silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
48% KORTING
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager

Silentlager bussen montage en demontageset voor BMW, lagertrekset

Montage en Demontage set silentlagers BMW, lagertrek set, lagerdemontageset (AUTM-01594).


Artikelnummer:AUTM-01594 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:7423653994961

Varianten van dit product
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Timingset, distributieset, afstelset, blokkeerset N40, N45, N45T
57,50 *
95,00
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Timingset - Afstelset - Blokkeerset N42, N46, N46T, B18, A B20, A, B
47,50 *
120,00
Timingset VW / Opel / BMW / Audi - Verstelbare nokkenas blokkeerset - ASTA
Timingset VW / Opel / BMW / Audi - Verstelbare nokkenas blokkeerset - ASTA
45,00 *
55,00
timingset BMW, tijdafstel set, tijdafstel set, timing set, blokkeer set, afstel set, af stel set
Timingset - BMW N42 / N46 / N46T - Distributieset - Blokkeerset - Afstelset
52,50 *
100,00
ashoes klemtang, oetiker slangklemtang, tang ashoesklemmen, ashoesklemmen tang
Ashoes klemtang, voor onder andere VW, Audi, Opel, BMW, Mercedes Benz, Honda, Nissan en Mazda.
17,50 *
mercedes radio (de)montage set, bmw radio (de)montage set
Mercedes of BMW, Radio (de)montage set
12,50 *
14,50
timingset bmw, bmw timingset, tijdafstel set, tijdafstel set, timing set, blokkeer set, afstel set, af stel set
Timingset - BMW, Rover en Opel - Diesel - M41 M51 M47 TU M57 TU 204D3 M47R
65,00 *
225,00
timingset bmw, bmw timingset, tijdafstel set, tijdafstel set, timing set, blokkeer set, afstel set, af stel set
Timingset BMW, M52TU, M54, M56, M50, M52, M54, M56, 3-serie E46/E36, 5-serie E39/E34/E60/E61, E38, Z3, Z4, E85
135,00 *
Timingset - Distributie set - BMW N42, N46, N46T - B18/20 1 3 5 Z4 X3 Serie
Timingset - Distributie set - BMW N42, N46, N46T - B18/20 1 3 5 Z4 X3 Serie
145,00 *
235,00
front wheel bearing removal kit, lagerplaat  55 mm-59 mm-63 mm -66,5 mm -70 mm -71,5 mm -73 mm -73,5 mm-75 mm -77,5 mm -81,5 mm
Wiellager montage en demontage set - VW, Audi, BMW, Ford, Seat, Skoda en Opel
115,00 *
135,00
timingset, afstelset, blokkeerset, timing set, distributieset, universeel, borgpen, pen, krukas, nokkenas, timingpen, afstelpla
Mini Cooper S BMW Timingset voor de W10, W11, N14
75,00 *
100,00
Wielslot demontage set, BMW, Wielmoersleutel, Wielmoer sleutel, Wiel moer sleutel, Wielbout, Wiel bouten, Wieldoppen, Wiel dopp
BMW montage en demontageset wielbouten, wielmoeren set met gat, 21 dlg, Wielmoer slot sleutel set
65,00 *
70,00
Timingset BMW - Blokkeergereedschap - 1.7D - 2.5D - Krukasblokkeering ASTA
Timingset BMW - Land Rover - opel - Blokkeergereedschap - 1.7D - 1.8D - 2.0D - 2.5D - Krukasblokkeering ASTA
95,00 *
140,00
Timingset BMW - Afstelset - Distributieset - N47 - N47S - N57 - 1.6 / 2.0 Diesel - SATRA
Timingset BMW - Afstelset - Distributieset - N47 - N47S - N57 - 1.6 / 2.0 Diesel - SATRA
42,50 *
52,50
BMW timingset VANOS - 2.5L - 3.0L - N51 - N52 - N52K - N53 - N54 - N55 - SATRA
BMW timingset VANOS - 2.5L - 3.0L - N51 - N52 - N52K - N53 - N54 - N55 - SATRA
135,00 *
225,00
Vliegwielvergrendelingsset - Vliegwielblokkeerset - BMW - MINI - SATRA
Vliegwielvergrendelingsset - Vliegwielblokkeerset - BMW - MINI - SATRA
55,00 *
65,00
Timingset - Distributieset - Blokkeerset - Afstelset - BMW N63 V8 - SATRA
Timingset - Distributieset - Blokkeerset - Afstelset - BMW N63 - S63 - N74 - V8 - SATRA
80,00 *
100,00
Timingset - BMW M47 M57 M47TU M57TU M57T2 - Opel - Landrover - Afstel gereedschap - SATRA
Timingset - BMW M47 - M57 - M47TU - M57TU - M57T2 - Opel - Landrover - Afstel gereedschap - SATRA
47,50 *
90,00
BMW Timingset - Afstelset - Blokkeerset N40/N45/N45T - SATRA
BMW Timingset - Afstelset - Blokkeerset N40 - N45 - N45T - SATRA
57,50 *
95,00
Timingset - BMW/Mini/Peugeot/Citroen - 1.8 en 2.0 - Distributie gereedschap, Afstel set - SATRA
Timingset - BMW - Mini - Peugeot - Citroen 1.8 en 2.0 N40 - N45 en N45T - Afstel set - SATRA
45,00 *
55,00
Remklauw dop - Dop - Mercedes, Audi en BMW - ASTA
Remklauw dop - Dop - Mercedes, Audi en BMW - ASTA
12,50 *
15,00
Timingset - BMW - 1.8 en 2.0 - M52TU/M54/M56 - Blokkeerset - SATRA
Timingset - BMW - 1.8 en 2.0 - M52TU - M54 - M56 - Blokkeerset - SATRA
60,00 *
65,00
VAG achteras (de)montage set - Bus draagarm demontage - persset SATRA
VAG achteras (de)montage set - Bus draagarm demontage - persset SATRA
37,50 *
47,50
Achteras (de)montage set - BMW X5 en 5 Series - Bus draagarm demontage - SATRA
Achteras (de)montage set - BMW X5 en 5 Series - Bus draagarm demontage - SATRA
100,00 *
120,00
BMW Silentlager (de)montageset - Kogelgewricht demontage - BMW 5 serie E39 en 7 serie E38 - ASTA
BMW Silentlager (de)montageset - Kogelgewricht demontage - BMW 5 serie E39 en 7 serie E38 - ASTA
47,50 *
57,50
BMW Timingset - N51/N52/N53/N54 - Afstelgereedschap - Distributie set
BMW Timingset - N51 - N52 - N53 - N54 - Afstelgereedschap - Distributie set
110,00 *
170,00
BMW Timingset - N43 - Afstelgereedschap - Distributie set - SATRA
BMW Timingset - N43 - Afstelgereedschap - Distributie set - SATRA
75,00 *
100,00
 Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - SATRA
Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4 - 1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - SATRA
55,00 *
85,00
Timingset BMW - M42/M44/M50/M52TU/M54/M56 - Blokkeerset - Afstel set - ASTA
Timingset BMW dubbel vanos - M42 - M44 - M50 - M52TU - M54 - M56 - Blokkeerset - Afstel set - ASTA
90,00 *
150,00
BMW en Mini krukas blokkeer en draai set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
BMW en Mini krukas blokkeer en draai set - 1.2, 1.5 en 2.0 benzine en een 3.0 diesel - Blokkeer set - ASTA
42,50 *
60,00
BMW MINI N47 en N57 krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
BMW MINI 1.6 - 2.0 - 2.5 - 3.0 N47 en N57 krukaspoelie blokkeerset - Afstelgereedschap - ASTA
120,00 *
150,00
BMW MINI krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
BMW MINI krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
40,00 *
50,00
BMW N55 brandstof injector (de)montage apparaat - Injectoren trekker - ASTA
BMW N55 brandstof injector (de)montage apparaat - Injectoren trekker - ASTA
82,50 *
125,00
Timingset - Distributie set -  Vanos - BMW M60 B30/B40, M62 B35/TUB35/B44/TUB44/TUB46 - SATRA
Timingset - Distributie set - Vanos - BMW M60 B30/B40, M62 B35/TUB35/B44/TUB44/TUB46 - SATRA
150,00 *
180,00
Uitlijningsset voor balansas en oliepomp voor BMW N20, N26-motor - ASTA
Uitlijningsset voor balansas en oliepomp voor BMW N20, N26-motor - ASTA
60,00 *
70,00
Raamsleutel voor de BMW - Raam (de)montage sleutel - Auto deurglas sleutel - ASTA
Raamsleutel voor de BMW - Raam (de)montage sleutel - Auto deurglas sleutel - ASTA
10,00 *
12,50
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA
15,00 *
17,50
Blokkeer sleutel - Fiat 1.2 en 1.4 16v - Spansleutel - Tandriemsleutel - ASTA
Blokkeer sleutel - Fiat 1.2 en 1.4 16v - Spansleutel - Tandriemsleutel - ASTA
5,00 *
7,50
BMW Timingset - S65 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
BMW Timingset - S65 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
175,00 *
205,00
BMW Timingset - N20 en N26 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
BMW nokkenashouder - N20 en N26 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
250,00 *
350,00
Vliegwielvergrendeling kit - Vliegwiel slot - Hyundai en KIA - SATRA
Vliegwielvergrendeling kit - Vliegwiel slot - Hyundai en KIA - SATRA
35,00 *
45,00
BMW voorwielnaaf lagergereedschap - Naaf montage gereedschap - Lager gereedschap - ASTA
BMW voorwielnaaf lagergereedschap - Naaf montage gereedschap - Lager gereedschap - ASTA
72,50 *
100,00
Timingset BMW - Afstelset - Distributieset - N47 - N47S - N57 - 1.6 / 2.0 Diesel - ASTA
Timingset BMW - Afstelset - Distributieset - N47 - N47S - N57 - 1.6 / 2.0 Diesel - ASTA
45,00 *
55,00
Adviesprijs € 125,00
65,00 incl. BTW *
€ 53,72 excl. BTW
Voorraad: 5 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Silentlagers , Rubber bussen montage en demontageset voor de achterassen bmw. (AUTM-01594).

Deze professionele bussenset van Trailer and Tools is speciaal gemaakt voor het installeren en verwijderen van kogelgewrichten, bussen en lagers van verschillende BMW modellen van 1 tot 8 Serie.
Een zeer complete uitgebreide set met vele verschillende diamter hulzen om de kogelgewrichten van de achterassen te monteren en te demonteren. 

Hieronder de maten van de hulsen en trekstangen die in deze set zitten.

Inhoud

Een trekstang, duwspindel, draadstang:
  • Lengte: 225 mm, 22,5 cm
  • Schroefmaat: M12 x 1,5 mm
  • Lengte zeskantsleutel: 8 mm
  • Gebruikt voor het bedienen van de stille lager
Een spindel moer:
  • Draadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Lengte zeskantsleutel: 19 mm
Een compressiemoer, een drukmoer (met axiaal groeflager):
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Lengte zeskantsleutel: 24 mm
Een steunhuls:
  • Buitendiameter: 70 mm
  • Binnendiameter: 57,5 mm
Een steunplaat, tegendruk huls:
  • Diameter gat: 12,5 mm
  • Buitendiameter: 70 mm
  • Afgewerkt met buitendiameter: 57 mm
  • Hoogte: 12,2 mm
Een uittrekbare drukhuls:
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Buitendiameter: 51 mm
  • Binnendiameter: 49,7 mm
  • Hoogte: 35,2 mm
Een inlaat drukhuls:
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Buitendiameter: 58 mm, 5,8 cm
  • Binnendiameter: 47 mm, 4,7 cm
  • Hoogte: 43,1 mm, 4,31 cm
Een uittrekbare afstands huls :
  • Diameter asgat: 12,5 mm
  • Buitendiameter: 55 mm, 5,5 cm
  • Binnendiameter: 46 mm, 4,6 cm
  • Hoogte: 72,3 mm, 7,23cm
Een trek huls:
  • Diameter gat: 12,5 mm
  • Buitendiameter: 45 mm, 4,5 cm
  • Binnendiameter: 36 mm, 3,6 cm
  • Hoogte: 30,1 mm, 3,01 cm
Een inlaatafstandshuls :
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Buitendiameter: 55,1 mm, 5,51 cm
  • Binnendiameter: 46,5 mm, 4,65 cm
  • Hoogte: 30,1 mm, 3,01 cm
  • Met laterale fase
Een afstandshuls:
  • Diameter gat: 12,5 mm
  • Buitendiameter: 58 mm. 5,8 cm
  • Binnendiameter: 47 mm, 4,7cm
  • Hoogte: 60,5 mm, 6,05cm
Een drukelement:
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Buitendiameter: 49,9 mm, 4,99 cm
  • Binnendiameter: 32 mm, 3,2 cm
  • Hoogte: 25,3 mm, 2,53 cm
Een huls:
  • Diameter asgat: 12,5 mm
  • Buitendiameter: 65 mm, 6,5 cm
  • Binnendiameter: 50,3 mm, 5,03 cm
  • Hoogte: 70,1 mm, 7,01 cm
Een uittrekbaar drukstuk:
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Buitendiameter: 48 mm, 4,8 cm
  • Binnendiameter: 32 mm, 3,2 cm
  • Hoogte: 20,1 mm, 2,01 cm
Een inlaatdrukstuk:
  • Binnendraadmaat: M12 x 1,5 mm
  • Buitendiameter: 65 mm, 6,5 cm
  • Binnendiameter: 32 mm, 3,2 cm
  • Hoogte: 20,3 mm, 2,03 cm
Een trekplaat:
  • Diameter gat: 12,5 mm
  • Buitendiameter: 50,2 mm, 5,02cm
  • Afgewerkt met buitendiameter: 46 mm, 4,6 cm
  • Hoogte: 12,1 mm

Hieronder een overzicht voor welke types van bmw deze pers en druk set geschikt is.
 

Kogelgewrichten op de achterwieldrager verwijderen en aanbrengen voor:
 

  • 5-serie: E39, E60, E61 en E70 (X5)
  • 6-serie: E63 en E64
  • 7-serie: E38, E65, E66 en E67
  • 8-serie: E31


De kogelgewrichten en rubberen lagers op de achterste ophanging aan de voor- en achterzijde verwijderen en installeren:
 

  • 3-serie: E36, E46 en E83
  • 5-serie: E39, E60, E61 en E70 (X5)
  • 6-serie: E63 en E64
  • 7-serie: E38, E65, E66 en E67
  • 8-serie: E31
  • Z4: E85 en E86


Differentieel lager op de achterwielophanging verwijderen en aanbrengen:
 

  • 1-serie: E81 en E87
  • 3-serie: E36, E46, E83, E90, E91, E92 en E93
  • 5-serie: E60 en E61
  • 6-serie: E63 en E64
  • 7-serie: E38, E65, E66 en E67
  • 8-serie: E31
  • Z4: E85 en E86
  • MINI Cooper S: R53


Bron: Youtube
WIELLANGERS
Afbeeldingsresultaat voor wiellager
Bron MVW autotechniek.


WIELLAGERS


Van alle onderdelen waaruit uw auto bestaat, zijn de remmen ongetwijfeld de belangrijkste: de onderdelen waarmee u kunt stoppen. Van de onderdelen die uw auto in staat stellen om vooruit te gaan, zijn er misschien geen belangrijkere onderdelen dan de wiellagers. Zonder hen zou je niet ver kunnen reizen. Deze kleine stalen kogels zijn verantwoordelijk voor het laten draaien van de wielen met zo min mogelijk wrijving, terwijl het gewicht van uw voertuig wordt ondersteund. Voor zo'n klein deel van uw auto, is dat zeker geen kleine klus. Een wiellager is een belangrijk onderdeel welke zicht bevindt tussen het fuseestuk, astap en het draaiende wiel. Wanneer we het hebben over een wiellager bij een auto, dan spreken we over een constructie die zowel de voor- als de achterwielen draaiende houdt. Dit zorgt er voor dat verschillende delen van de genoemde constructie, ten opzichte van elkaar, beter kunnen bewegen. Dit gebeurt door middel van het verlagen van de wrijving, welke doorgaans roterende of lineaire bewegingen maakt.


Wat is de functie van een wiellager?


De functie van het wiellager is de draaiende beweging van het wiel mogelijk te maken en is daarmee een belangrijk en essentieel onderdeel van de wielophanging. De wiellagers zijn een zwaar belast onderdeel en daarmee ook aan slijtage onderhevig. Met name bij stevig bochtengedrag zijn er grote krachten die de wiellagers op moeten vangen. Dit is ook waarom een kapot wiellager vaak sterker hoorbaar is bij het nemen van een flauwe bocht op hogere snelheid. Het geluid van een kapot wiellager is als een brommend geluid te typeren. Ook wiellager zijn in de loop der jaren sterk verandert door de hogere eisen welke gesteld worden aan het wiellager.
Waren de wiellagers op de niet aangedreven wielen meestal conische eenvoudig stelbare en uit een los binnen en buitenlager bestaande set , tegenwoordig zijn deze onderhoudsvrij, zelfsmerend en bestaan uit één bus met daarin twee rollagers. De oude conische wiellagers waren af te stellen, op de modernere rollagers hoeft lagerspeling niet meer afgesteld te worden, wel moet het lager op juiste moment (Nm) vastgezet worden. De wiellagers op de aangedreven wielen zijn complete units waarin zich twee rollagers bevinden.
De lagers zijn zelfsmerend en afgesloten van vuil en vocht door keerringen. De buitenkant van de lagerbus word bij vervanging als eerste in het fuseestuk geperst en de astap word vervolgens in de binnenste lagerring geperst. De moderne wiellagers zijn alleen op een professionele manier te vervangen als deze met een hydraulische pers gemonteerd worden. Er zijn tegenwoordig lagerunits welke met bouten gemonteerd zijn op de achteras of fuseestuk en waarbij de flens deel uitmaakt van het te vervangen lager. Wiellagers kunnen ook voorzien zijn van een ABS sensorring, hier moet bij vervanging terdege rekening mee worden gehouden


Er zijn verschillende  wiellagers, welke heb je zoal?


Er zijn verschillende wiellagers en de simpelste draaiende lager is eentje die uit een cilinder tussen het wiel en de as van dit wiel bestaat. Je hebt wiellagers die bij de assen van de auto gebruikt worden om deze in beweging te brengen, oftewel wiellagers met een aandrijving. Deze wiellagers kun je vinden bij de remtrommel of remschijf en bestaat uit twee lagers, de binnenste en de buitenste lager. Daarnaast hebt je wiellagers waarbij geen aandrijving vastzit aan de wielen. Deze wiellagers bevinden zich in de naaf.
Wiellagers die worden aangedreven zijn zwaarder en om deze reden is er ook vaak een pers nodig wanneer deze vervangen moeten worden. Wiellagers zonder de aandrijfassen zijn daarentegen veel eenvoudiger te vervangen, omdat deze vaak conisch (kegelvorm) zijn.
We kennen de glijlager, kogellager, mangneetlager, naaldlager, cilinderlager, diabololager, kelgellager, tonlager, Axiaallager.


Hoe herken je kapotte of versleten wiellagers?


Een "grommend” hoorbaar geluid afkomstig van een hoek van de auto wanneer u meer dan 25 kilometer per uur rijdt, kan wijzen op een versleten lager. Dit geluid kan vooral duidelijk zijn wanneer u draait en het voertuig naar dat wiel leunt. Het geluid kan moeilijk te horen zijn totdat er aanzienlijke slijtage is opgetreden.
Trilling in het stuurwiel kan het gevolg zijn van het ontstaan van vlakke plekken in de lagers via het stuurwiel. Trilling kunnen ook worden gevoeld in de vloerpanelen.
Een "slijpend" hoorbaar geluid afkomstig van een van de wielen kan gerelateerd zijn aan de remmen. Het kan ook gerelateerd zijn aan een lager dat slijt of is gesleten. Als dit het geval is, word het grommende geluid zeer waarschijnlijk genegeerd. Er is aanzienlijke schade aan de lagers opgetreden en het wiel dreigt af te vallen. Vaker staan we er niet bij stil, maar de krachten die het aandrijfsysteem van een auto moeten verwerken zijn enorm. Dit geldt in het bijzonder voor de banden en de wiellagers die naast de normale aandrijfkrachten ook nog de gevolgen van het rijden over allerlei typen wegen moeten kunnen verwerken. Denk maar aan een hobbelig wegdek waar niet alleen de vering moeite mee heeft, maar ook de banden en de wiellagers hun aandeel aan extra krachten zullen moeten verwerken. Geen wonder dus dat de wiellagers soms aan vervanging toe zullen zijn. Maak je maar geen zorgen: het wiel zal blijven draaien, maar de weerstand neemt wel toe. Het meest voorkomende verschijnsel van wiellagers die aan vervanging toe zijn is een vervelend geluid dat te horen zal zijn tijdens het rijden. Dit zal zich ook het eerst voordoen bij het beschrijven van bochten. Verwar dit geluid echter niet met dat van versleten homokinetische koppelingen. Die maken eerder een ratelend geluid waarbij versleten lagers eerder een fluitend geluid zullen maken. Bij ernstig versleten wiellagers zal het geluid ook bij het rijden op rechte stukken merkbaar zijn.
Overmatig spel in de band en het wiel is een teken van een kapotte lager. Om dit teken op te merken, moet het voertuig echter van de grond zijn. Gewoonlijk zal een technicus het voertuig heffen en de band van links naar rechts schommelen. Als buitensporige speling wordt opgemerkt en andere ophangings- en stuurcomponenten in goede vorm zijn (zoals de trekstangen), heeft het lager waarschijnlijk gefaald.
Abnormale bandenslijtage kan worden veroorzaakt door een slechte wieluitlijning, versleten stutten of een kapotte wiellager.


Waar bestaat een wiellager uit?




 
Wiellagers bestaan uit een binnenring, buitenring en daartussen rollen of kogels. Bij een rollager lopen de ringen conisch toe waardoor lagerspeling afgesteld kan worden. Bij een kogellager zijn de binnen en buitenring voer zien van komvormige banen waarin de kogels lopen, de lagerspeling is bij rollagers niet afstelbaar. De wiellagers worden gesmeerd door lagervet en tegen vocht en vuil beschermd door keerringen. Het lagervet vormt een film en voorkomt metaal op metaal contact. Het materiaal van de wiellagers is hoogwaardig en gehard metaal.
Kan ik zelf het lager vervangen?
Sommige voertuigen met afgedichte voorwiellagers kunnen thuis worden onderhouden als een doe-het-zelf reparatie. Als de wielnaaf en het lager simpelweg met bouten aan de fusee zijn bevestigd en als een geheel kunnen worden vervangen en de reparatie voltooien. Maar veel voertuigen vereisen dat een technicus naven en lagers verwijdert die in de fusee worden gedrukt. Deze componenten zijn moeilijk te demonteren en voor het opnieuw monteren is een hydraulische pers nodig. In dergelijke gevallen kan vervanging van lagers het beste worden overgelaten aan een professionele technicus.
Er komt er wel veel meer werk aan te pas. Hier is het ook belangrijk welke lager versleten is. Een lager waarop de aandrijving op gekoppeld is heeft een zwaardere constructie en is ook geperst in de remschijven of remtrommels. Voordat de wiellagers dus kunnen worden verwijderd zal ook eerst de aandrijfas moeten worden verwijderd. De vrijgekomen lager (er is meestal ook sprake van een binnen en buitenlager) wordt er dan eruit geperst. De installatie vindt gewoon in de omgekeerde volgorde plaats. 
Bij het vervangen van de wiellager waarbij er geen sprake is van een gekoppelde aandrijfas vindt het verwijderen veel gemakkelijker plaats door het lager met een bijpassende doppensleutel eruit te slaan. Het blijft heel belangrijk dat er bij het vervangen heel voorzichtig wordt omgegaan en er dus geen onderdelen stuk gaan. Dit is vooral het geval bij het verwijderen van de aandrijfassen.
Het is steeds meer gangbaar dat fabrikanten de wiellagers integreren in de wielnaven. Die dienen dan compleet te worden vervangen en kosten natuurlijk wel wat meer.


 

WIELLAGERVET



Wiellagers vervangen: wat kost dat?


De kosten van een wielnaaf (assemblage of lagers) kunnen beginnen vanaf €60 en gaan soms zelfs ruim boven de honderd euro's. Het merk en model van uw auto bepalen de exacte prijs. De vervangingskosten voor wielnaaf kunnen variëren van auto tot auto en van wie u ze koopt. Het is dus handig om het type auto dat u bezit te googlen en rond te kijken welke garage in uw buurt het beste aanschrijft en een mooie prijs - kwaliteit verhouding biedt.   Controleer voordat u de lagers van de wielnaaf vervangt of de voorste of achterste lagers en links of rechts zijn vervangen. Het is gemakkelijk om het te verwarren en per ongeluk de verkeerde te vervangen. Je wilt niet twee keer betalen voor een simpele klus. Het is dus handig om vooraf zelf te kijken waar u denkt dat de lagers versleten zijn als u over deze informatie meer dan gemiddeld weet. Hierboven zijn een aantal tips om een versleten lager te kunnen herkennen. Een wielnaafreparatie kan drastisch variëren, afhankelijk van uw voertuig. 


Zelf vervangen ?


Check onze website  voor gereedschap.
Review toevoegen
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen