







- Multifunctioneel ontwerp
- Eenvoudige montage
- 12 Volt aansluiting
- Betrouwbare zichtbaarheid
- Stevige behuizing
- Gecertificeerd voor weggebruik
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
achterlicht multipoint 1 135x240mm 12 volt - rechts - achterlamp - achterlicht - aanhangerverlichting - aanhangerachterlicht (AANH-00610).
Dit Multipoint 1 achterlicht is een complete verlichtingsunit voor de rechterzijde van je aanhanger. Met een afmeting van 135x240 mm en een 12V aansluiting, biedt dit achterlicht betrouwbare verlichting voor dagelijks gebruik. De lamp beschikt over meerdere functies, waaronder achterlicht, remlicht, richtingaanwijzer, mistlicht en achteruitrijlicht, allemaal geïntegreerd in één behuizing. Het robuuste ontwerp en de eenvoudige montage maken het ideaal voor allerlei soorten aanhangers, van kleine trailers tot grotere voertuigen.Specificaties
- Rechthoekig model, afmeting 135 x 240mm
- Opbouwhoogte 50mm bevestiging middels 2 boringen 152mm rond 6 mm
- Merk : Aspöck
- Type : Multipoint I
- Met geïntegreerde driehoeksreflektor en kentekenverlichting naar de zijkant
- Dit rechterachterlicht heeft GEEN mistlamp en GEEN achteruitrijlicht
- Met kabeltule aansluiting
- Exclusief binnen lampen
Het verschil tussen LED en gloeilamp achterlamp voor aanhanger
Voordelen van LED vs gloeilamp
- LED’s verbruiken aanzienlijk minder energie. Bijvoorbeeld: bij LED‑achterlichten wordt gesproken van tot ongeveer 80 % energiebesparing vergeleken met traditionele gloeilampachterlichten.
- LED’s hebben een veel langere levensduur. Bijvoorbeeld: gloeilamp achterlichten kunnen maximaal een beperkt aantal uren branden, terwijl LED’s vele malen langer meegaan.
- Snellere schakelreactie / betere zichtbaarheid: onderzoek toont aan dat LED remlichten zorgen voor kortere reactietijden bij achteropkomend verkeer.
- Betere duurzaamheid: LED’s zijn vaak robuuster, bestand tegen trillingen en vaak waterdicht(er).
- Milieuvriendelijkere optie: minder warmteontwikkeling, geen filamenten die doorbranden, vaak betere materiaalkwaliteit.
Nadelen / aandachtspunten van LED vs gloeilamp
- Hogere aanschafkosten: LED‑units zijn vaak duurder in aanschaf dan simpele gloeilampunits.
- Compatibiliteit: Sommige oudere voertuigen of kabelbomen zijn niet optimaal ingesteld voor LED’s en kunnen storingen of foutmeldingen geven (bijv. knipperfunctie niet goed).
- Reparatie of vervanging kan complexer zijn: Bij LED‑units is vaak de gehele module vervangen i.p.v. enkel een lampje.
- Lichtbeeld & warmteafvoer: LED’s geven een ander lichtbeeld en hebben soms andere warmteafvoer vereisten; montage moet correct gebeuren.
Wanneer kiezen voor wat?
- Als je vaak met de aanhanger rijdt, lange afstanden maakt of vaak vrachtwagen/aanhangercombinaties gebruikt → LED is de betere keuze vanwege duurzaamheid en veiligheid.
- Als het om incidenteel gebruik gaat, budget een belangrijke rol speelt en je al een passende gloeilamp‑unit hebt die voldoet → een gloeilamp achterlicht zoals de standaard Multipoint II is voldoende.
- Controleer altijd of de spanning, aansluiting en functies overeenkomen met je situatie (12 V of 24 V, 5‑polig of anders, gewenste functies).
- Kijk ook of de montage en aansluiting van je huidige lampen compatibel is met de nieuwe unit (montagematen, connector, kabelboom).
Verschillende types achterlichten:
- Basis achterlicht met gloeilamp / halogeen: de traditionele versie, met losse gloeilampjes (bijv. 21/5W) in een behuizing. De “Multipoint II” standaardvariant behoort hiertoe.
- Achterlicht met extra functies: bijvoorbeeld met achteruitrijlicht, mistachterlicht of geïntegreerde reflector driehoek. Soms zit hierbij extra montagecomplexiteit. (Bijvoorbeeld: de linker uitvoering van Multipoint II had mist‑licht).
- LED‑achterlicht: waarbij in plaats van gloeilampjes LED's gebruikt worden. Deze bieden moderne voordelen (verbruik, levensduur). Zie aparte sectie verder.
- Universele of multivolt achterlichten: voor zowel 12 V als 24 V systemen, handig als je aanhanger wisselt of aangesloten wordt op verschillende voertuigen.
- Compacte / kleine variant achterlichten: voor kleine aanhangers zoals motor‑ of vouwwagenaanhangers; vaak kleinere afmetingen en minder functies.
Voordelen
- Multifunctioneel ontwerp: alles-in-één unit met geïntegreerde functies zoals remlicht, achterlicht, knipperlicht, mistlicht en achteruitrijlicht.
- Eenvoudige montage: dankzij de standaardafmetingen (135x240 mm) en bevestigingspunten is de montage snel en zonder aanpassingen te doen.
- 12 Volt aansluiting: compatibel met de meeste aanhangers en trailers die op 12V werken.
- Betrouwbare zichtbaarheid: heldere verlichting verhoogt de veiligheid op de weg, vooral bij slecht weer of in het donker.
- Stevige behuizing: bestand tegen schokken, water en vuil – geschikt voor intensief en langdurig gebruik.
- Gecertificeerd voor weggebruik: voldoet aan de Europese regelgeving voor voertuigverlichting, waardoor je voldoet aan de wettelijke eisen.
Conclusie:
Het Multipoint 1 rechter achterlicht is een betrouwbare, duurzame en multifunctionele verlichtingsoplossing voor elke aanhanger. Dankzij de combinatie van kwaliteit, veiligheid en eenvoudige installatie is dit achterlicht een slimme keuze voor zowel professioneel als particulier gebruik.
Wij verkopen ook beschermrekken in diverse maten. Ideaal om beschadiging van uw achterlichten te verkomen.
We hebben een onderscheid gemaakt in verschillende soorten aanhanger verlichtingen:
- Led achterlichten
- gloeilamp achterlichten( de traditionele, oude lamen)
- led gloei en breedte lampen, contourverlichting, markeringslampen
- mistverlichting
- achteruitrijverlichting
- kentekenverlichting
- verlichtingsbalken en complete verlichtingsets
- losse gloeilampen
- koplampen, schijnwerpers, werklampen
- led werklampen,schijnwerpers
Wij bij Trailer and Tools hebben een ruim assortiment aanhanger onderdelen. Door dagelijks gebruik kunnen aanhanger onderdelen defect raken die bepalend zijn voor de werking van uw aanhangwagen. Deze onderdelen kunt u bij ons op de webshop terug vinden. Zo zorgt u ervoor dat u uw aanhanger weer veilig kunt gebruiken. Hieronder vindt u een categorie overzicht van al onze onderdelen. Door op de categorie te klikken ziet u vervolgens alle producten.
- Aanhanger verlichting
- Stekkers en stekkerdozen
- (Hulp)koppelingen en trekhaken
- Neuswielen en steunpoten
- Hang en sluitwerk
- Aanhanger ijzerwaren en bevestiging
- Reflectoren
- Aanhangernetten, gaaskleden en dekzeilen
- Spatborden
- Lading vastzetten
- Kabels, chassisklemmen en lasdozen
- Sloten
- Disselbakken
- Paardentrailer onderdelen
- Zwaailampen en verlichtingsbalken
- Led werklampen
- Beschermrekken voor achterlichten
- Elastiek en bagagespinnen
- Spanrubbers
- Boot aanhanger onderdelen
- Handlieren en accessoires
- Oprijplaten
- Overige onderdelen
- Stofhoezen
- Caravan onderdelen
Wat zijn aanhangerverlichtingen?
Veilig zijn in het verkeer is uiterst belangrijk, daarom moet de verlichting van je voertuig en ook je aanhanger altijd in orde zijn. Een probleem met de verlichting van je aanhangwagen is voor andere mensen net zo’n gevaar als voor jezelf. En om er pas voor je reis achter te komen is al helemaal vervelend, daarom moet er structureel gecontroleerd worden. Als je op een probleem stuit is deze vaak eenvoudig en zelfstandig optelossen, wij helpen je graag met het herkennen en oplossen van de veel voorkomende problemen met de verlichting. LED verlichting is tegenwoordig niet meer speciaal, bijna alle auto’s zijn er van voorzien. Dit is bij aanhangwagens echter niet het geval. Het grootste deel van alle aanhangwagens zijn voorzien van de klassieke lichtunits met de standaard lampjes zoals we die kennen. Deze units voldoen goed aan de eisen op een aanhangwagen maar omdat het traditionele gloeilampjes zijn kunnen die nog kapot snel gaan. Ook kan kunnen de inwendige contactpunten gaan oxideren. Je kunt tegenwoordig de achterlichtunits naar LED units vervangen. LED verlichting biedt een hogere lichtopbrengst en meer branduren dan de losse lampjes. De kans dat er problemen met de verlichting van de aanhangwagen zijn worden dus verminderd op het moment dat je er LED units in zet.
Wat zijn veilige aanhangerverlichtingen?
Wanneer zijn aanhangerverlichtingen veilig? Aanhangerverlichtingen zijn veilig wanneer ze beiden goed en duidelijk branden. Vaak komt er voor dat een of meerdere lampjes niet branden. Wij hebben een paar stappen gemaakt om te volgen wanneer je deze problemen ervaart.
Er brand één lampje niet
- Controleer het betreffende lampje en vervang hem met een nieuw lampje. Als de draad van het oude lampje nog intact is en het lampje gaat branden op moment van verwijderen? Maak dan de contacten schoon.
- Controleer of er spanning op de betreffende pool op de stekkerdoos van de auto staat. Maak het contact schoon en controleer nogmaals.
- Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten zit, maak ook het stekkercontact goed schoon. Buig eventueel de vier delen van het contact naar de buitenkant toe.
- Controleer of er spanning op de aansluiting van de lamp zit en of de massa niet onderbroken is. Als het nodig is kun je de aansluitkabel repareren.
Er branden meerdere lampjes niet
- Als er meerdere lampjes niet meer branden moet er gecontroleerd worden of er spanning op de betreffende pool staat (op de stekkerdoos van de auto). Maak eventueel het contact schoon en controleer nog een keer.
- Controleer of de aansluitdraad goed in de stekker aangesloten is en maak de stekkercontacten goed schoon. Buig als het nodig is ook vier delen van het contact naar buiten.
- Controleer of de kabels die vanaf de dissel lopen naar de achterzijde van de aanhangwagen geen beschadigingen of breuken hebben. Let goed op of er sporen van oude reparaties zijn, met bijvoorbeeld kroonsteentjes. Die staan er om bekend dat ze na verloop van tijd storingen kunnen veroorzaken. Bij een mankement aan de aansluitkabel
kun je deze repareren. Mochten de lampjes echt niet meer te maken zijn, bieden wij veel lampjes in veel maten voor goedkope prijzen.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, daarom hebben wij naast reparatie advies ook tips om kapotte verlichting te voorkomen. Veel van de storingen worden veroorzaakt door oxidatie (roest). Om de oxidatie te voorkomen adviseren wij dat je een à tweemaal per jaar de stekker en stekkerdoos inspuit met een zuurvrije vaseline- of siliconenspray. Als je wilt gaan inspuiten maar je ziet dat er al oxidatie op zit kun je het best deze schoonmaken met een contactreiniger. Door de stekker een paar keer in de stekkerdoos te steken en te verwijderen verspreid de spray beter. Ook is het belangrijk dat er zorgvuldig met de stekker van de verlichting op wordt gegaan. Als de aanhangwagen niet in gebruik is en de stekker dus niet is aangesloten op de stekkerdoos van de auto. Zorg dan dat de stekker netjes in de daarvoor bedoelde houder van de dissel rust. Zorg dat de stekker niet zomaar ergens loshangt en al helemaal niet ergens op de grond ligt, zo zou er vocht en vuil in de stekker kunnen komen. Als de stekker nog wel in gebruik is, zorg dan dat de deksel goed zit zodat er geen opspattend regenwater bij kan komen.
Waar worden aanhangerverlichtingen van gemaakt?
Een achterlicht komt voor op voertuigen zoals fietsen, motorfietsen en auto’s. ook komen ze voor op andere voertuigen zoals aanhangwagens, ze dienen door middel van een lampje licht te geven om achterliggend verkeer te attenderen op de aanwezigheid van het betreffende voertuig. Een aanvulling op het achterlicht is een reflector, deze reflecteert het licht van de koplamp. Reflectoren kunnen meer of minder licht produceren dan achterlichten kunnen. Dit is wel afhankelijk van de kwaliteit van de reflector en vooral afhankelijk van de sterkte van de koplampen van de andere automobilist. Achterlichten verschillen van vormen en maten, maar ze dienen allemaal voor hetzelfde doel. In de wet staat dat voertuigen die deelnemen aan het verkeer op de openbare weg aan de achterzijde moeten zijn uitgerust met lichten die een heldere rode kleur afgeven zonder reflectie. Rood is de gekozen kleur, omdat het de aandacht het meest trekt en het de grootste golflengte heeft zonder dat het de atmosfeer verstrooid. Het lijkt logisch dat alleen je achterlichten aan moeten als het donker of mistig is, maar is sommige landen is het in situaties verplicht ook overdag bij helder weer het licht te laten schijnen. In de Nederlandse wet staat dat voertuigen alleen bij nacht en ontij (weer met slecht zicht zoals mist) van voor- en achterlicht moeten zijn voorzien, maar een reflector is altijd verplicht. Het achterlicht en de koplamp bestaan uit een led- of gloeilampje dat als lichtbron in een behuizing zit. In plaats van een gloeilamp wordt tegenwoordig vaak een halogeenlamp gebruikt. Vaak zit bij een ledverlichting meerdere lampjes in de behuizing.
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen