap
Koppeling gereedschap voor automotoren
Compressie en drukmeters motoren
Distributiegereedschap - Timinggereedschap voertuigen
Speciale distributie doppen, sleutels en tangen
Helicoilsets en draadreparatiesets
Diesel verstuiver slagtrekkers en injector trekkers
Diesel verstuiver reinigers en cleaners
Onderstelgereedschap - lagertrekkers - Persgereedschap
Autoplaatwerk gereedschappen
Auto remsysteem gereedschappen
Bron: Youtube
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen