Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap
29% KORTING
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap

Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap

Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap (AUTM-01773).


Artikelnummer:AUTM-01773 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:7423655851835

Adviesprijs € 69,95
49,95 incl. BTW *
€ 41,28 excl. BTW
Voorraad: 0
Voeg toe aan je verlanglijstje

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap (AUTM-01773).

Universele set voor vlotte en veilige demontage van airbags bij de meest gangbare automerken. Bevat 2 speciale T30-bits (verzegeld en niet-verzegeld) voor Torx-schroeven. De airbag demontageset van Trailer and Tools word geleverd in een koffer van kunstof. De koffer van kunstof waat de airbag demontageset in zit is heel eenvoudig vervoerbaar met de hand.


Inhoud:

5 Dopsleutels met 1/4" aandrijving 80mm lang:


  • Torx T25 bijvoorbeeld voor BMW
  • Resistorx T25H bijvoorbeeld voor BMW
  • Torx T30, bijvoorbeeld voor Audi, Opel, Renault, VW
  • Resistorx T30H bijvoorbeeld voor Audi, BMW, Mercedes, Opel
  • Inbus 5mm bijvoorbeeld voor Audi
  • 7 Speciale sleutels.
  • 2 Sleutels (uitsluitend als paar gebruiken) bijvoorbeeld voor VW Golf 4 / New Beetle / T4, Seat, Skoda Fabia / Octavia vanaf 1999
  • 2 Sleutels (uitsluitend als paar gebruiken) bijvoorbeeld voor VW Lupo / Passat B5 / Polo vanaf 1999, Audi A4 / A6, Skoda Superb
  • Universele sleutel voor ontgrendeling van binnengelegen ring bij VAG voertuigen
  • Sleutel bijvoorbeeld voor VW Bora vanaf 1999 / Golf 4 1998-2004 / Passat vanaf 1997
  • Sleutel bijvoorbeeld voor VW New Bettle 1999-2004 / Golf / Jetta / Passat
  • Voorkomt beschadiging van kostbare SRS onderdelen.
  • Let op: volg altijd de voorschriften in het originele werkplaatshandboek van het specifieke autotype op bij het werken aan SRS systemen.
  • Geschikt voor Audi onder meer A4 - A6, BMW, Mercedes, Opel, Renault, Seat, Skoda Superb, Volkswagen onder meer Bora - Golf 4 - Passat 5 - Polo.


AIRBAG 



 

Wat is een airbag?

Een airbag of luchtzak is een zak die in geval van nood snel kan worden opgeblazen tot een beschermend kussen. Airbags worden vooral in auto's gemonteerd. Bij een botsing wordt door de schok de luchtzak automatisch opgeblazen, waardoor de inzittende beschermd wordt tegen letsel. De eerste airbag voor auto's werd in 1971 gemaakt door Ford U.S.A. Het ging toen om een groot aantal testauto's. De eerste auto die te koop was met airbags, was in 1973 de Oldsmobile Toronado. In 1940 bestond er wel al een airbag voor vliegtuigen, maar dat was geen groot succes. De airbag bevindt zich in het stuur van de auto. Als er een botsing plaatsvindt wordt de kracht gemeten via een sensor. Is de botsing hard genoeg, ook wel komt het boven de waarde van de sensor, stuurt die een signaal naar de airbag. E-explosies zorgen ervoor dat de airbag snel groeit en het hoofd van de bestuurder geleidelijk afremt. De truc zit het ook nog in de gaten van de airbag. Zijn de gaten te klein dan stuitert het hoofd terug tegen de hoofdleuning. Zijn de gaten te groot wordt het hoofd ingepakt of groeit de airbag niet snel genoeg. Een voorin de auto gemonteerde vertragingssensor registreert een plotselinge vertraging bij een snelheid van meer dan 30 km per uur en geeft dit door aan de airbagmodule. Wordt deze geactiveerd, dan ontstaat er een hoeveelheid stikstofgas die de airbag binnen 30 milliseconden opblaast. Een moderne auto heeft behalve de twee airbags voor bestuurder en voorpassagier meestal ook airbags voor de bescherming van de achter inzittenden, het hoofd (window airbags) en de zijkant van het lichaam (side-airbags). Een airbag moet altijd paraat zijn. Blijf er dus vanaf! Bij een eventueel defect gaat vanzelf het bijbehorende controlelicht branden. Vanaf dat moment moet je er rekening mee houden, dat je bij een botsing niet door airbags wordt beschermd. Ga dus snel mogelijk naar je autobedrijf. Een airbag is een aanvullend beschermingssysteem. Samen met de veiligheidsgordels moeten airbags de inzittende(n) van een auto beschermen als deze betrokken raakt bij een aanrijding. Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit, en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.


Wat is de functie van een airbag?

De airbag is er om de kans op een letsel te verminderen. Aangezien je hoofd doorschiet is die airbag om je hoofd tegen te houden. Het zorgt ervoor dat je minder kans hebt op een whiplash. Een whiplash komt namelijk als je hoofd doorschiet in vergelijking met het lichaam. Hoe werkt een airbag? In een holte in het stuur zit een dunne nylon zak netjes opgevouwen. Bij een botsing herkennen sensoren de schok als een botsing. Want de schokgegevens van alle botsproeven die tijdens het testen zijn gedaan, staan op een microchip opgeslagen. De sensoren sturen een signaal naar een elektrisch ontstekingsmechanisme. Die ontsteken korrels van natriumazide. De korrels produceren een gas dat onder hoge druk staat. Binnen 0,03 seconde is de airbag opgeblazen. Hij drukt de hoes die erboven ligt weg. Om te voorkomen dat de automobilist stikt of wordt platgedrukt, zit een aantal gaten in de airbag. Daardoor loopt hij binnen 0,2 seconden leeg.


Wordt je auto afgekeurd als je airbag lampje brand?


Op dit moment is de functionering van de airbag slechts een adviespunt dat op het APK-formulier zal worden weergegeven. Door middel van een visuele controle wordt gecontroleerd of het waarschuwingslampje van de airbag bij het aanzetten van een auto gaat branden en dooft wanneer men de auto start. Dooft deze niet en blijft deze branden tijden het rijden? Dan zal een reparatieadvies worden gegeven. De auto kan hierop dus niet worden afgekeurd.


Hoe is een airbag opgebouwd? 

De bestuurdersairbag bestaat uit een luchtzak met een volume van ongeveer 67 liter, de luchtzakhouder, de generator op de generatordrager en de airbagafdekking (stuurwielafdekking). In geval van een ongeval wordt door het regelapparaat de generator geactiveerd. Daarbij wordt door een ontstekingsstroom een dunne draad verhit, die het ontstekingspatroon ontsteekt. Het gas in het patroon explodeert niet, maar wordt verbrand. Het drijfgas bestaat uit natriumacide. Het gas dat tijdens de verbranding ontstaat, zet uit en reageert met de oxidator (een middel dat zuurstof afgeeft, bijvoorbeeld koper- of ijzeroxide). Hierdoor ontstaat vrijwel puur stikstof waarmee de luchtzak wordt gevuld. Vanwege de giftigheid van natriumacide worden ook andere, acidevrije vaste brandstoffen als drijfgas gebruikt. Deze produceren niet alleen stikstof, maar ook kooldioxide (ca. 20%) en waterdamp (ca. 25%). Het drijfgas bevindt zich doorgaans in tabletvorm, luchtdicht verpakt in de verbrandingsruimte. Het systeem van een airbag kent een viertal onderdelen te weten het regelapparaat, een computer, sensoren en actuators. Tijdens een rit worden door het regelapparaat voortdurend metingen verricht waarbij de meetwaarden bepalen of het om een stoeprandje gaat of om een echte botsing. Pas bij de overschrijding van een zekere waarde wordt de airbag geactiveerd.




Welke gevaren zijn er als de airbag opblaast, en ik rook? Is dat gevaarlijk?

Als de airbag zich opblaast terwijl je aan het roken bent, kan de sigaret wonden in de mond veroorzaken. Een pijp levert een groot gevaar op. Bij jonge kinderen in kinderzitjes kan een airbag tot verstikking leiden. Het is dan ook verplicht om bij een kinderzitje voor in de auto, de airbag uit te schakelen. Door de knal bij het openen van de airbag kan het gehoor worden beschadigd. Een babystoeltje kan bij het openen van een airbag kantelen waardoor de baby kan stikken. Het is daarom beter een babystoeltje niet te plaatsen waar zich een airbag bevindt.


Kan ik een kapotte airbag zelf repareren?

Nee, doet dit nooit! Alleen een echte monteur mag reparaties aan de airbag uitvoeren. En onderdelen zoals de airbag zelf en het activeringsmechaniek worden ook altijd vervangen in plaats van gerepareerd. Als een airbag eenmaal bij een botsing in werking is getreden, moet de airbag ook altijd worden vervangen.



afbeelding van stangmods.


Wanneer treedt de airbag in werking?

De front-airbag (voorin) wordt meestal pas geactiveerd bij een botsing met een plotselinge remvertraging van ongeveer 24 naar 0 kilometer per uur. Het systeem reageert dus niet op kleine botsingen zoals tegen een stoeprand of paaltje. Front-airbags reageren alleen op frontale botsingen. Zij-airbags ( in/bij de deuren) treden in werking wanneer je auto aan de zijkant geraakt wordt.    


Stappenplan Airbag vervangen , hoe moet ik een airbag vervangen?

Als je ooit een airbag hebt zien inzetten, weet je dat dit geen bijzonder prettige ervaring is. De airbag is ontworpen om in delen van een seconde op te blazen, zodat wanneer u ermee in contact komt, de zak leegloopt en u vertraagt. Gelukkig is het proces van het verwijderen van de airbag van het stuurwiel vrij pijnloos. Maak een paar schroeven los en deze trekt weg. Sommige fabrikanten zijn begonnen veerbelaste clips te gebruiken die met slechts een platte schroevendraaier worden ingedrukt. Waarschuwing: De explosieven aan de binnenzijde kunnen gevaarlijk zijn als ze niet op de juiste manier worden behandeld, dus wees altijd voorzichtig bij het hanteren van airbags.

De materialen die je nodig hebt om een airbag te kunnen vervangen:

•    Boor
•    platte schroevendraaier
•    Kruiskopschroevendraaier
•    pal
•    stopcontact
•    Torx schroevendraaier

Let op bij de demontage of montage, er zijn verschillende methodes om airbags te monteren. Verschillende voertuigfabrikanten hebben verschillende methoden om de airbag aan het stuur te bevestigen. Controleer om te zien welk type schroeven, indien aanwezig, worden gebruikt om de airbag te bevestigen. Het is waarschijnlijk een torx-schroef, maar er zijn er ook die een boortje van een bepaalde maat gebruiken om het moeilijk te maken om met de airbag te knoeien. Sommige fabrikanten gebruiken helemaal geen schroeven en hebben in plaats daarvan veerbelaste lipjes die u indrukt om het stuur te verwijderen. Controleer online of in de reparatiehandleiding van het voertuig om erachter te komen wat u precies nodig hebt.


Stap 1: Ontkoppel de negatieve pool van de accu van de auto. U wilt niet dat er stroom door de auto stroomt als u de airbag verwijdert, want een kleine boog zou hem in uw gezicht kunnen afzetten. Steek de kabel weg van de aansluiting op de batterij, zodat er geen kans is dat ze elkaar raken. Laat de auto ongeveer 15 minuten staan om de condensatoren volledig te laten leeglopen.
Stap 2: Zoek de schroefgaten aan de achterkant van het stuur. Mogelijk moet u enkele plastic panelen op de stuurkolom verwijderen om bij alle schroeven te komen. Je kunt ook aan het stuur draaien om meer ruimte te maken. Zoals eerder vermeld, zullen sommige auto's veerbelaste lipjes hebben die je moet indrukken. Er zijn gaten met horizontale sleuven voor een schroevendraaier met platte kop.
Stap 3: maak alle schroeven los en verwijder de airbag. Druk op alle lipjes om de airbag naar buiten te trekken als u geen schroeven hebt. Nu hebben we toegang tot de pluggen om de airbag volledig te verwijderen.
Stap 4: Koppel de airbag los. Er zijn twee verschillende connectors om ongedaan te maken. Zorg ervoor dat u deze niet beschadigt, anders kan de airbag defect raken. Tip: Vergeet niet om de airbag met de voorkant naar boven te laten liggen, zodat hij zichzelf niet in de lucht kan lanceren en iets kan beschadigen.
Stap 5: sluit uw nieuwe airbag aan. Zorg ervoor dat u hem correct aansluit of dat de airbag niet goed werkt.Geef de draden een lichte ruk om ervoor te zorgen dat ze niet losraken.
Stap 6: steek de airbag terug in het stuurwiel. Zorg ervoor dat er geen draden bekneld raken tussen componenten wanneer u de airbag erin stopt. Als u veerlippen heeft, zal het wiel op zijn plaats vallen en is klaar voor gebruik.
Stap 7: Schroef de airbag in. Draai de schroeven met één hand vast. Pas op dat u ze niet afbijt of dat u het moeilijk zult krijgen als u de airbag ooit opnieuw moet plaatsen
Stap 8: Sluit de negatieve pool van de batterij weer aan. Test de claxon en alle functies op het stuur om te controleren of alles in orde is. Als alles werkt, installeert u de panelen die u eerder hebt verwijderd opnieuw. Met de airbag vervangen, kunt u er zeker van zijn dat u enige bescherming zult hebben in het geval van een aanrijding. 
 

Hoe een kindersitje vastzetten in een auto met airbags?





 
Review toevoegen
Airbag demontage set - 12 delig - Airbaggereedschap

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen