" />
nl
Inloggen


Inloggen Registreer
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Categorieën

Groot Assortiment met voorraad Gratis verzending in NEDERLAND boven € 75,00* Snelle Levering Goede verpakking Winkel/Showroom 500m2

0

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Weergave:


Bezig met laden...
Krachtdoppen set aandrijfas, 8 delig
€ 65,00 Incl. btw
keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up
Bestellen


De aandrijfas van een auto!



                                  
AANDRIJFAS EN FUCTIE ERVAN !

Wat is de functie van een aandrijfas?
•    De aandrijfkracht overbrengen van de versnellingsbak naar de wielen
•    Het kunnen overbrengen van aandrijfkracht in een niet rechte lijn

Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit twee koppelingen, veelal homokineet, een ashoes en de as. Wanneer een aandrijfas de krachten in één lijn overbrengt, is een homokineetkoppeling niet nodig. Dit zijn bijvoorbeeld de assen in de versnellingsbak en de koppeling. Hieronder een korte uitleg over de verschillende onderdelen in een aandrijfas. Een aandrijfas zorgt voor de verbinding tussen de versnellingsbak en de voor of achter wielen. Bij achterwiel aangedreven auto’s hebben we 1 aandrijfas en bij voorwiel aangedreven auto 2. Bij voorwiel aangedreven auto’s worden de aandrijfassen ook wel eens homokineet assen genoemd. Deze assen staan rechtstreeks met de voorwielen in verbinding. Bij achterwiel aangedreven auto’s loopt de aandrijfas onder de auto door naar de cardanas. De achterwielen staan met de cardanas in verbinding.


WAT IS EEN HOMOKINEETKOPPELING?
 
Homokineet koppelingen zijn er in verschillende soorten en maten. Welk type steek as er op u auto is bevestigd is totaal afhankelijk van het merktype en de motorisering. Vier wielen aangedreven auto’s hebben ook op de achterwielen een differentieel en een vaste homokineet koppeling. Het wordt gebruikt wanneer de aandrijfas niet in een rechte lijn loopt, maar ook hoeken moet opvangen. Het is een zogenaamde kruiskoppeling die ervoor zorgt dat je kunt sturen. De koppeling bestaat uit een kom, kogels en een kogelkooi. Het merendeel van de voertuigen is voorzien van een homokineet lagere. Dit betekent dat de krachten die de motor overbrengt op de versnellingsbak, het differentieel via de aandrijfassen naar de voorwielen worden overgebracht. De aandrijfassen zijn voorzien van een zogenaamde homokineet koppeling. Middels deze koppeling welke bestaat uit verschillende kleine lagers kunnen de krachten ook onder een hoek worden overgebracht. Oftewel wanneer u met de auto aan sturen bent in een bocht.   
Het is een ingenieus onderdeel dat ervoor zorgt dat de wielen met dezelfde snelheid als de aandrijfas draaien, ondanks de op- en neergaande beweging van de ophanging van de auto en de stuuruitslag. Vandaar dat het in het Engels een cv-joint heet, oftewel Constant Velocity joint. Hieronder zie je hoe deze koppeling werkt: het rode gedeelte zit aan het wiel, het groene is de aandrijfas van de auto.


WAT IS HET BELANG VAN EEN AANDRIJFAS VAN EEN AUTO?
De aandrijfassen zijn ontzettend belangrijke onderdelen van uw auto en worden vooral zwaarbelast bij het wegrijden, bij het optrekken en vertragen, en bij het draaien. De aandrijfas wordt gebruikt om de kracht van de motor van de versnellingsbak naar het wiel over te brengen. Er wordt een hoog koppel aan de as geleverd en deze is daarbij voortdurend in gebruik. Daarom is de aandrijfas van een zeer slijtvast materiaal gemaakt, dat tegelijkertijd een relatief laag gewicht heeft. Daarom zal de aandrijfas altijd een compromis zijn tussen duurzaamheid en gewicht efficiëntie, anders zou het brandstofverbruik aanzienlijk toenemen. Bovendien mag een aandrijfas vanwege de stuurhoek en andere compressie bewegingen niet star zijn, vandaar dat er verbindingen zijn ingebouwd. Daarom wordt deze as de aandrijfas genoemd. 

WELKE VERSCHILLENDE  AANDRIJVINGEN VAN EEN AUTO HEB JE ALLEMAAL?
De meeste auto's kennen voorwielaandrijving, maar er zijn ook auto's met achterwielaandrijving en sommige auto's kennen zelfs vierwielaandrijving. Bij voorwielaandrijving worden de aandrijfkrachten van de motor overgebracht op de voorste twee wielen van de auto. In dit geval zijn de aandrijfassen bevestigd tussen de versnellingsbak (met een inwendig differentieel) en de voorwielen. Bij auto's met achterwielaandrijving daarentegen loopt er van de in de voorzijde van de auto geplaatste versnellingsbak een cardanas (ook wel tussen as genoemd) naar het in de achterzijde van de auto gesitueerde cardan. Dit cardan is vervolgens verbonden met de twee aandrijfassen van de auto die op hun beurt weer zijn bevestigd aan de achterwielen van de auto. Een auto met vierwielaandrijving kent vier aandrijfassen (twee aan de voorzijde, twee aan de achterzijde). De voorste aandrijfassen worden op dezelfde wijze aangedreven als bij een auto met voorwielaandrijving en de achterste aandrijfassen op eenzelfde manier als bij achterwielaandrijving.

Dit hieronder is een Kegeltandwiel aandrijving.


 

Een kegeltandwiel is een tandwiel waarvan de tanden onder een hoek staan met de as van het tandwiel. Kegeltandwielen kunnen grote hoeken maken. Tandwielen met verschillende diameter kunnen een koppelvergroten of verkleinen assen die krachten in een grotere hoek moeten overbrengen, zijn vaak verbonden door middel van een schuine vertanding. Deze conische of kegeltandwielen kunnen verschillen in diameter, waardoor het overgebrachte koppel groter of kleiner wordt. Deze asverbinding wordt bijvoorbeeld toegepast als een cardanaandrijving is gebruikt op een voertuig met een dwarsgeplaatste motor. De voorwaartse beweging van de krukas, koppeling en versnellingsbak moet worden omgezet in een langsdraaiende beweging van de cardanas.

HOE IS DE SLIJTAGE VAN EEN AANDRIJFAS TE HERKENNEN?
Een versleten aandrijfas is vaak te herkennen aan bijvoorbeeld een knakkend geluid bij het nemen van een (scherpe) bocht en met name bij tegelijk optrekken. Bij het optrekken en vertragen, en bij het draaien. Als u bij één van die manoeuvres een kloppend geluid hoort, zijn de aandrijfassen versleten. Als je aandrijfas versleten of kapot is, kan je ervoor kiezen een tweedehands of gebruikte aandrijfas, of onderdeel daarvan, aan te schaffen. Dit kan enorm schelen in de kosten. Zorg er dan voor dat het onderdeel getest en nagekeken is, zodat je er zeker van kunt zijn dat de aandrijfas nog van voldoende kwaliteit is. Als dit het geval is, kan de aanschaf van een tweedehands onderdeel je heel wat in de kosten schelen.

HOE KAN IK EEN AANDRIJFAS VERVANGEN?
Het vervangen van de homokineet koppeling is niet eenvoudig. Soms is het veel makkelijker om op de sloperij en tweedehands aandrijfas met bijbehorende homokineet in te kopen. Het demonteren van de homokineet zelf is erg ingewikkeld gezien er wel 50 of meer lagerbussen in zitten gemonteerd. Soms kan worden volstaan met het plaatsen van een nieuwe stofhoes en schoon kogellager vet. Afhankelijk van het type auto en steek as zal ook de versnellingsbak olie moeten worden gewisseld wanneer u de steek als samen met de homokineet demonteert. Als met al is het vervangen van een aandrijfas geen makkelijke klus. De remklauw, remschijf moet worden verwijderd tevens is een fusee trekker gewenst omdat fusee en stuurkogel moeten worden losgehaald zodat de aandrijfas uit het fusee lichaam kan worden gehaald.

Wat is een cardanas? 
De cardanas is de as tussen de versnellingsbak en de cardan aan de achterzijde. Een cardanas wordt gebruikt bij vierwielaandrijvingen en achterwiel aangedreven auto’s en voertuigen. Deze zit in het midden van de auto boven de uitlaat gemonteerd. De cardanas zit aan de bak en het differentieel(cardan) bevestigd. In het midden van de cardanas zit een steunlager die als een kruiskoppeling aan elkaar zit. Deze zorgt ervoor dat de as moeiteloos en spelingsvrij kan ronddraaien. Doordat een auto veert moet een as ook mee kunnen veren en draaien en zo dus ook niet uit 1 star geheel bestaan waardoor ze er een tussen koppeling in hebben geplaatst. Bij de kruiskoppeling zit ook een steunlager die weer vast zit aan de auto. Als dit lager niet goed gemonteerd is dan krijg je last van trillingen en onnatuurlijke bewegingen doordat de assen niet mooi tegenover elkaar lopen.






Zelf vervangen van de aandrijfas van uw auto?
Check onze website  voor het speciale gereedschap.







 

 

 










 



| Meer

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.