













- Krukasborgpen
- Nokkenasaandrijfriemspanner
- Nokkenasstang (korte pen)
- Digitale inclinometer
- Adapterplaat voor nokkenasbehuizing
- Inlaatnokkenas afstandsbus (EA211 EVO)
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
timingset vag 1.5 TSi - tijdafstelset - distributiegereedschap - motortijdadapter - satra (AUTM-03425).
Precisie timing gereedschapset voor VAG 1.5 TSi riemaangedreven benzinemotoren geproduceerd vanaf 2017. Speciaal ontworpen timing gereedschapset voor VAG 1.5 TSi voor het instellen, uitlijnen en controleren van de nokkenastiming zonder dat computergestuurde uitlijningsgereedschappen nodig zijn. Voorzien van digitale inclinometeradapters en nokkenasuitlijningsgereedschappen voor nauwkeurige nokkenasinstelling en -positionering. Met dit timing gereedschap is interactie met het OBD-systeem niet nodig bij het volgen van de juiste procedure.Inhoud:
- Krukasborgpen
- Nokkenasaandrijfriemspanner
- Nokkenasstang (korte pen)
- Digitale inclinometer
- Adapterplaat voor nokkenasbehuizing
- Inlaatnokkenas afstandsbus (EA211 EVO)
- Uitlaatnokkenas afstandsbus (EA211 EVO)
- Inlaatnokkenas adapter (EA211 EVO)
- Uitlaatnokkenas adapter (EA211 EVO)
- Inclinometer referentiebalk (EA211 EVO) 1.5
- Remstoppen (2 stuks)
Toepassing:
Audi
- A1 (2018-onwards)
- A3 (2017-2021), A3 (2020-onwards)
- Q2 (2018-2020), Q2 (2020 onwards)
- Q3 (2018-onwards)
Seat
- Arona (2017-2021)
- Ateca (2018-2020), Ateca (2020-onwards)
- Ibiza (2017-2021)
- Leon (2018-2020), Leon ST (2018-2020), Leon (2020-onwards), Leon ST (2020-onwards)
- Tarraco (2019-onwards)
Skoda
- Fabia IV (2021-onwards)
- Kamiq (2019-onwards)
- Karoq (2017-onwards)
- Kodiaq (2017-onwards)
- Octavia III (2018-2020), Octavia IV (2020-onwards)
- Scala (2019-onwards)
- Superb III (2017-onwards)
Volkswagen
- Arteon (3H7) (2017-2020)
- Golf VII (2017-2021), Golf VIII (2020-onwards)
- Golf SV (2017-2021)
- Passat (2018-2019), Passat (2019-onwards)
- Polo (2017-2021)
- T-Cross (2019-onwards)
- Tiguan (2019-2021), Tiguan (2020-onwards)
- Touran (2018-onwards)
- T-Roc (2017-2022)
Motorcodes:
- 1.5 TSi – DACA, DACB, DADA, DFYA, DPBA, DPBE, DPCA
OEM:
- T10340
- T10499
- T10504/1
- T10550/2/3
- VAS 611 007
De 1.5 TSI van VAG:
Oké, hier is een uitgebreid overzicht van de distributieset (timingset) voor de VAG 1.5 TSI-motor.
Distributieriem of distributieketting?
Een van de meest gestelde vragen over dit motorblok is of het een distributieriem of een distributieketting heeft. De VAG 1.5 TSI-motor (motorcode DADA, DPCA, etc.) is uitgerust met een distributieriem. Dit is een bewuste keuze van de fabrikant om de motor stiller en efficiënter te maken in vergelijking met de voorgaande generaties die soms problemen hadden met oprekkende distributiekettingen.
Componenten van de Distributieset
Een complete distributieset voor de 1.5 TSI bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen:
-
Distributieriem: De getande riem die de krukas en nokkenas(sen) met elkaar verbindt en zorgt voor een perfecte synchronisatie van de kleppen en zuigers.
-
Spanrol: Een cruciaal onderdeel dat de distributieriem op de juiste spanning houdt. Een correct gespannen riem is essentieel voor een lange levensduur en een goede werking.
-
Geleiderol(len)/omlooprol(len): Deze rollen begeleiden de riem in zijn traject door het motorblok.
-
Bevestigingsmaterialen: Vaak worden nieuwe bouten en moeren meegeleverd, omdat deze na demontage vervangen dienen te worden.
Vervangingsinterval
Het vervangen van de distributieriem is een essentieel onderdeel van het periodieke onderhoud. Het negeren van het vervangingsinterval kan leiden tot ernstige en kostbare motorschade.
Voor de VAG 1.5 TSI-motor hanteert de fabrikant een zeer lange vervangingsinterval. Hoewel dit per model en bouwjaar licht kan variëren, is de algemene richtlijn:
-
Controle: De eerste visuele inspectie wordt vaak geadviseerd rond de 240.000 tot 270.000 kilometer.
-
Vervanging: Veel garages en experts adviseren de riem preventief te vervangen rond de 210.000 kilometer of na 10 jaar, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. De levensduur van de riem is namelijk niet alleen afhankelijk van de kilometerstand, maar ook van de leeftijd, omdat het rubber van de riem kan uitdrogen en verouderen.
Belangrijk: Raadpleeg altijd het specifieke onderhoudsschema van uw auto of neem contact op met een merkdealer of gespecialiseerde garage om het exacte interval voor uw chassisnummer te verifiëren.
Waterpomp Meevervangen?
Ja, het wordt sterk aanbevolen om de waterpomp gelijktijdig met de distributieriem te vervangen. De waterpomp wordt bij dit motortype aangedreven door de distributieriem. Mocht de waterpomp na de riemwissel defect raken (bijvoorbeeld door een lekkage of een vastlopend lager), dan moet de gehele distributieset opnieuw gedemonteerd worden. Dit brengt dubbele arbeidskosten met zich mee. Een falende waterpomp kan bovendien de nieuwe riem beschadigen en oververhitting van de motor veroorzaken. Daarom is het preventief vervangen van de waterpomp de meest verstandige en kostenefficiënte keuze.
Samengevat is de distributieset van de 1.5 TSI een modern systeem met een lange levensduur, maar periodieke vervanging blijft cruciaal voor de betrouwbaarheid van de motor op de lange termijn.
- Bron Video: https://www.youtube.com/watch?v=AmDPVH8CKFE
Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.
Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen. Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto. Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft. Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen