Kogelgewricht montage en demontage sets

 

Fusee Kogel


Wat is een fuseekogel?

Een fuseekogel is een essentieel onderdeel van de ophanging van uw auto. Het is een soort scharnierverbinding tussen de draagarm en het fuseestuk. De draagarm is gemonteerd aan het chassis van de auto, en het fuseestuk is het onderdeel waar het wiel aan vastzit.

Wat doet een fuseekogel? De fuseekogel heeft twee belangrijke functies:

  • Sturen: De fuseekogel zorgt ervoor dat de voorwielen kunnen draaien, zodat u uw auto kunt besturen.
  • Vering: De fuseekogel zorgt ervoor dat de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Dit is belangrijk om oneffenheden in de weg op te vangen en zorgt voor een comfortabele rijervaring.
Kortom, de fuseekogel zorgt voor een soepele besturing en een comfortabele wegligging van uw auto.

Het vervangen van een fuseekogel, hoe doe ik dat?

Het vervangen van een fuseekogel is een klus die niet voor beginners is. Het vereist de juiste tools, kennis en ervaring om het veilig en effectief uit te voeren.
Om die reden raad ik je ten zeerste aan om de fuseekogel te laten vervangen door een gekwalificeerde monteur.
Zelf sleutelen aan je auto kan gevaarlijk zijn, zeker als je niet weet wat je doet. Onjuiste installatie van de fuseekogel kan leiden tot ernstige problemen met de besturing van je auto, met alle risico's van dien.

Schakel liever een professional in om er zeker van te zijn dat de klus veilig en goed wordt uitgevoerd.
Mocht je toch zelf de uitdaging willen aangaan, dan zijn er tal van online handleidingen en video's beschikbaar die je stap voor stap door het proces leiden. Zorg ervoor dat je de instructies voor jouw specifieke automerk en -model nauwkeurig volgt.
 

Wil je toch aan de slag om zelf de fuseekogel te gaan vervangen gebruik dan een stuurkogeltrekker




 
https://www.trailerandtools.nl/Automotive-gereedschap-Motor-speciaal-gereedschap-Oliegereedschap-Onderstel-en-Lager-Gereedschap

 Neem de volgende tips hierin mee:

  • Let op de veiligheid, ondersteun de auto onder de carrosserie.
  • Leg het wiel ook onder de auto als extra veiligheid.
  • Demonteer het remzadel, en hang het met een beugel of stukje touw aan de spiraalveer.
  • Maak de eventuele draadeinde van de fuseekogel met een staalborstel goed schoon.
  • Spuit een dag voor vervangen de draad in met een penetrerende olie.
  • Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop een kogeltrekker of fuseevork.
Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in. De kans is anders dat de kogelpen losschiet en je de moer niet los krijgt omdat de pen mee gaat draaien.

Hoe is een kapotte stuurkogel te herkennen?

Een kapotte stuurkogel is eigenlijk alleen te herkennen door bij een bodemvrij wiel (op krik of brug) deze naar binnen en buiten te drukken. Speling is dan meestal voelbaar en zichtbaar. Een kapotte stuurkogel kan soms een wat weker weggedrag geven en rammelende bijgeluiden maar dit is lang niet altijd het geval. Door de eventuele speling in de stuurkogel kan de sporing afwijken en kan er een verhoogde bandenslijtage zijn. Naast speling kan een kapotte rubber hoes reden zijn de gehele kogel te vervangen. De hoes zit dan geperst en is niet los te vervangen. Wanneer je tijdens het insturen een ‘knik’ voelt, zou het kunnen dat de fuseekogels versleten zijn. Echt duidelijk is dit pas als het desbetreffende wiel vrij is van het wegdek, zodat er echt zichtbaar gecontroleerd kan worden. Om slijtage te voorkomen is preventief vervangen van de kogelhoes een APK-eis.

Waaruit bestaat een stuurkogel? 

De buitenste stuurkogel bestaat in de meeste gevallen uit een conische pen met kogel in een kom en afgeschermd met een rubber hoes. Het einde welke in de stuurstang gemonteerd word heeft langschroefdraad waar te sporing (uitlijning) van het voertuig mee afstelbaar is. De binnenste stuurkogel vormt vaak één deel met de stuurstang maar kan soms ook een los onderdeel zijn. De binnenste stuurkogel wordt in de meeste gevallen tegen vuil en vocht beschermd door de stuurhoes.


 


Algemene Periodieke Keuring, wat betekend dat voor mijn fuseekogels?

Voor de Algemene Periodieke Keuring (APK) mogen zowel de binnenste en buitenste stuurkogel geen overmatige speling te hebben en mogen de stuurkogelhoes en stuurhuishoes niet gescheurdzijn.
De wielen moeten zonder hulp van stuurbekrachtiger van uiterst links naar uiterst rechts vrij kunnen bewegen en ronddraaien, er mogen geen zware punten voelbaar zijn of dat het wiel aanloopt. Dit mag met de wielen gedeeltelijk opgekrikt / ontlast.
Als het binnenste gedeelte van een stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes b.v. gescheurd is mag zowel het huis als de kogel geen sporen van corrosie vertonen.

Zelf vervangen ?

Check onze website  voor gereedschap.