Hulpkoppeling bij gebruik van een aanhanger

Losbreekreminrichting of een hulpkoppeling?

Losbreekreminrichting of een hulpkoppeling?

Een losbreekreminrichting zegt eigenlijk in zijn naam al wat het ongeveer doet en hoe het werkt.
Daarom hebben velen wel een idee van wat het ongeveer is, meeste weten alleen niet precies wat het is en wanneer ze het beste een losbreekreminrichting kunnen gebruiken of een hulpkoppeling.

Losbreekreminrichting:
De losbreekreminrichting word als veiligheidsmiddel gebruikt om bij het los breken van de aanhangwagen van het trekkende voertuig de handrem van de aanhangwagen in te schakelen.
Hierdoor zal losgebroken aanhangwagen snel tot stilstand komen niet als een ongeleid projectiel verder rijden of van de rijbaan schieten.
Deze veiligheidsmaatregel is verplicht op zwaardere aanhangwagens (1500 tot 3500 kg)
Hulpkoppeling:
Een hulpkoppeling is in principe een dikke staalkabel die ervoor zorgt dat de aanhangwagen aan het trekkende voertuig vast zal blijven zitten, ook wanneer de aanhangwagen los zou schieten.
Sinds 01-01-2014 zijn ook de lichtere aanhangwagens (tot 750kg) verplicht wanneer deze geen losbreekreminrichting hebben een hulpkoppeling te bevestigen.
Eerder waren ook alle zwaardere aanhangwagens (750 tot 1500) al verplicht om deze veiligheidsmaatregel te hebben gemonteerd.
Wanneer men dit niet doet kan hier ook een bekeuring voor worden uitgeschreven.
De hulpkoppeling moet daarom ook deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken of te versleten zijn.

LET OP DAT U NOOIT BEIDE SYSTEMEN TEGELIJK GEBRUIKT!