Koelvloeistof


Bron :http://www.autobedrijfharderwijk.nl/Audi-A4-Avant-waterpomp-kapot.html
 

Hoe is de werking van een autoradiateur?



De koelvloeistof stroomt door de watermantels van het motorblok langs de cilinders en vervolgens door de radiateur. Het motorblok is met slangen verbonden met de radiateur. Een waterpomp zorgt dat de koelvloeistof wordt rondgepompt. De koelvloeistof komt de radiateur aan de bovenzijde binnen en verlaat deze aan de onderkant. Het koelblok, dat is het gedeelte tussen het boven- en het onder reservoir van de radiateur, bestaat uit zeer fijne buisjes. Om het koelend oppervlak te vergroten, zijn tussen deze buisjes harmonicavormige platen gesoldeerd, de zogenaamde "lamellen". De koelvloeistof stroomt door de kleine buisjes van boven naar beneden. Tussen deze pijpjes wordt de koellucht verplaatst, in de meeste gevallen de rijwind, daarnaast wordt ook geforceerd gekoeld door middel van een mechanisch of elektrisch aangedreven ventilator. Zeer oude motorkoelsystemen werken zonder pomp, op basis van natuurlijke circulatie. Deze "automatische" watercirculatie heet dan "thermosifonkoeling", maar het wordt niet meer toegepast.
 

Wanneer weet ik als de koelvloeistof te warm wordt of dat de radiateur niet zijn werk doet? Waarschuwingslampje



Als de motor te warm wordt, heb je waarschijnlijk lekkage in het koelsysteem. Dat kan in de leidingen zitten, maar de radiateur kan ook gaan lekken, bijvoorbeeld door steenslag. 
Als tijdens het rijden het waarschuwingslampje van de koelvloeistof oplicht is het zaak direct je auto aan de kant te zetten.
Open de motorkap en probeer het lek te vinden. Draai nooit de dop van de radiateur open! Doe dit alleen bij een koude motor.
Als je op de parkeerplaats staat en je ziet een plas(je) koelvloeistof is het verstandig even de radiateur te inspecteren. Is er groen/blauwe uitslag aanwezig? Ja, dan koelvloeistof-niveau controleren.
Open de motorkap en probeer het lek te vinden. Draai nooit de dop van de radiateur open! Doe dit alleen bij een koude motor.
Als je op de parkeerplaats staat en je ziet een plas(je) koelvloeistof is het verstandig even de radiateur te inspecteren. Of de koelvloeistof-niveau op peil is.

 

Hoe een Radiateur lek dichten?



Als het toch een gaatje blijkt te zijn kun je een aantal dingen doen: Valma Stop-a-Leak.
Dit is een tijdelijke oplossing. Je vult het radiateursysteem met een speciaal flesje. Hierdoor zal het gaatje automatisch gedicht worden. Er is ook een radiateur-pil. Dit werkt op hetzelfde principe. Te verkrijgen bij benzinestations.
Hoe kan ik mijn radiator dichten, of er voor zorgen dat hij niet meer lekt?
Laat de motor een aantal minuten stationair draaien, giet het flesje leeg, of doe je pil erin. Daarna een stuk rijden zodat de motor goed warm wordt. Zet de kachel op zijn warmste stand en de blower op zijn hoogste stand. Dit zal ervoor zorgen dat de koelvloeistof door het gehele koelsysteem gepompt wordt. Zet daarna je auto niet direct uit, maar laat deze enkele minuten nalopen. Controleer of er nog lekkages zijn.
 

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik de radiator en of de koelvloeistof?



Controleer regelmatig (maandelijks) het niveau van de koelvloeistof. De meeste auto’s hebben een gesloten systeem met een expansietankje. Het vloeistofpeil moet zich tussen de merktekens minimum en maximum bevinden. Verder kan de radiateur dicht komen te zitten door insecten. Dan kan de rijwind de vloeistof niet meer koelen. Je kunt de radiateur voorzichtig schoonmaken (alleen als hij afgekoeld is!), maar niet met een hogedrukspuit of harde borstel, want dan kan hij zomaar lek raken.
 

Zelf vervangen ?

Check onze website voor het speciale gereedschap.