Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA
14% KORTING
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA

Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA

MERK: ASTA/SATRA

Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA (AUTM-06593).


Artikelnummer:AUTM-06593 Verzendkosten:‚ā¨¬†7,95

Varianten van dit product
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Timingset, distributieset, afstelset, blokkeerset N40, N45, N45T
57,50 *
95,00
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Timingset - Afstelset - Blokkeerset N42, N46, N46T, B18, A B20, A, B
47,50 *
120,00
mini cooper bmw timingset, blokkeerset, tijdafstelset, timing set, afstel set, blokkeer set
Mini Cooper BMW Timingset W10 en W11
55,00 *
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Mini Peugeot Citroen Timingset, BMW R55/R56, Citroen C4/C4 Picasso, Peugeot 207/207cc/308
55,00 *
85,00
verstelbare nokkenas blokkeerset, blokkeer  set, tijdafstel set, timing set, afstel set
Timingset VW / Opel / BMW / Audi - Verstelbare nokkenas blokkeerset - ASTA
45,00 *
55,00
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Timingset VANOS - Enkel en Dubbel - BMW E30 E31 E32 M40 M44 M52 M52
130,00 *
275,00
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
Timing set - Distributie set - BMW V8 en V12 - N62 en N73, model: 645i, 650i - SATRA
75,00 *
95,00
silentlager montage en demontageset, demontageset silentlager, montageset silentlager
Silentlager bussen montage en demontageset voor BMW, lagertrekset
65,00 *
125,00
mercedes radio (de)montage set, bmw radio (de)montage set
Mercedes of BMW, Radio (de)montage set
12,50 *
14,50
timingset bmw, tijdafstel set, tijdafstel set, timing set, blokkeer set, afstel set, af stel set
Timingset - Distributie set - BMW N42, N46, N46T - B18/20 1 3 5 Z4 X3 Serie
145,00 *
235,00
bmw timingset, timingset, tijdafstelset, timing set, blokkeerset, afstel set
BMW Mini N13/N18 timingset - N13 B16A - N18 B16/MO - N18 B16A/MO - SATRA
55,00 *
65,00
Wielslot demontage set, BMW, Wielmoersleutel, Wielmoer sleutel, Wiel moer sleutel, Wielbout, Wiel bouten, Wieldoppen, Wiel dopp
BMW montage en demontageset wielbouten - wielmoeren - 10 dlg, velgendop - Wielmoer slot sleutel set
32,50 *
Wielslot demontage set, BMW, Wielmoersleutel, Wielmoer sleutel, Wiel moer sleutel, Wielbout, Wiel bouten, Wieldoppen, Wiel dopp
BMW montage en demontageset wielbouten - wielmoeren set met gat - 10 dlg, Wielmoer slot sleutel set
32,50 *
front wheel bearing removal kit, lagerplaat  55 mm-59 mm-63 mm -66,5 mm -70 mm -71,5 mm -73 mm -73,5 mm-75 mm -77,5 mm -81,5 mm
Wiellager montage en demontage set - VW, Audi, BMW, Ford, Seat, Skoda en Opel
115,00 *
135,00
kogelgewricht montage en demontage set, kogellager (de)montageset, kogelgewricht demontageset, kogelgewricht montageset, montag
Lagerpers - BMW en Mercedes W124 - W201 - Kogelgewricht trek set - Silentlager kogelgewricht pers
95,00 *
135,00
timingset, afstelset, blokkeerset, timing set, distributieset, universeel, borgpen, pen, krukas, nokkenas, timingpen, afstelpla
Mini Cooper S BMW Timingset voor de W10, W11, N14
75,00 *
100,00
timingset bmw, bmw timingset, tijdafstel set, tijdafstel set, timing set, blokkeer set, afstel set, af stel set
Timingset BMW, Distributie set, M52TU, M54, M56, Afstelset
105,00 *
120,00
Wielslot demontage set, BMW, Wielmoersleutel, Wielmoer sleutel, Wiel moer sleutel, Wielbout, Wiel bouten, Wieldoppen, Wiel dopp
BMW montage en demontageset wielbouten, wielmoeren set met gat, 21 dlg, Wielmoer slot sleutel set
65,00 *
70,00
Wielslot demontage set, BMW, Wielmoersleutel, Wielmoer sleutel, Wiel moer sleutel, Wielbout, Wiel bouten, Wieldoppen, Wiel dopp
BMW (de)montageset wielbouten, 22 dlg, Wielmoer slot sleutel set, wielboutslot
105,00 *
115,00
Veerspanner, Veer spanner, Veerspanners, Veer spanner, Veerklem, Veer klem, Veerklem set, Veer klem set
Veerspanner set - Speciaal voor BMW - Schokbreker (de)montage set
130,00 *
150,00
Timingset BMW - Borggereedschapset - 1.7D - 2.5D - krukasblokkeering.
Timingset BMW - Blokkeergereedschap - 1.7D - 2.5D - Krukasblokkeering ASTA
95,00 *
140,00
Blokkeer sleutel - Spansleutel - Tandriemsleutel - timingsleutel - Voor BMW en mini - ASTRA
Blokkeer sleutel - Voor BMW en mini - Spansleutel - Tandriemsleutel - timingsleutel - Voor BMW en mini - ASTA
10,00 *
15,00
afstelset, blokkeerset, nokkenas, krukaspoelietimingset bmw, bmw timingset, tijdafstel set, tijdafstel set, timing set, blokkee
Timingset BMW - Afstelset - Distributieset - N47 - N47S - N57 - 1.6 / 2.0 Diesel - SATRA
42,50 *
52,50
BMW timingset VANOS - 2.5L - 3.0L - N51 - N52 - N52K - N53 - N54 - N55 - SATRA
BMW timingset VANOS - 2.5L - 3.0L - N51 - N52 - N52K - N53 - N54 - N55 - SATRA
135,00 *
225,00
Vliegwielvergrendelingsset - Vliegwielblokkeerset - BMW - MINI - SATRA (AUTM-02314)
Vliegwielvergrendelingsset - Vliegwielblokkeerset - BMW - MINI - SATRA
55,00 *
65,00
Timingset - Distributieset - Blokkeerset - Afstelset - BMW N63 V8 - SATRA - timingset BMW, tijdafstel set, tijdafstel set, timi
Timingset - Distributieset - Blokkeerset - Afstelset - BMW N63 V8 - SATRA
80,00 *
100,00
Injector trekker - BMW N43/N53/N54 - Injectoren trekker - ASTA
Injector trekker - BMW N43/N53/N54 - Injectoren trekker - ASTA
37,50 *
47,50
Centrale nokkenas afstel dop - 22 mm - BMW, Mini en Ford - ASTA
Centrale nokkenas afstel dop - 22 mm - BMW, Mini en Ford - ASTA
10,00 *
15,00
BMW montage en demontageset wielbouten - Wielmoer doppen - 3 dlg - ASTA
BMW montage en demontageset wielbouten - Wielmoer doppen - 3 dlg - ASTA
22,50 *
27,50
Timingset - BMW M47 M57 M47TU M57TU, Opel, Landrover - Afstel gereedschap - SATRA
Timingset - BMW M47 M57 M47TU M57TU M57T2 - Opel - Landrover - Afstel gereedschap - SATRA
47,50 *
60,00
Diesel injectiepomp trekker - BMW/ Land Rover - ASTA
Diesel injectiepomp trekker - BMW/ Land Rover - ASTA
37,50 *
50,00
BMW Timingset - Afstelset - Blokkeerset N40/N45/N45T - SATRA
BMW Timingset - Afstelset - Blokkeerset N40/N45/N45T - SATRA
57,50 *
95,00
Timingset - BMW/Mini/Peugeot/Citroen - 1.8 en 2.0 - Distributie gereedschap, Afstel set - SATRA
Timingset - BMW/Mini/Peugeot/Citroen - 1.8 en 2.0 - Distributie gereedschap, Afstel set - SATRA
45,00 *
55,00
Remklauw dop - Dop - Mercedes, Audi en BMW - ASTA
Remklauw dop - Dop - Mercedes, Audi en BMW - ASTA
12,50 *
15,00
Timingset - BMW - 1.8 en 2.0 - M52TU/M54/M56 - Blokkeerset - SATRA
Timingset - BMW - 1.8 en 2.0 - M52TU/M54/M56 - Blokkeerset - SATRA
60,00 *
65,00
Achteras (de)montage set - BMW X5 en 5 Series - Bus draagarm demontage - SATRA
Achteras (de)montage set - BMW X5 en 5 Series - Bus draagarm demontage - SATRA
100,00 *
120,00
draagarm bus demontageset bmw 5 serie en 7 serie
BMW Silentlager (de)montageset - Kogelgewricht demontage - BMW 5 serie E39 en 7 serie E38 - ASTA
47,50 *
57,50
BMW Timingset - N51/N52/N53/N54 - Afstelgereedschap - Distributie set
BMW Timingset - N51/N52/N53/N54 - Afstelgereedschap - Distributie set
110,00 *
170,00
BMW Timingset - N43 - Afstelgereedschap - Distributie set - SATRA
BMW Timingset - N43 - Afstelgereedschap - Distributie set - SATRA
75,00 *
100,00
 Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - SATRA
Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - SATRA
55,00 *
85,00
Timingset BMW - M42/M44/M50/M52TU/M54/M56 - Blokkeerset - Afstel set - ASTA
Timingset BMW - M42/M44/M50/M52TU/M54/M56 - Blokkeerset - Afstel set - ASTA
90,00 *
100,00
BMW en Mini krukas blokkeer en draai set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
BMW en Mini krukas blokkeer en draai set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
42,50 *
50,00
BMW MINI N47 en N57 krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
BMW MINI N47 en N57 krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
120,00 *
150,00
BMW brandstofpomp verwijder set - N47 en N57 - ASTA
BMW brandstofpomp verwijder set - N47 en N57 - ASTA
5,00 *
7,50
BMW MINI krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
BMW MINI krukas blokkeer set - Afstelgereedschap - Blokkeer set - ASTA
40,00 *
50,00
BMW N55 brandstof injector (de)montage apparaat - Injectoren trekker - ASTA
BMW N55 brandstof injector (de)montage apparaat - Injectoren trekker - ASTA
82,50 *
100,00
Timingset - Distributie set - BMW M60 B30/B40, M62 B35/TUB35/B44/TUB44/TUB46 - SATRA
Timingset - Distributie set - Vanos - BMW M60 B30/B40, M62 B35/TUB35/B44/TUB44/TUB46 - SATRA
150,00 *
180,00
Uitlijningsset voor balansas en oliepomp voor BMW N20, N26-motor - ASTA
Uitlijningsset voor balansas en oliepomp voor BMW N20, N26-motor - ASTA
60,00 *
70,00
Raamsleutel voor de BMW - Raam (de)montage sleutel - Auto deurglas sleutel - ASTA
Raamsleutel voor de BMW - Raam (de)montage sleutel - Auto deurglas sleutel - ASTA
10,00 *
12,50
Krukas afstel set - Timingset - Blokkeerset - Afstelset - BMW 1.2/1.5/2.0 - ASTA
Krukas afstel set - BMW 1.2/1.5/2.0 - ASTA - Timingset - Blokkeerset - Afstelset
45,00 *
50,00
Oliefiltertang met ketting - Tot 150 mm - Filtertang - GEKO
Oliefiltertang met ketting - Tot 150 mm - Filtertang - GEKO
16,50 *
20,00
Blokkeer sleutel - Fiat 1.2 & 1.4 16v - Spansleutel - Tandriemsleutel - ASTA
Blokkeer sleutel - Fiat 1.2 en 1.4 16v - Spansleutel - Tandriemsleutel - ASTA
5,00 *
7,50
Blokkeer sleutel - Voor BMW en mini - Spansleutel - Tandriemsleutel - SATRA
Blokkeer sleutel - Voor BMW en mini - Spansleutel - Tandriemsleutel - SATRA
7,50 *
12,50
Oliefilter spin - 60 tot 80mm - Oliefilter sleutel - 1/2 duims - SATRA
Oliefilter spin - 60 tot 80mm - Oliefilter sleutel - 1/2 duims - SATRA
12,50 *
17,50
Olie filterkap - Oliefilterdop - Lexus en Toyota - Oliefiltersleutel - GEKO
Olie filterkap - Oliefilterdop - Lexus en Toyota - Oliefiltersleutel - GEKO
7,50 *
10,00
Filterkappen set - 15 delig - Oliefiltersleutel - Oliefilterdoppen set
Filterkappen set - 15 delig - Oliefiltersleutel - Oliefilterdoppen set
35,00 *
50,00
BMW Timingset VANOS - BMW E38 E39 E46 M42 M44 M50 M52 M54 M56 - ASTA
BMW Timingset VANOS - BMW E38 E39 E46 M42 M44 M50 M52 M54 M56 - ASTA
250,00 *
350,00
BMW Timingset - S65 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
BMW Timingset - S65 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
175,00 *
205,00
BMW Timingset - N20 en N62 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
BMW Timingset - N20 en N26 - Afstelgereedschap - Distributie set - ASTA
250,00 *
325,00
Vliegwielvergrendeling kit - Vliegwiel slot - Hyundai en KIA - SATRA
Vliegwielvergrendeling kit - Vliegwiel slot - Hyundai en KIA - SATRA
35,00 *
45,00
Adviesprijs ‚ā¨¬†17,50
15,00 incl. BTW *
‚ā¨¬†12,40 excl. BTW
Voorraad: 6 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA (AUTM-06593).

Een oliefilter dopsleutel van Trailer and Tools voor het verwijderen van oliefilterdoppen. Geschikt voor een breed scala aan VW, Mercedes, BMW en Audi voertuigen. Gemaakt van zwaar gehard staal voor prestaties en duurzaamheid. Dop grip ontwerp voorkomt dat filters worden verpletterd of afbreken.


Specificaties:

  • Aansluiting : 3/8 duims
  • Afmeting: 74 mm x 14 hoeken

Toepassing :

  • Audi, Volkswagen, Skoda en Seat (4 cilinder TDI-motoren)
  • Ford, Opel, Mercedes, Peugeot en BMW (E36, E46 4 cilinder met benzinemotoren)
  • MANN vrachtwagen

Olie Filter sleutel, oliesleutel, oliekapsleutel, filtersleutel



Bron: Youtube

 

Wat is een Oliefilter?

Een oliefilter van een verbrandingsmotor is een filter om de smeerolie te zuiveren van vuil dat zich erin verzamelt. Het filter moet regelmatig vervangen worden. Voor automotoren gaat het om een periode van één jaar of een afgelegde afstand van 30.000 km. Smeerolie wordt door een tandwielpomp uit het carter door het filter gepompt en gaat van daar naar de verschillende lagers in de motor waarna het weer in het carter terugloopt. Bij sommige motoren is achter het filter een oliekoeler gemonteerd. De oliefilter is bevestigd aan de buitenzijde van de motor. Daardoor is het gemakkelijk te vervangen en wordt de olie gekoeld. Een oliefilter filtert doorgaans de gehele oliestroom (een full flow filter). In oudere motoren werd soms een bypass filter gebruikt waarbij de oliestroom achter de pomp gesplitst werd en slechts een deel van de oliestroom door het filter liep, het overige ging (ongefilterd) naar de lagers, zie smeersysteem. Als de olie erg smerig is, of als het filter lange tijd niet vervangen is, kan de druk in het filter te hoog worden. Er is een overdrukklep ingebouwd die opengaat bij te hoge druk, de olie wordt dan niet meer gefilterd.

Wat doet een oliefilter?

De oliefilter heeft een belangrijke functie onder de motorkap van de auto. Dit zorgt er namelijk voor dat de motorolie wordt gefilterd. En als je de olie vergelijkt met het water uit je kraan, dan kun je het oliefilter dus vergelijken met het filter in je afvoerputje. Door de oliefilter blijft de olie schoon en blijft de smering van de motor optimaal.
Motorolie stroomt als smeermiddel door de motor en neemt uit alle hoeken een gaatjes in de motor overtollig vuil en kleine slijtdeeltjes mee. Die vuile deeltjes worden dus door de motorolie meegenomen en stromen dan in de oliefilter. Eenmaal in dat filter worden de vuildeeltjes tegengehouden en verzameld. 
De oliefilter werkt als een zeef. De motorolie zelf blijft hierdoor schoner en kan wel doorstromen om alle bewegende onderdelen in de motor te smeren en nog een rondje vuil op halen.  Een goed werkend oliefilter is dus erg belangrijk voor een comfortabele rit met de auto en een lange levensduur van je motor.



 

Wanneer moet een oliefilter vervangen worden?

Het filter vervang je net zo vaak als de motorolie. Alleen een van deze twee is niet aan te raden. Denk eens over na...Voor het filter is het dus (ook) zaak deze of om een x-aantal duizenden kilometers te vervangen of een bepaalde tijds termijn. Vaak is het 1x per jaar of om de 10.000 kilometer.
Soms wordt uit het oogpunt van kostenbesparing een oliefilter niet (tijdig) vervangen. Helaas heeft dat vaak vervelende gevolgen, omdat de motor dan te veel vervuilt en te warm wordt. Daardoor kan schade aan de motor ontstaan. Om het goede werk van het filter te kunnen blijven doen moet het dus tijdig vervangen worden. Dat doet jouw garage bij een onderhoudsbeurt, waarbij ze tegelijk ook de motorolie vervangen. Hierdoor wordt het smeersysteem van de motor verschoond en zal de smering weer optimaal zijn.
Check in het onderhoudsboekje van je auto wanneer deze toe is aan een volgende onderhoudsbeurt. Ook kun je hier de intervalchecker raadplegen.

 

Kan ik zelf een oliefilter vervangen?

Het is mogelijk zelf de oliefilter te vervangen, maar wij adviseren het te laten doen door ervaren monteurs in een erkend autobedrijf. Het vervangen van een oliefilter gebeurt eigenlijk altijd in combinatie met het vervangen van de motorolie. Je moet dus rekening houden met het op verantwoorde wijze afvoeren van de gebruikte motorolie. Daarnaast is het erg belangrijk om het juiste oliefilter te monteren en de motor met de juiste motorolie af te vullen.

 

Soorten oliefiltersleutels die er zijn om de oliefilter mee los te draaien!




Wil je toch zelf het oliefilter vervangen?

Laat dan eerst de motor afkoelen, zodat je voorkomt dat je jezelf verbrandt aan een hete motor of motordeel.
Handleiding voor oliefiltervervanging Voorbereiding:

 

Welke gereedschappen heb ik nodig om de olie van een voertuig te vervangen?

1.    Het onderhoudsboekje
2.    Een passende nieuwe olieaftapschroef
3.    Een opvangbekken voor de olie
4.    Een lap
5.    Een hefbrug
6.    Of een werkkuil of een werkbrug
7.    Of (noodoplossing) een krik
8.    Een plastic zak
9.    Een penseel
10.    evt. een schroevendraaier
11.    evt. een steeksleutel
12.    evt. een oliefiltersleutel

Gebruikt u een filterpatroon met behuizing, dient u deze correct voor te bereiden. Plaats de patroon en de afdichtingsringen in de behuizing en sluit deze met de afsluitkleppen. Met behulp van de oliefiltersleutel kunnen deze vast aangedraaid worden. Start de wagen en laat hem een aantal minuten draaien. Open na het uitschakelen de motorkap en lokaliseer de oude oliefilter en de olievulpijpen die u nu verwijdert. Krik de wagen op en lokaliseer de olieaftapschroef. De juiste positie staat ook in het onderhoudsboekje. Zet een bak onder de aftapschroef waar de olie in kan lopen.

Stap 1: Open de olieaftapschroef met het juiste gereedschap (schroevendraaier of steeksleutel) en wacht net zolang, tot er geen olie meer uit de oliepan komt. De aftapplug wordt met de oude olie weggegooid. Zet het opvangbekken terzijde en laat de wagen weer dalen.
Oliefiltervervanging tips Stap 2: Doe de plastic zak over de oude oliefilter en demonteer deze.
– Bij schroeffilters: Verwijder de volledige behuizing en wis met een lap de schroefdraad droog. Doop het penseel in wat verse olie en strijk dit er voorzichtig op. Giet ook een scheut motorolie in de nieuwe filter.
– Bij filterpatronen met behuizing: wanneer u de oude behuizing nog wil gebruiken, moet u deze demonteren, met een lap schoonwrijven en dan met het nieuwe filterpatroon inclusief de afdichtring terugplaatsen. Wis vervolgens het schroefgat met de lap schoon, bestrijk het met wat verse olie en giet een beetje olie in de filter.
– Bij filterpatronen met een vaste behuizing: open de behuizing met de oliefiltersleutel, haal het filterpatroon en de dichtingsringen eruit. Wis het met een lap schoon. Plaats het nieuwe filterpatroon inclusief de dichtingsring erin en giet er een scheut olie in. Sluit de behuizing weer.
Stap 3: Krik de wagen opnieuw op, ontdoe het aftapgat met de lap van mogelijk residu en schroef de nieuwe olieaftapschroef met pakking erin. Deze dient met de hand vastgedraaid en dan een halve slag met het juiste gereedschap worden aangedraaid.
Stap 4: laat de auto dalen en giet er zoveel olie in, dat het oliepeil de hoogste markering van de oliepeilstok bereikt, maar deze niet overschrijdt. Schroef vervolgens het deksel weer op de olievulpijp.
Hoe vaak oliefilter vervangen Stap 5: Start de motor, geef een paar maal gas en laat de motor een paar minuten draaien om de oliekringloop op gang te brengen. Controleer met de oliepeilstok wederom het oliepeil en vul eventueel nog een beetje aan. Is het oliepeil in orde, is de vervanging voltooid.
Olieverversing gids Opmerking:
 Oude olie is een gevaarlijk goedje en mag in geen geval met het normale huisvuil mee of in de afvoer worden gegoten. Alle voorwerpen die met de olie in aanraking zijn gekomen, horen bij het chemisch afval. Er zijn garages, die afgewerkte olie tegen een bepaald bedrag aannemen. Bovendien wordt afgewerkte olie ook opgekocht. Het eerste aanlooppunt is het plaatselijke recyclagecentrum. Wie niet zeker is, wat hij met de afgewerkte olie aan moet, kan de gebruikte olie.
 

Wat is de schade als de oliefilter niet wordt vervangen?

Wanneer de oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. De oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd. Daardoor zal er steeds meer roet achterblijven in de motor, waardoor de olie niet meer goed bij alle te smeren onderdelen kan komen. Als gevolg daarvan zal de motor oververhit raken of zelfs vastlopen.


 

Wat zijn kenmerken van een oliefilter?

De meeste kenmerken van oliefilters zoals de gebruikte schroefdraad en zijn volume kunt u niet zelf bepalen omdat deze door de autofabrikant zijn voorgeschreven. De volgende kenmerken kunt u echter zelf bepalen:
– Er zijn opschroeffilters en filterpatronen. De eerstgenoemde zijn het eenvoudigst in onderhoud en passen eigenlijk in elke auto. Voor filterpatronen moet er een filterbehuizing aanwezig zijn. Deze kan tegelijk met het filterpatroon al voorafgaand aan de vervanging worden voorbereid.
– Een ingebouwde terugslagklep verhindert, dat olie na het afzetten van de motor weer terug in de pomp vloeit. Afzettingen worden zo geminimaliseerd en de oliestroom komt sneller weer op gang.
– Veiligheidskleppen moeten eventuele drukschommelingen van de oliepomp compenseren. Dat kan tot een verlenging van de levensduur van de motor leiden. In de praktijk zouden deze schommelingen bij een normaal functionerende pomp echter nauwelijks moeten voorkomen.
– Filterpapier en om manteling nemen de belangrijkste taak op zich en zijn maatgevend verantwoordelijk voor de levensduur. Bij een aantal handelaren wordt de levensduur direct aangegeven, bij anderen wordt deze verzwegen. Kwaliteitsproducten worden meestal als duurzaam aangeprezen en houden het dan ook lang uit. Wie niet zeker is, dient testinformatie door te lezen of grote, doch mogelijkerwijs duurdere merken te vertrouwen.

 

Hieronder verschillende filters met hun uiterlijke kenmerken.


 

Review toevoegen
Olie filterkap - Oliefilterdop - VW, Mercedes, BMW en Audi - Oliefiltersleutel - ASTA

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen