











- krukasborggereedschap
- BDP-positioneringspen
- nokkenas-uitlijningsstang
Stel een vraag
Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.
Productomschrijving
afstelgereedschap - renault - dacia 1.2, 1.4, 1.6 en 2.0 - distributie set - timingset - satra (AUTM-04676).
Speciale set voor het vervangen van de distributieriem en het afstellen van de timing in benzinemotoren met dubbele nokkenas. De set bevat een krukasborggereedschap, een BDP-positioneringspen en een nokkenas-uitlijningsstang. Geleverd in een kunststof koffer.Inhoud van deze set:
- krukasborggereedschap
- BDP-positioneringspen
- nokkenas-uitlijningsstang
Geschikt voor:
Dacia:
- Duster (10-15) / Logan/MCV (05-13) / Logan (13-15) / Sandero (08-13)
Nissan:
- Kubistar (03-09) / Primastar (02-11)
Renault
- Renault Avantime (00-03)
- Clio II/Clio Campus/Clio Storia (98-10)
- Clio III/Clio Collection (05-13)
- Clio (01-08)
- Espace/Grand Espace (98-02)
- Espace/Grand Espace IV (02-10)
- Fluence (09-16)
- Kangoo (01-09)
- Kangoo II (08-13)
- Kangoo/Grand Kangoo II (13-15)
- Laguna (98-01)
- Laguna II (01-07)
- Laguna III (07-13)
- Logan/MCV (05-11)
- Megane (99-03)
- Megane II (02-10)
- Megane III (08-17)
- Megane Scenic (99-00)
- Modus/Grand Modus (04-13)
- Scenic (99-03)
- Scenic/Grand Scenic II (03-06)
- Scenic/Grand Scenic III (09-15)
- Symbol (08-13)
- Thalia (01-08)
- Thalia (08-13)
- Trafic II (01-11)
- Twingo II (08-14)
- Vel Satis (00-10)
- Wind (10-14)
Motorcodes:
Renault 1.4 16V
- K4J 700, K4J 710, K4J 711, K4J 712, K4J 713, K4J 714, K4J 715, K4J 730, K4J 732, K4J 740, K4J 750, K4J 770, K4J 780
Renault 1.6 16V
- K4M 690, K4M 700, K4M 701, K4M 704, K4M 706, K4M 708, K4M 709, K4M 710, K4M 711, K4M 712, K4M 714, K4M 716, K4M 718, K4M 720, K4M 724, K4M 730, K4M 732, K4M 734, K4M 736, K4M 740, K4M 742, K4M 743, K4M 744, K4M 745, K4M 746, K4M 748, K4M 750, K4M 752, K4M 753, K4M 754, K4M 760, K4M 761, K4M 762, K4M 764, K4M 766, K4M 768, K4M 776, K4M 782, K4M 788, K4M 790, K4M 791, K4M 792
- K4M 794, K4M 800, K4M 801, K4M 802, K4M 804, K4M 812, K4M 813, K4M 824
- K4M 830, K4M 831, K4M 834, K4M 835, K4M 836, K4M 838, K4M 839, K4M 846
- K4M 848, K4M 854, K4M 856, K4M 858, K4M 862, K4M 864, K4M 866
Renault 1.8 16V
- F4P 720, F4P 722, F4P 760, F4P 770, F4P 771, F4P 772
- F4P 773, F4P 774, F4P 775
Renault 2.0
- F4R 700, F4R 701, F4R 712, F4R 713, F4R 714, F4R 715, F4R 720, F4R 722
- F4R 730, F4R 732, F4R 736, F4R 738, F4R 740, F4R 741, F4R 744, F4R 746
- F4R 747, F4R 770, F4R 771, F4R 780, F4R 790, F4R 791, F4R 792, F4R 820
- F4R 830, F4R 832
Renault 2.0 Turbo
- F4Rt 720, F4Rt 722, F4Rt 760, F4Rt 761, F4Rt 762, F4Rt 763, F4Rt 764, F4Rt 765, F4Rt 766, F4Rt 767, F4Rt 774, F4Rt 776, F4Rt 784, F4Rt 786, F4Rt 787, F4Rt 794, F4Rt 795, F4Rt 796, F4Rt 797, F4Rt 800, F4Rt 802, F4Rt 810, F4Rt 811, F4Rt 813, F4Rt 820, F4Rt 867, F4Rt 870, F4Rt 872, F4Rt 874, F4Rt 886, F4Rt 887, F4Rt 896, F4Rt 897
Nissan 1.6:
- K4M 752 K4M 753 / 2.0: F4R 720, F4R 722, F4R 820
Dacia 1.6:
- K4M 606, K4M 616, K4M 642, K4M 646, K4M 690, K4M 696, K4M 697, K4M 842, K4M 896
Wat zit er in een timingset?
De samenstelling van een timingset kan per motormodel verschillen, maar over het algemeen bevat deze set:
- Borgpennen: Deze pennen worden gebruikt om de krukas en nokkenas in de juiste positie te vergrendelen tijdens het afstellen.
- Vergrendelingsgereedschap: Dit gereedschap zorgt ervoor dat de nokkenassen tijdens het afstellen niet kunnen verschuiven.
- Meetinstrumenten: Soms zijn er meetinstrumenten bijgeleverd om de afstelling nog nauwkeuriger te controleren.
Wanneer heb je een timingset nodig?
- Vervanging distributieriem of ketting: Dit is de meest voorkomende reden om een timingset te gebruiken.
- Reparatie van de koppakking: Bij het vervangen van de koppakking moet de distributie vaak opnieuw worden afgesteld.
- Andere motorrevisies: Ook bij andere ingrijpende reparaties aan de motor kan het nodig zijn de distributie opnieuw af te stellen.
Waarom zelf een timingset gebruiken?
- Kostenbesparing: Door zelf de distributie af te stellen, kun je vaak kosten besparen.
- Meer inzicht in je auto: Het zelf uitvoeren van deze klus geeft je een beter inzicht in de werking van je auto.
Waarschuwing voor het gebruik van een timingset bij een auto:
Het afstellen van de distributie is een precisiewerkje. Als je niet zeker bent van jezelf, is het verstandig om deze klus over te laten aan een ervaren monteur. Een verkeerde afstelling kan leiden tot ernstige motorschade.
Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto?
Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap.
Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.
Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto. Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig.
Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het?
De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan. Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren.
Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:
-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.
Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft.
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.
https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen
Beoordelingen
Nog geen beoordelingen