Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA
17% KORTING
Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA
Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA
Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA
Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA

Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA

MERK: ASTA/SATRA

Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA (AUTM-08703).


Artikelnummer:AUTM-08703 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:9920031004734

Adviesprijs € 30,00
25,00 incl. BTW *
€ 20,66 excl. BTW
Voorraad: 5 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA (AUTM-08703).


16-delige reparatieset voor beschadigde M14-bougieschroefdraad. Met een tap M16 x 1,25 x 70 mm in de lengte vergroot je het vonkgat zodat het in de huls past. Na het vastzetten van de huls kun je de bougie er weer in doen! Verpakt in handige opbergkoffer.
 

Inhoud:
 

  • 5 x M14 x 1,25 x 11,2 in lengte (zwart gepolijst)
  • 5 x M14 x 1,25 x 17,5 in lengte (zwart gepolijst)
  • 5 x M14 x 1,25 x 17,5 in lengte (geel verzinkt)

Geschikt voor snel en doeltreffend repareren van ernstig beschadigde schroefdraden van bougie gaten in aluminium cilinderkoppen. Regelmatig komt het voor dat de oorspronkelijke schroefdraden van het bougie gat zo ernstig beschadigd is, dat alleen volledig vernieuwen een goede oplossing is. Wij leveren hiervoor tijdbesparend en zeer praktisch schroefdraad reparatie gereedschap. Snelle reparatie zonder demontage van de cilinderkop.


Een mooie youtube video met uitleg en gebruik van de set:
https://www.youtube.com/watch?v=7S27Aa3gVm0
 

  • Als een bougie op een verkeerd aantrekmoment is aangedraaid (meestal veel te hard aangedraaid zonder momentsleutel) of een zeer lange tijd niet is vervangen kan de bougiedraad in het aluminium zijn gecorrodeerd

  • Bij kapote draden ofwel een kapotte spoet, een overmaatse draad in tappen waarin een dunwandige stalen bus past. In de bus past weer de bougie.Draadbus is geen helicoil....helicoils zijn vierkant vormig draad dat conische is opgedraaid tot een soort busje.Dit noemt men een helicol ,Pas wel op met het weer demonteren van de bougie [het draad kan weer meekomen]Gebruik een momentsleutel en zorg dat hij niet te los maar zeker niet te strak zit waardoor je alles kapot draait.Het blijft een zwak punt.

  • Bij het monteren en opsnijden van het draad gebruikt men snijolie, om erger te voorkomen.
    Zorg dat u na het opsnijden en het monteren van de bus of helicoil zoveel mogelijk olie en vet wordt weg gehaald.
    Dit omdat je anders het aandraaimoment niet meer goed kunt bepalen van de bougies of bouten.

  • Het busje en of helicoil aan de buitenzijde met een borgmiddel in smeren( bijvoorbeeld loctite) en vast zetten.
    Dit doe je samen met de bougie doormiddel van een momentsleutel.

  • Als de bougie niet goed in het huis vast zit kan er valse lucht en compressie druk langs de bougie worden geblasen/gezogen. Heeft u enig idee wat het resultaat is van niet goed aangedraaide bougies, of losse bougies? Na het rijden met een voertuig van enkele minuten met losse bougies, ga maar eens kijken bij de bougie of het bougiegat, Wat daar allemaal aan vuil rond zit en vocht rond drijft. Als het niet anders kan dan zou je er nog even mee naar huis kunnen rijden. Het doorrijden hiermee kan veel schades veroorzaken

 

Wat is een bougie?

De bougie is onderdeel van het ontstekingssysteem van een benzinemotor. Hij ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de benzinemotor door middel van een elektrische vonk. Bougies worden toegepast in benzinemotoren en hebben een constante functie in het ontsteken van het verbrandingsproces. In dieselmotoren bevinden zich gloeibougies die alleen bij de start van de koude dieselmotor een functie hebben.

 

Hoe werkt een bougie?

Bougie  moeten bestand zijn tegen temperaturen in de verbrandingskamer die kunnen oplopen tot 3.000 °C en een druk tot 100 bar. Ze worden blootgesteld aan ontsteekspanningen tot 40.000 volt, met kortstondige stroompieken tot 300 A. Ook chemische invloeden stellen hoge eisen aan de kwaliteit. Het is dus extreem zwaar werk dat de bougie vele duizenden kilometers lang moeten leveren. De bougie dient om net voor het einde van de compressieslag het aangezogen gasmengsel in de cilinder door een elektrische vonk tot ontbranding te brengen. Op het juiste ogenblik, wanneer de zuiger van de desbetreffende cilinder bijna aan het einde van de compressieslag staat, wordt een stroomstoot van zeer hoge spanning door de bougie gevoerd, zodat tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode een vonk overslaat. De overspringende vonk ontsteekt de brandbare gasdeeltjes in het vonkgebied, waarbij een grote warmte wordt ontwikkeld en de inhoud van de verbrandingsruimte binnen zeer korte tijd door de voortplanting van het vlammenfront tot ontbranding wordt gebracht.

 

Hoe is een bougie opgebouwd?

Een bougie bestaat uit een metalen bougiehuls met metrische schroefdraad en een zeskant met één of meer massa-elektroden en twee metalen contactjes, die heel dicht bij elkaar zitten; ze zijn nog geen millimeter van elkaar verwijderd. Deze contacten worden ook wel de midden elektrode en de massa elektrode genoemd. Tussen deze twee elektroden zit een keramische isolator. Op de bougie wordt, door de bobine, een enorm hoog voltage gezet waardoor deze gaat vonken. Hierdoor vindt er verbranding plaats van de brandstof (vermengd met lucht), bijvoorbeeld benzine. De bougiehuls is uit staal vervaardigd. Deze dient niet alleen voor de bevestiging van de bougie, maar heeft ook tot doel een goede warmteafvoer van de isolator te waarborgen. 



 

Bron: oltimernieuws.nl 

 

Wanneer zijn bougies aan vervanging toe?

Elke auto en elk merk is anders maar vaak gebeurd dit tijdens een grote beurt, maar je kunt ook zelf het aantal kilometers bijhouden en op tijd een controle laten doen. en dat is ook te merken aan de slijtage van de bougies. Gemiddeld moeten bougies elke 15.000 a 30.000 kilometer vervangen worden. Bij koude start en hoge belasting word het maximale van de bougies gevraagd. Inhouden en slecht aanslaan kan een relatie hebben met versleten bougies. Je kunt versleten bougies ook herkennen door demontage en controle. Dit kan je, als je verstand hebt van auto’s, uiteraard zelf doen, maar een specialist kan er ook een kritische blik op werpen.

Review toevoegen
Bougie draadreparatie set - 16 delig - Tapset - Helicoil set - ASTA

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen