











- Volledige functionaliteit in één unit
- Robuust ontwerp
- Eenvoudige montage
- Betrouwbare 5-polige aansluiting
- Geschikt voor de meeste 12V-aanhangers
- E-goedgekeurd voor gebruik op de weg
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
achterlicht multipoint 1 135x240mm 12 volt - links - achterlamp - achterlicht - aanhanger achterlamp - verlichting (AANH-00616).
De Aspöck Multipoint I links is een multifunctioneel achterlicht ontworpen voor de linkerzijde van aanhangers en trailers. Deze klassieke lampunit heeft een afmeting van 135 x 240 mm en werkt op 12 volt, wat hem geschikt maakt voor de meeste lichte aanhangers.
Dit achterlicht bevat meerdere geïntegreerde functies, waaronder:
- Remlicht
- Achterlicht (positielicht)
- Richtingaanwijzer
- Kentekenplaatverlichting aan de onderzijde
- Driehoekige reflector
De stevige kunststof behuizing is ontworpen om goed bestand te zijn tegen vocht, stof en schokken – ideaal voor gebruik in uiteenlopende omstandigheden. De lamp is voorzien van een 5-polige bajonetaansluiting, wat zorgt voor een snelle en foutloze montage.
Afmetingen
- Rechthoekig model, afmeting 135 x 240mm
- Opbouwhoogte 50mm
- Bevestiging middels 2 boringen
- Hart op hart afstand : 152mm rond 6 mm
Specificaties:
- Merk : Aspöck
- Type : Multipoint I
- Keurmerk : E9 (5099)
- Met geïntegreerde driehoeksreflektor en kentekenverlichting naar de zijkant
- Deze unit is voorzien van een connector-aansluiting. Dit rechterachterlicht heeft GEEN mistlamp en GEEN achteruitrijlicht.
- Voorzien van 4 pins connector voor kabelset
- Deze set is meteen montage-klaar.
- Compleet met binnenlampjes per unit:
- 1 x 21W bol
- 1 x 21/5W bol duplo
- 1 x 5W buis
Het verschil tussen LED en gloeilamp achterlamp voor aanhanger
Voordelen van LED vs gloeilamp
- LED’s verbruiken aanzienlijk minder energie. Bijvoorbeeld: bij LED‑achterlichten wordt gesproken van tot ongeveer 80 % energiebesparing vergeleken met traditionele gloeilampachterlichten.
- LED’s hebben een veel langere levensduur. Bijvoorbeeld: gloeilamp achterlichten kunnen maximaal een beperkt aantal uren branden, terwijl LED’s vele malen langer meegaan.
- Snellere schakelreactie / betere zichtbaarheid: onderzoek toont aan dat LED remlichten zorgen voor kortere reactietijden bij achteropkomend verkeer.
- Betere duurzaamheid: LED’s zijn vaak robuuster, bestand tegen trillingen en vaak waterdicht(er).
- Milieuvriendelijkere optie: minder warmteontwikkeling, geen filamenten die doorbranden, vaak betere materiaalkwaliteit.
Nadelen / aandachtspunten van LED vs gloeilamp
- Hogere aanschafkosten: LED‑units zijn vaak duurder in aanschaf dan simpele gloeilampunits.
- Compatibiliteit: Sommige oudere voertuigen of kabelbomen zijn niet optimaal ingesteld voor LED’s en kunnen storingen of foutmeldingen geven (bijv. knipperfunctie niet goed).
- Reparatie of vervanging kan complexer zijn: Bij LED‑units is vaak de gehele module vervangen i.p.v. enkel een lampje.
- Lichtbeeld & warmteafvoer: LED’s geven een ander lichtbeeld en hebben soms andere warmteafvoer vereisten; montage moet correct gebeuren.
Wanneer kiezen voor wat?
- Als je vaak met de aanhanger rijdt, lange afstanden maakt of vaak vrachtwagen/aanhangercombinaties gebruikt → LED is de betere keuze vanwege duurzaamheid en veiligheid.
- Als het om incidenteel gebruik gaat, budget een belangrijke rol speelt en je al een passende gloeilamp‑unit hebt die voldoet → een gloeilamp achterlicht zoals de standaard Multipoint II is voldoende.
- Controleer altijd of de spanning, aansluiting en functies overeenkomen met je situatie (12 V of 24 V, 5‑polig of anders, gewenste functies).
- Kijk ook of de montage en aansluiting van je huidige lampen compatibel is met de nieuwe unit (montagematen, connector, kabelboom).
Verschillende types achterlichten:
- Basis achterlicht met gloeilamp / halogeen: de traditionele versie, met losse gloeilampjes (bijv. 21/5W) in een behuizing. De “Multipoint II” standaardvariant behoort hiertoe.
- Achterlicht met extra functies: bijvoorbeeld met achteruitrijlicht, mistachterlicht of geïntegreerde reflector driehoek. Soms zit hierbij extra montagecomplexiteit. (Bijvoorbeeld: de linker uitvoering van Multipoint II had mist‑licht).
- LED‑achterlicht: waarbij in plaats van gloeilampjes LED's gebruikt worden. Deze bieden moderne voordelen (verbruik, levensduur). Zie aparte sectie verder.
- Universele of multivolt achterlichten: voor zowel 12 V als 24 V systemen, handig als je aanhanger wisselt of aangesloten wordt op verschillende voertuigen.
- Compacte / kleine variant achterlichten: voor kleine aanhangers zoals motor‑ of vouwwagenaanhangers; vaak kleinere afmetingen en minder functies.
Voordelen
- Volledige functionaliteit in één unit: alle wettelijke achterlichtfuncties – inclusief kentekenverlichting en driehoekreflector – zijn geïntegreerd.
- Robuust ontwerp: de lamp is spatwaterdicht, schokbestendig en duurzaam gebouwd voor langdurig gebruik.
- Eenvoudige montage: standaard afmetingen en bevestigingspunten maken het plaatsen gemakkelijk op vrijwel elke aanhanger.
- Betrouwbare 5-polige aansluiting: zorgt voor een stabiele verbinding zonder losse kabels of storingen.
- Geschikt voor de meeste 12V-aanhangers: universeel toepasbaar voor bagagewagens, boottrailers, paardentrailers en meer.
- E-goedgekeurd voor gebruik op de weg: voldoet aan alle Europese eisen voor voertuigverlichting.
Conclusie
De Aspöck Multipoint I links is een betrouwbare en veelgebruikte achterlamp voor de linkerzijde van aanhangers. Dankzij de combinatie van functies, degelijke bouwkwaliteit en eenvoudige montage is dit achterlicht een uitstekende keuze voor zowel vervanging als nieuwbouw van aanhangerverlichting.
Hier de regels en verplichtingen van verlichting op een aanhanger!
( klik met de muis op de regel hierboven.)
Wij verkopen ook beschermrekken in diverse maten. Ideaal om beschadiging van uw achterlichten te verkomen.
We hebben een onderscheid gemaakt in verschillende soorten aanhanger verlichtingen:
- Led achterlichten
- gloeilamp achterlichten( de traditionele, oude lamen)
- led gloei en breedte lampen, contourverlichting, markeringslampen
- mistverlichting
- achteruitrijverlichting
- kentekenverlichting
- verlichtingsbalken en complete verlichtingsets
- losse gloeilampen
- koplampen, schijnwerpers, werklampen
- led werklampen,schijnwerpers
Wij bij Trailer and Tools hebben een ruim assortiment aanhanger onderdelen. Door dagelijks gebruik kunnen aanhanger onderdelen defect raken die bepalend zijn voor de werking van uw aanhangwagen. Deze onderdelen kunt u bij ons op de webshop terug vinden. Zo zorgt u ervoor dat u uw aanhanger weer veilig kunt gebruiken. Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op de categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
- Aanhanger verlichting
- Stekkers en stekkerdozen
- (Hulp)koppelingen en trekhaken
- Neuswielen en steunpoten
- Hang en sluitwerk
- Aanhanger ijzerwaren en bevestiging
- Reflectoren
- Aanhangernetten, gaaskleden en dekzeilen
- Spatborden
- Lading vastzetten
- Kabels, chassisklemmen en lasdozen
- Sloten
- Disselbakken
- Paardentrailer onderdelen
- Zwaailampen en verlichtingsbalken
- Led werklampen
- Beschermrekken voor achterlichten
- Elastiek en bagagespinnen
- Spanrubbers
- Boot aanhanger onderdelen
- Handlieren en accessoires
- Oprijplaten
- Overige onderdelen
- Stofhoezen
- Caravan onderdelen
EU E-markering en e-markering, Hoe zit dit precies?
Alle voertuigen met elektrische onderdelen binnen de EU moeten vanaf oktober 2002 te voldoen volgens de ECE-richtlijnen en voorzien te zijn van een E-markering.Als u een voertuig invoert of als u binnen de EU landen rijdt met uw voertuig dienen de verlichtingen te zijn voorzien van test certificaten, een nummer en een aanduiding waar de fabrikant is gevestigd. Hiermee wordt aangetoond dat de auto voldoet aan de gestelde eisten in de ECE-richtlijnen. (Economische Commissie van Europa). E-gemarkeerde producten kunnen door de richtlijnen in alle lidstaten zondermeer door de markt geaccepteerd worden waardoor er een vrijere handel ontstaat zonder importbeperkingen. Voorbeelden van producten voorzien van E-markering auto en aanhangwagen lampen, glas, banden, driehoekige waarschuwingsborden, waarschuwingssignaleringen, lichtbalken, zwaailampen, flitslampen, ledlampen, sirenes, voertuigmarkering en voertuig contourmarkering en striping.
Fabrikanten vermelden doormiddel van het E-markeringsnummer het land van productie (of assemblage)
Hieronder de E nummers waar het geproduceerd is of waar het in elkaar is gezet:
E1-Duitsland; E2-Frankrijk; E3-Italië; E4-Nederland; E5-Zweden; E6-België; E7-Hongarije; E8 en Tsjechië; E9 - Spanje; E10-Joegoslavië; E11-Britse; E12-Oostenrijk; E13-Luxemburg; E14-Zwitserland; E16-Noorwegen; E17-Finland; E18-Denemarken; E19-Roemenië; E20-Polen; E21-Portugal; E22-Russisch; E23-Griekenland; E25-Kroatië; E26-Slovenië; E27-Slowakije; E28-Wit-Rusland; E29-Estland; E31-Bosnië-Herzegovina; E37-Turkije;
ECE-R112 , ECE-R10 , ECE-R87 ECE-R65, wat wil dat nu zeggen ?
We zien vaak een klassieke fout terugkomen. Consumenten gaan een E-nummer aanzien als keurmerk. Een rondje met daarin een getal wil niets zeggen. Zeker niet als het over een keuring zou gaan. Het getal staat voor een landcode. LET OP! dit E-nummer is alleen een kenmerk waar de lamp gekeurd is en in welk land. Zo staat E4 er bijvoorbeeld voor dat een lamp in Nederland gekeurd is, E9 betekend dat de lamp bijvoorbeeld in Spanje gekeurd is en E1 staat voor Duitsland etc. etc. Het zijn dus absoluut geen ECE-keurmerken.
Met een ECE-R10 keuring is men zeker verzekerd van een storingsvrije werking van de LED lamp. De LED lamp is dan namelijk ook op twee manieren beschermd. Een; de LED lamp stoort zelf niet op andere aanwezige apparatuur en twee, de LED lamp is zelf bestand tegen inkomende storing.
ECE-R112 typegoedkeuring
De type goedkeuring R112 is bedoeld voor grootlicht en verstralers. Met een ECE-R112 keurmerk in de lamp is deze geschikt om op de openbare weg in te zetten als; grootlicht & verstraler. Bij een ECE-R112 goedgekeurde lamp komt een referentie getal, deze moet op de lamp aanwezig zijn. Er zijn twee belangrijke punten om rekening mee te houden:
• Symmetrie; bij de plaatsing van een ECE-R112 gekeurde lamp moet er symmetrie aanwezig zijn. 2 Koplampen en een Led-bar zou dus niet voldoende zijn om de Led-bar aan te sluiten op het grootlicht en gelijktijdig te laten branden. Bij de montage, om uiteindelijk ook aan de ECE-R112 regulering te voldoen moet u hier wel rekening mee houden..
• Referentie getal; op de lamp is een referentie getal aanwezig. Als men deze referentie getallen van de koplampen bij elkaar op telt, moet de uitkomst van deze getallen gezamenlijk onder de 100 zitten, om te voldoen aan de ECE-R112 regulering. Vergeet u niet de al aanwezige verlichting mee te rekenen!
Wat zijn aanhangerverlichtingen?
Veilig zijn in het verkeer is uiterst belangrijk, daarom moet de verlichting van je voertuig en ook je aanhanger altijd in orde zijn. Een probleem met de verlichting van je aanhangwagen is voor andere mensen net zo’n gevaar als voor jezelf. En om er pas voor je reis achter te komen is al helemaal vervelend, daarom moet er structureel gecontroleerd worden. Als je op een probleem stuit is deze vaak eenvoudig en zelfstandig optelossen, wij helpen je graag met het herkennen en oplossen van de veel voorkomende problemen met de verlichting. LED verlichting is tegenwoordig niet meer speciaal, bijna alle auto’s zijn er van voorzien. Dit is bij aanhangwagens echter niet het geval. Het grootste deel van alle aanhangwagens zijn voorzien van de klassieke lichtunits met de standaard lampjes zoals we die kennen. Deze units voldoen goed aan de eisen op een aanhangwagen maar omdat het traditionele gloeilampjes zijn kunnen die nog kapot snel gaan. Ook kan kunnen de inwendige contactpunten gaan oxideren. Je kunt tegenwoordig de achterlichtunits naar LED units vervangen. LED verlichting biedt een hogere lichtopbrengst en meer branduren dan de losse lampjes. De kans dat er problemen met de verlichting van de aanhangwagen zijn worden dus verminderd op het moment dat je er LED units in zet.
Wat zijn veilige aanhangerverlichtingen?
Wanneer zijn aanhangerverlichtingen veilig? Aanhangerverlichtingen zijn veilig wanneer ze beiden goed en duidelijk branden. Vaak komt er voor dat een of meerdere lampjes niet branden. Wij hebben een paar stappen gemaakt om te volgen wanneer je deze problemen ervaart.
Er brand één lampje niet
- Controleer het betreffende lampje en vervang hem met een nieuw lampje. Als de draad van het oude lampje nog intact is en het lampje gaat branden op moment van verwijderen? Maak dan de contacten schoon.
- Controleer of er spanning op de betreffende pool op de stekkerdoos van de auto staat. Maak het contact schoon en controleer nogmaals.
- Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten zit, maak ook het stekkercontact goed schoon. Buig eventueel de vier delen van het contact naar de buitenkant toe.
- Controleer of er spanning op de aansluiting van de lamp zit en of de massa niet onderbroken is. Als het nodig is kun je de aansluitkabel repareren.
Er branden meerdere lampjes niet
- Als er meerdere lampjes niet meer branden moet er gecontroleerd worden of er spanning op de betreffende pool staat (op de stekkerdoos van de auto). Maak eventueel het contact schoon en controleer nog een keer.
- Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten is en maak de stekkercontacten goed schoon. Buig als het nodig is ook vier delen van het contact naar buiten.
- Controleer of de kabels die vanaf de dissel lopen naar de achterzijde van de aanhangwagen geen beschadigingen of breuken hebben. Let goed op of er sporen van oude reparaties zijn, met bijvoorbeeld kroonsteentjes. Die staan er om bekend dat ze na verloop van tijd storingen kunnen veroorzaken. Bij een mankement aan de aansluitkabel
kun je deze repareren. Mochten de lampjes echt niet meer te maken zijn, bieden wij veel lampjes in veel maten voor goedkope prijzen.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, daarom hebben wij naast reparatie advies ook tips om kapotte verlichting te voorkomen. Veel van de storingen worden veroorzaakt door oxidatie (roest). Om de oxidatie te voorkomen adviseren wij dat je een à tweemaal per jaar de stekker en stekkerdoos inspuit met een zuurvrije vaseline- of siliconenspray. Als je wilt gaan inspuiten maar je ziet dat er al oxidatie op zit kun je het best deze schoonmaken met een contactreiniger. Door de stekker een paar keer in de stekkerdoos te steken en te verwijderen verspreid de spray beter. Ook is het belangrijk dat er zorgvuldig met de stekker van de verlichting op wordt gegaan. Als de aanhangwagen niet in gebruik is en de stekker dus niet is aangesloten op de stekkerdoos van de auto. Zorg dan dat de stekker netjes in de daarvoor bedoelde houder van de dissel rust. Zorg dat de stekker niet zomaar ergens loshangt en al helemaal niet ergens op de grond ligt, zo zou er vocht en vuil in de stekker kunnen komen. Als de stekker nog wel in gebruik is, zorg dan dat de deksel goed zit zodat er geen opspattend regenwater bij kan komen.
Waar worden aanhangerverlichtingen van gemaakt?
Een achterlicht komt voor op voertuigen zoals fietsen, motorfietsen en auto’s. ook komen ze voor op andere voertuigen zoals aanhangwagens, ze dienen door middel van een lampje licht te geven om achterliggend verkeer te attenderen op de aanwezigheid van het betreffende voertuig. Een aanvulling op het achterlicht is een reflector, deze reflecteert het licht van de koplamp. Reflectoren kunnen meer of minder licht produceren dan achterlichten kunnen. Dit is wel afhankelijk van de kwaliteit van de reflector en vooral afhankelijk van de sterkte van de koplampen van de andere automobilist. Achterlichten verschillen van vormen en maten, maar ze dienen allemaal voor hetzelfde doel. In de wet staat dat voertuigen die deelnemen aan het verkeer op de openbare weg aan de achterzijde moeten zijn uitgerust met lichten die een heldere rode kleur afgeven zonder reflectie. Rood is de gekozen kleur, omdat het de aandacht het meest trekt en het de grootste golflengte heeft zonder dat het de atmosfeer verstrooid. Het lijkt logisch dat alleen je achterlichten aan moeten als het donker of mistig is, maar is sommige landen is het in situaties verplicht ook overdag bij helder weer het licht te laten schijnen. In de Nederlandse wet staat dat voertuigen alleen bij nacht en ontij (weer met slecht zicht zoals mist) van voor- en achterlicht moeten zijn voorzien, maar een reflector is altijd verplicht. Het achterlicht en de koplamp bestaan uit een led- of gloeilampje dat als lichtbron in een behuizing zit. In plaats van een gloeilamp wordt tegenwoordig vaak een halogeenlamp gebruikt. Vaak zit bij een ledverlichting meerdere lampjes in de behuizing.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen