Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO  Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO  Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO
35% KORTING
 Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO
 Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO
 Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO

Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4 - 1.6 16v (N12 - N14 - R55) - Blokkeer set - GEKO

MERK: GEKO

Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4 - 1.6 16v (N12 - N14 - R55) - Blokkeer set - GEKO (AUTM-03635).


Artikelnummer:AUTM-03635 Verzendkosten:€ 7,95 EAN:5901477139130

Adviesprijs € 85,00
55,00 incl. BTW *
€ 45,45 excl. BTW
Voorraad: 7 Direct uit magazijn leverbaar!: 1 - 2 werkdagen


Voeg toe aan je verlanglijstje
  • geschikt voor 1.4 en 1.6 16v motoren
  • N12, N14 en R55
  •  Timingset, Afstelset BMW Mini Peugeot en Citroen

Stel een vraag

Heeft u een vraag over dit product of een op- of aanmerking? Stuur hem naar ons toe!
Dan gaan wij proberen u zo snel mogelijk een antwoord terug te geven.

Productomschrijving

Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4 - 1.6 16v (N12 - N14 - R55) - Blokkeer set - GEKO (AUTM-03635).

Timingset, afstelset en blokkeerset van Trailer and Tools voor BMW MINI, Citroën en Peugeot.

Inhoud van de set: 

Nokkenas blokkering gereedschap en kettingspanner  tool for BMW , Mini, Citroen, Peugeot 1.4 - 1.6 V16 benzine.

  • Nokkenas vergrendeling hulpmiddel  OEM 119590
  • Krukas Blokkeer set OEM 119540
  • Gereedschap voor kettingspanner OEM 119340
  • Uitlaat nokkenas borggereedschap OEM 119551
  • Nokkenas uitlijnklem OEM 119552
  • 4 x M6 stelschroeven


Het hoogwaardige gereedschap in de set omvat een krukasbevestiging, een nokkenasbevestiging en een kettingspanner. De veerkrachtige en duurzame staal en aluminium gereedschap gaan vele jaren mee en zijn daarom een must-have in elke professionele autowerkplaats en elke toegewijde hobbygarage.  BMW Mini, Citroën en Peugeot hebben een aantal motoren ontwikkeld met de nieuwste technologieën voor de best mogelijke prestatie, zuinigheid en emissies. Deze set is ontworpen om de distributieketting op de N12 en N14 motor te vervangen, 1.4 en 1.6  16v valvetronic benzinemotoren met uitlaatgasturbo. Het gereedschap is specifiek ontworpen om de nokkenas en krukas op hun plaats te vergrendelen zodat de nokkenasdistributie correct kan worden gecontroleerd en ingesteld.

CITROËN
 

  • 1.4 - 1.6 16v. valvetronic benzinemotoren EP3 / EP6 / EP6DT / EP6DTS
  • Berlingo III
  • C3 III
  • C3 Picasso
  • C4 / C4 II
  • C4 Picasso/Grand Picasso II
  • C5 III
  • DS3/DS3 Cabrio
  • DS4
  • DS5
 

MINI
 

  • 1.4 / 1.6 16v. Twin Cam N12 / N14 / N16
  • Clubman (R55) (07-14)
  • Clubvan (R55) (12-14)
  • Countryman (R60) (10-17)
  • Coupe (R58) (11-15)
  • Mini (R56/57) (06-15)
  • Paceman (R61) (13-17)
  • Roadster (R59) (12-15)


PEUGEOT
 

  • 1.4 / 1.6 16v. EP3 / EP6 / EP6DT / EP6DTS
  • 2008
  • 207
  • 207 cc
  • 208
  • 3008
  • 308
  • 308 (13-)
  • 308 cc
  • 5008
  • 508
  • Partner III
  • RCZ
  • 1.4 (Valvetronic)
  • N12 B14
  • N12 B14AB
  • 1.4 VTi (Valvetronic)
  • EP3 ( 8FN/8FS)
  • EP3 (8FS)
  • EP3C (8FN/8FP/8FR)
  • 1.6 (Direct Injection)
  • N14 B16A
  • N14 B16CD
  • N14 B16CD/T0
  • N14 B16TO
  • 1.6 (Valvetronic)
  • N12 B16A
  • N16 B16A
  • N16 B16A.MO
  • N16 B16A/M0
  • N16 B16K0
  • N16 B16M0
  • N16 B16U0
  • 1.6 THP (Direct Injection)
  • EP6CDT (5FA/5FE/5FM/5FN/5FV)
  • EP6CDTE (5FR)
  • EP6CDTM (5GY/5FM)
  • EP6DT (5FT/5FX)
  • EP6DTS (5FD/5FF)
  • EP6FDT (5GW)
  • EP6FDTM (5GY)
  • EP6FDTR (5GP)
  • 1.6 Vti (Valvetronic)
  • EP6 (5FP/5FS/5FW)
  • EP6C (5FK/5FS)

De set bevat de volgende OEM  gereedschap codes:
 
  • 0197-A1
  • 0197-A2
  • 0197-A3
  • 0197-B
  • 0197-M
  • 11.9.540
  • 11.9.550
  • 11.9.590

De BMW N12- en N14-motoren zijn 1,4-liter en 1,6-liter viercilinder-in-lijnmotoren met turbocompressor die van 2006 tot 2013 in verschillende MINI- en BMW-modellen werden gebruikt. Deze motoren staan ​​bekend om hun brandstofefficiëntie en prestaties, maar ze zijn ook geplaagd door een aantal betrouwbaarheidsproblemen, waaronder defecten aan de distributieketting, olielekken en defecten aan de hogedrukbrandstofpomp.

De N12-motor was de eerste van de twee motoren die werd geïntroduceerd en werd van 2007 tot 2010 gebruikt in de MINI Cooper en MINI Cooper S. De N14-motor werd geïntroduceerd in 2011 en verving de N12-motor in de MINI Cooper en MINI Cooper S. De N14-motor werd ook gebruikt in de BMW 1 Serie en BMW 3 Serie.

Beide motoren gebruiken één enkele turbocompressor om stroom te produceren. De N12-motor produceert 121 pk en 118 lb-ft koppel, terwijl de N14-motor 181 pk en 177 lb-ft koppel produceert.

De N12- en N14-motoren zijn beide uitgerust met een distributieketting die de nokkenassen aandrijft. De distributieketting is een veelvoorkomend slijtageonderdeel en kan defect raken als deze niet regelmatig wordt vervangen. Een defect aan de distributieketting kan ernstige motorschade veroorzaken. Het is dus belangrijk om de distributieketting op de aanbevolen intervallen te laten inspecteren en vervangen.

Ook de N12- en N14-motoren staan ​​bekend om olielekken. Deze lekken kunnen op een aantal verschillende plaatsen optreden, waaronder de pakking van het kleppendeksel, het oliefilterhuis en de krukasafdichting. Olielekken kunnen brandgevaar opleveren, dus het is belangrijk om deze zo snel mogelijk te laten repareren.

Ten slotte staan ​​de N12- en N14-motoren ook bekend om het falen van de hogedrukbrandstofpomp. De hogedrukbrandstofpomp is verantwoordelijk voor het leveren van brandstof aan de injectoren van de motor. Wanneer de hogedrukbrandstofpomp uitvalt, kan de motor vermogen verliezen en zelfs afslaan. Storingen in de hogedrukbrandstofpomp kunnen duur zijn om te repareren, dus het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de tekenen en symptomen van dit probleem.

Als u overweegt een auto met een BMW N12- of N14-motor aan te schaffen, is het belangrijk om u bewust te zijn van de mogelijke betrouwbaarheidsproblemen die aan deze motoren verbonden zijn. Zorg ervoor dat u de auto laat inspecteren door een gekwalificeerde monteur voordat u hem koopt, en wees bereid om mogelijk later voor reparaties te betalen.

 

 

BMW Mini One-Cooper/Cooper S. N12 1.4 en 1.6 Valvetronic en N14 1.6 Direct Injection.
 

  • Also Suitable for PSA Engines (Peugeot / Citroen):
  • Citroen C4 (08-09), C4 Picasso (08-09)
  • Peugeot 207 (06-09), 207CC (07-09), 308 (01-09)


 Motor:
 

  • 1.4 VTi (Valvetronic), EP3(8FS) (Valvetronic) EP6(5FW), 1.6THP (Direct Injection), EP6DT(5FX) & EP6DTS(5FY)


PAS (Citroen / Peugeot ) 

 

Extra informatie over de motor 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55):


De 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) motor is een viercilinder benzinemotor met 16 kleppen die door BMW is ontwikkeld. De motor werd geproduceerd tussen 2006 en 2015 en werd gebruikt in verschillende Mini-modellen, evenals in auto's van Peugeot en Citroën.
 

Specificaties:


Cilinderinhoud: 1.4 liter (1397 cc) of 1.6 liter (1598 cc)
Vermogen: 75-122 pk
Koppel: 110-160 Nm
Boren en slakken: 75 x 84,8 mm ( 1,4 liter) of 82 x 84,8 mm ( 1,6 liter)
Compressieverhouding: 10.5:1
Distributie: Ketting
Kenmerken:

Aluminium cilinderblok en -kop
Dubbele nokkenassen
Valvetronic variabele kleptiming
Directe benzine-injectie (N14 motor)
 

Toepassingen:


Mini:
Hatchback (R56)
Cabriolet (R57)
Clubman (R55)
Landgenoot (R60)
Coupé (R58)
Roadster (R59)
Peugeot:
207
308
2008
3008
Citroën:
C4
C3
DS3
 

Voor- en nadelen:

Voordelen:


Vlotte en krachtige prestaties
Goede brandstofefficiëntie
Betrouwbaar en onderhoudsarm
 

Nadelen:


Kan duur zijn in onderhoud
Kettingspanner kan problemen veroorzaken (N14 motor)
 

Conclusie over de motor 1.4 en de 1.6 V:


De 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) motor is een krachtige en efficiënte motor die een goede keuze is voor kleine auto's. De motor is betrouwbaar en onderhoudsarm, maar kan duur zijn in onderhoud.

De N12 motor is een atmosferische motor, terwijl de N14 motor een turbocharged motor is.
De R55 aanduiding verwijst naar de chassiscode van de Mini-modellen waarin de motor werd gebruikt.

BMW Mini Peugeot Citroen Timingset , Timingkit , Tijd afstel set , Timing set , Afstel set. Deze uitgebreide tijdafstel gereedschapsset bestaat uit gereedschap waarmee u de motor juist kunt afstellen wanneer u de distributieriem vervangt. De tijd afstellingsset is geschikt voor de meeste populaire modellen met benzine motoren. Deze gereedschapsset is gemaakt van staal van hoge kwaliteit. Alle gereedschappen worden geleverd in een kunstof koffer geleverd voor gemakkelijke opslag en transport. BMW (series R55 en R56) Mini One Coupe One 1.4i Coupe Cooper Coupe, Cooper en Cooper Hatchback , One Hatchback, Clubman Citroen C4 (2008-2009), C4 Picasso (2008-2009), Peugeot 207 (2006 tot 2009), 207cc (2007 tot 2009), 308 (2001 tot 2009)
 

Wat is timinggereedschap? 

Timinggereedschap is een set van gespecialiseerde gereedschappen die worden gebruikt om de timing van een motor te controleren en af te stellen. De timing van de motor is cruciaal voor een optimale werking en prestaties. Het zorgt ervoor dat de kleppen en de ontsteking op het juiste moment openen en sluiten, in overeenstemming met de positie van de zuigers.

Er zijn verschillende soorten timinggereedschap, elk met een specifieke functie:

  1. Nokkenasblokkeerpennen: Deze pennen worden gebruikt om de nokkenassen in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
  2. Krukasblokkeerpen: Deze pen wordt gebruikt om de krukas in een vaste positie te houden tijdens het afstellen van de timing.
  3. Vliegwielblokkeertool: Dit gereedschap wordt gebruikt om het vliegwiel te blokkeren tijdens het demonteren en monteren van de distributieriem.
  4. Spanningmeter voor distributieriem: Deze meter wordt gebruikt om de spanning van de distributieriem te controleren.
  5. Distributieriemriemtang: Deze tang wordt gebruikt om de distributieriem te demonteren en te monteren.
  6. Nokkenasversteller: Dit gereedschap wordt gebruikt om de nokkenas te verstellen tijdens het afstellen van de timing.
  7. Ontstekingstiminglamp: Dit gereedschap wordt gebruikt om het moment van ontsteking te controleren.
Naast deze gereedschappen zijn er nog diverse andere tools die gebruikt kunnen worden bij het afstellen van de timing, afhankelijk van het type motor en voertuig.


Wanneer wordt timinggereedschap gebruikt?

Timinggereedschap wordt gebruikt in verschillende situaties, waaronder:

  1. Vervanging van de distributieriem: De distributieriem is een cruciaal onderdeel van de motor die de nokkenas aandrijft. De riem moet periodiek worden vervangen en bij het vervangen is het belangrijk om de timing correct af te stellen.
  2. Reparatie van de motor: Als er schade is aan de motor, kan het nodig zijn om de timing te controleren en af te stellen.
  3. Afstelling van de ontsteking: De ontsteking moet op het juiste moment plaatsvinden in de verbrandingscyclus. Timinggereedschap kan worden gebruikt om de ontsteking te controleren en af te stellen.
Het is belangrijk om te weten dat het gebruik van timinggereedschap specialistische kennis en vaardigheden vereist. Als u niet zeker weet hoe u timinggereedschap moet gebruiken, is het raadzaam om uw auto naar een professionele garage te brengen.


Enkele tips voor het gebruik van timinggereedschap:

  1. Lees altijd de instructies die bij het gereedschap worden geleverd.
  2. Gebruik het juiste gereedschap voor de klus.
  3. Zorg ervoor dat de motor koud is voordat u begint met het afstellen van de timing.
  4. Draai de motor nooit met de hand terwijl de distributieriem is verwijderd.
  5. Controleer de timing altijd twee keer voordat u de motor start.

Bent u op zoek naar een afstelset of timinggereedschap voor uw auto, dan zit u bij Trailer And Tools goed. De timing van de auto’s motor refereert naar de ontsteking en het proces waar de bougie elektrisch vonkt, en een elektrische vonk in de auto’s verbrandingskamer maakt. Uw timing moet op de correcte afstelling van uw auto staan, om op topniveau te kunnen presteren, draaiend op een snelheid en efficiëntie waar de automotor op ontbrandt. U kan uw auto’s timing aan passen met een timing lichtapparaat en een set van schroefsleutels. Stel uw auto af met een afstelset van Trailer And Tools.

Welke termen heb je allemaal voor gereedschap bij het vervangen van uw distributieriem van uw auto? 


Timingset, distributiegereedschap, afstelset, blokkeerset, blokeergereedschap, je hebt vele termen en omschrijvingen voor dit soort autogereedschap. Het soort gereedschap dat je nodig hebt is afhankelijk van het merk en type motorblok van uw auto.

Het verschilt ook wanneer je de distributieriem en waterpomp moet vervangen van uw auto.  Elk merk en type auto en in welk bouwjaar hij is gebouwd maar ook de hoeveel kilometers het heeft gereden bepaald wanneer een distributieriem moet worden vervangen. Meestal wordt de distributieriem, distributieketting en of waterpomp tussen de 50.000 en 120.000 kilometer vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Bij een onduidelijk onderhoud en dus niet wetend wanneer de riem of ketting is vervangen kan u soms beter op safe gaan. Bij het knappen en of dat de riem van de poelies af rold kan de schade enorm zijn. Let ook op of de riem niet is uitgedroogd door het lange stilstaan van een auto, dan is de kans dat een riem knapt ook sneller aanwezig. 

Wat is een distributieriem of distributieketting en wat doet het? 

De distributieriem of ketting zorgt dat de nokkenas gaat draaien. Maar wat is nou een nokkenas? Het proces is als volgt. Allereerst komt er kracht vrij bij de verbranding van brandstof. Deze kracht zorgt ervoor dat de cilinders in de motor naar beneden worden gedrukt. Door de beweging van de cilinders wordt de krukas in beweging gebracht, wat er weer voor zorgt dat de nokkenas aangedreven wordt. Tussen de krukas en de nokkenas zit een riem, dat is dus de distributieriem. Deze riem is dus cruciaal in dit proces.


Er komen veel krachten op een distributieriem en of distributieketting te staan.  Het loopt met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem of ketting gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.

Een distributieriem vervangen in moderne wagens is tegenwoordig een taak voor specialisten en goede monteurs, het vereist in de meeste gevallen motorspecifiek gereedschap om het werk correct uit te voeren. 

Om het juiste motor gereedschap en de juiste blokkeer pennen te kopen moet u weten:

-Welk voertuig is het.
-Welk soort brandstof motor is het.
-Welke motorcode heeft het.


Bij de juiste gereedschappen weet u dat u veilig en tijdbesparend werkt en ook dat u op de goede manier uw distributie ketting, distrubitie riem en waterpomp kunt vervangen.
Doordat u toch al alles hebt los liggen om erbij te kunnen komen wordt er eigenlijk altijd geadviseerd om de waterpomp ook gelijk mee te vervangen.
 

Waar denk je aan bij autogereedschap?


Hieronder een overzicht van verschillende onderdelen van de auto en een directe link naar de gereedschappen voor dat onderdeel:
 

Autogereedschap voor de banden
Autogereedschap voor de automotor
Autogereedschap voor de autobeplating, corrosserie
Autogereedschap voor de remmen
Autogereedschap voor de autolak
Autogereedschap voor de autoruiten
Autogereedschap voor de vloeistoffen in de auto
Autogereedschap voor het motorblok te reviseren
Autogereedschap voor de autoveren, schokdempers
Autogereedschap voor de ophanging en wegligging

De professionele gereedschappen die wij u aanbieden zijn van uitstekende kwaliteit maar ook zeer zeker betaalbaar. We proberen dan ook altijd een goede prijs kwaliteit verhouding te crieëren.
Naast het autogereedschap hebben we ook een breed assortiment aan handgereedschap wat zeer gemakkelijk kan zijn bij het monteren en demonteren van onderdelen op en aan uw auto. 



Er is een handige tool om erachter te komen wat u moet doen bij welk soort auto om uw distributie te vervangen van uw auto.
Hieronder een link om te kijken bij elk merk en motor wat u moet doen en nodig heeft. 
Info verkregen van www.mijngarage.nl/ BRON.

https://www.mijngarage.nl/auto-onderhoud/distributieriem-vervangen

Review toevoegen
 Timingset BMW Mini Peugeot en Citroen - 1.4/1.6 16v (N12, N14, R55) - Blokkeer set - GEKO

Schrijf een beoordeling over dit product.

5,0

Beoordelingen

Nog geen beoordelingen