Accutester



Weergave:


Bezig met laden...
Accutester, 6 en 12 volt accu's, geschikt tot 100 Ampere
Accutester, 6 en 12 volt accu's, geschikt tot 100 Ampere
(0)
€ 25,00 *
Prijs per stuk
Bekijk
Accutester klein model, 12 Volt
Korting -22%
Accutester klein model, 12 Volt
(0)
€ 22,50 € 17,50 *
Prijs per stuk
Accutester klein model, 12 Volt
Korting -22%
Accutester klein model, 12 Volt
(0)
€ 22,50 € 17,50 *
Prijs per stuk

 

Wat is een accutester?

Met een accutester krijgt u inzicht in uw accu. Het is dus een handig apparaat om erachter te komen wat uw accu nog aankan. Een accutester test niet alleen de laadtoestand van de batterij, maar vaak ook de correcte werking van het startsysteem en de startcapaciteit van de accu.

Wat doet een accutester?

Een goede accutester meet dus niet alleen de rustspanning, maar ook de SoH. Dat laatste doet hij volgens het zogenaamde conductance-principe. Hij meet de interne geleiding en weet daarmee de interne weerstand van de accu.

Meer dan een derde van de storingen die de Wegenwachters van
de ANWB en de Duitse ADAC moeten oplossen, hebben te maken
met de accu. De auto’s die met accupech stranden krijgen vaak
keurig hun onderhoudsbeurten. Laat het autobedrijf hier een
steekje vallen? Om daarachter te komen gaan we op zoek naar
het antwoord op vier veelvoorkomende vragen over accuservice:
 

1 Waarom accu’s testen?
2 Hoe test je een accu en hoe het laadsysteem?

1
Waarom accu’s testen?


De Duitse ADAC geeft op zijn website inzicht in de storingen die de Duitse
Wegenwachters tegenkomen langs de weg. Helaas zijn de categorieën waarin die
‘Pannenstatistik’ is ingedeeld niet ieder jaar gelijk. Toch kun je veel leren van die
cijfers. Zo had in 2012 31,7% van de automobilisten die een beroep deed op de
wegenwachtservice van ADAC een accuprobleem. In 2013 was dat percentage
opgelopen tot 33,1 en in 2015 was het zelfs al 35,7%. Dat is ruim een derde deel van de
pechgevallen dus, en stijgend.
Als we de strandingen door problemen met de dynamo of de startmotor ook
meerekenen komen er nog zo’n 10 procentpunten bij. Daarmee zijn accu, startmotor en
dynamo samen goed voor bijna de helft van de strandingen in Duitsland.


Hoe test je een accu? 


Bij een 100 % geladen accu meet je een rustspanning van 12,7
V, en is de accu 80% geladen, dan meet je 12,5 V. Boven die grens kun je zeggen dat
de accu geladen is. Accufabrikanten adviseren direct bij te laden als de rustspanning
12,4 V of lager is. Een steeds terugkerende of langdurende lage ladingstoestand
zorgt voor sulfatering. Dat onomkeerbare proces heeft een negatieve invloed op de
gezondheidstoestand van een accu.
Het begint met een complete tester. Die moet de
verschillende batterijtypes, zoals AGM en EFB aankunnen, het start- en laadsysteem
kunnen testen en met up-to-date software en de goede algoritmes werken.
Honderd accu’s testen levert 17 keer dit
resultaat, zegt Midtronics. 13 keer laat de klant zich
overtuigen de accu te vervangen. En de andere vier?
Die bellen op een koude winterochtend: “Eh…, je had
het al gezegd, maar mijn accu is stuk.”
Een lader kan ook dienen als stroom back-up bij een accuwissel en uiteraard moet de
lader geschikt zijn voor AGM en EFB-accu’s. Het mooiste is natuurlijk een diagnostische
lader. In sommige gevallen kun je een accu alleen maar
beoordelen na laden, en dan werkt zo’n diagnostische lader erg snel en gemakkelijk




Wat is een accutester?

Met een accutester krijgt u inzicht in uw accu. Het is dus een handig apparaat om erachter te komen wat uw accu nog aankan. Een accutester test niet alleen de laadtoestand van de batterij, maar vaak ook de correcte werking van het startsysteem en de startcapaciteit van de accu.
 

Wat doet een accutester?


Een goede accutester meet dus niet alleen de rustspanning, maar ook de SoH. Dat laatste doet hij volgens het zogenaamde conductance-principe. Hij meet de interne geleiding en weet daarmee de interne weerstand van de accu.
 

Hoe test je een accu?


Vroeger werden accu’s getest met een zuurweger. Die mat het soortelijk gewicht (of beter:
de soortelijke massa) van het elektrolyt. Sinds accu’s onderhoudsvrij zijn en dus geen
vuldoppen meer hebben, kan dat niet meer. Daar hoeven we niet rouwig om te zijn. De
soortelijke massa van het elektrolyt zegt namelijk alleen iets over de ladingstoestand van
een accu. Is een startaccu in een auto 100 % geladen dan is de soortelijke massa hoog
(1,28 gr/ml). Bij een 80 % geladen accu is de soortelijke massa 1,245 gr/ml.
Boeiend, maar de ladingstoestand (State of Charge) kun je ook prima achterhalen met
een digitale voltmeter. Bij een 100 % geladen accu meet je een rustspanning van 12,7
V, en is de accu 80% geladen, dan meet je 12,5 V. Boven die grens kun je zeggen dat
de accu geladen is. Accufabrikanten adviseren direct bij te laden als de rustspanning
12,4 V of lager is. Een steeds terugkerende of langdurende lage ladingstoestand
zorgt voor sulfatering. Dat onomkeerbare proces heeft een negatieve invloed op de
gezondheidstoestand van een accu.
plaatmateriaal dat (nog) actief is in de accu en is daarmee een goede indicator voor de
gezondheidstoestand van de accu.
Klemmen op de polen
We kijken met Willem Sluijs mee om te zien hoe een accutest in zijn werk gaat. Allereerst
het aansluiten van de tester: “Liefst rechtstreeks op de polen”, zegt Willem. En waarom
niet op de gemakkelijker te bereiken hulp- of jumpstartpolen? “De interne weerstand van
deze accu zou zo’n 5 milli-ohm moeten zijn. De weerstand van de kabel tussen minpool
en hulppool is misschien ook wel 1 milli-ohm. Het kan dat dus invloed hebben op de
uitslag van de meting. Maar dat gaat om grensgevallen, accu’s die net op het randje zitten
van ok of niet ok. Kun je niet bij de accu, meet dan gewoon op de hulppolen.”
De tester instellen
Dan het instellen van de tester. “Die moet weten om wat voor type accu het gaat,
of die in het voertuig getest wordt of daarbuiten en of het een AGM-, EFB-, gel- of
conventionele accu is. Die verschillende accutypes vragen om een ander testalgoritme.
Gaat het bijvoorbeeld om een EFB-accu en je tester kent dat type niet, dan kun je geen
betrouwbare meting aan die accu doen.”
Daarna vraagt de tester om de opgegeven koudstartstroom en de meetstandaard
waarmee die CCA-waarde (Cold Cranking Ampères) is vastgesteld. Dat kan DIN, IEC, EN,
SAE of JIS zijn: “Die info vind je op de accu. Soms in de vorm van een ETN-code, vaak
ook als QR-code die je met je telefoon kunt aflezen”, legt Willem uit.
Oppervlaktespanning
Nu gaat de tester meten: “Hij doet de conductancemeting en meet de accuspanning.
Die heeft invloed op de geleiding.” Maar let op: “De accuspanning kan verhoogd zijn
als de auto net gereden heeft. Houd je tester daar geen rekening mee, dan moet je
er zelf aan denken om voor de meting even de lampen aan te zetten zodat je die
oppervlaktespanning wegneemt. Midtronics-testers begeleiden je daarin.”
Accu is ok
Dan de uitslag: “Deze accu heeft een CCA-waarde van 650 A (EN). We meten 623 A (EN)
bij 12,8 V.” De tester is tevreden: “Accu OK”.
Start- en laadsysteem
Willem: “Zowel de SoC als de SoH zijn prima. De accu hoeft dus niet bijgeladen te
worden en je mag aannemen dat het laadsysteem goed werkt. Toch test hij het even.
Willem sluit de amperetang aan en stapt dan met de accutester achter het stuur. 

 

Waarom een accu testen, Waar is dat goed voor?


Accu tester

 
Niets is zo vervelend als onderweg met een lege accu te komen staan. Verstandige automobilisten hebben daarom altijd een accu tester voorradig in de standaard uitrusting van hun auto, zodat ze nooit het onwenselijke probleem krijgen van stil komen te staan op de weg. Wie zo nu en dan zijn accu aan een test onderwerpt met behulp van een accu tester ondervangt dit mogelijke probleem.
Accu testers zijn er voor vele toepassingen; niet alleen voor personenauto’s, maar bijvoorbeeld ook voor grasmaaimachines of tractoren. Een accu tester ontlaadt de accu en registreert de spanning en de stroom. Hiermee hebt u snel en nauwkeurig een indruk van de laadtoestand en de belastbaarheid van de accu. De testers zijn vanwege hun simpele gebruiksmenu logisch in gebruik en de gegevens zijn voor iedereen te interpreteren. Zodoende kunt u met zo’n apparaatje heel gemakkelijk binnen korte tijd zien of een accu nog te redden is of niet meer als startaccu kan worden gebruikt. U sluit de accupoolklemmen kinderlijk eenvoudig aan en u hebt resultaat! Met een simpele druk op de knop wordt de kwaliteit van de acculading weergegeven op het display.
 

Vele soorten en maten

 
Accu testers zijn er in vele soorten en maten. Trailer And Tools biedt u op dit gebied een breed assortiment aan. Zo zijn er bijvoorbeeld modellen die natte accu’s kunnen testen, of van sommige hoeft u de accu niet los te koppelen alvorens de accu tester te gebruiken. Sommige modellen kunnen in de auto worden ingebouwd. Ook hebt u de keuze tussen analoog of digitaal. In dat laatste geval krijgt u er bijgeleverde software bij, zodat u via een computer alle gegevens kunt vergelijken of controleren.
Alle accu testers die wij verkopen zijn veilig. Zo zijn ze getest op fluctuaties op het gebied van temperatuur en spanning. Ook zijn ze beveiligd tegen verkeerde polariteit en genereren ze geen warmte of vonken. Tevens zijn er bij Trailer And Tools diverse aanverwante accessoires te koop. U kunt hierbij denken aan zaken als een refractometer of een accuzuurtester.
 

Trailerandtools.nl

 
Heeft u interesse in een accu tester, of u wilt meer informatie hierover, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Een aankoop doen kan op een gemakkelijke manier snel en online in de webshop van Trailer And Tools. Als u vragen of opmerkingen heeft kunt u altijd een beroep doen op onze ervaren medewerkers. Het kan immers zijn dat u niet weet welk model u zoekt of onvoldoende op de hoogte bent over de mogelijkheden. Trailerandtools.nl is gevestigd in Hengelo. U kunt zowel onze winkel annex showroom bezoeken of anders gebruik maken van de webshop.



| Meer